آیا افسردگی یک بیماری مسری است؟

همانطور که می دانید، اگر کسی در میان خانواده تان مبتلا به سرماخوردگی است، شما هم در خطر ابتلا به آن هستید. اما آیا سلامت نبودن روح نیز می تواند مسری باشد یا آیا افسردگی می تواند سرایت کند؟
پاسخ این سؤالات هم مثبت است و هم منفی. افسردگی مانند سرماخوردگی به اطرافیان منتقل نمی شود، اما احساس و حالت روحی می تواند پخش شود. آیا دقت کرده اید وقتی که دوستی به شدت می خندد بر شما هم تأثیر گذاشته و بی دلیل می خندید؟ یا هنگامی که کسی درددل می کند و از شرایطی ناراحت است، شما هم احساس ناخوشایندی پیدا می کنید؟ به همین ترتیب علائم افسردگی هم می توانند سرایت کنند. با این مقاله از مجله تیرینک همراه باشید.

چگونه افسردگی سرایت می کند؟

افسردگی و حالات روحی به طریقی جالب به اطرافیان سرایت می کند. تحقیقات نشان می دهند که فقط حس و حال مسری نیست، سیگار کشیدن یا ترک سیگار هم به اطرافیان و دوستان سرایت می کند. خودکشی یکی از نزدیکان در شما نیز افکار پریشان و متمرکز بر خودکشی ایجاد می کند. طبیعت مسری بودن افسردگی نیز به اینگونه عمل می کند. محققین به این نوع سرایت، تئوری همه گیری اجتماعی، شبکه ای و یا احساس جمعی می گویند. در این روش یک حس و یا یک حال از فردی به دیگر افراد گروه انتقال میابد. این گروه فقط دوستان و نزدیکان نیستند، این سرایت برای افراد دورتر نیز امکان پذیر است. بطور مثال، اگر دوستِ دوستِ دوستتان افسرده است، شما هم در خطرید. البته سرایت شادی نیز به همین شکل عمل می نماید. حتی غذا خوردن، اعتیاد و مصرف الکل نیز همین روند را در جمع دارند.

افسردگی چگونه منتشر می شود؟

این انتشار به سادگی نوشیدن یک نوشیدنی و بر شانه یکدیگر گریه کردن نیست. محققین هنوز هم در حال مطالعه انتشار احساسات هستند. اما برخی از تحقیقات موجود روشهای انتشار آن را تا حدی یافته اند:
مقایسه اجتماعی: زمانی که با دیگران هستیم و یا در حال جستجو در فضای مجازی هستیم، ناخودآگاه ارزش و احساس خود را با ارزش و احساسات آنها مقایسه می کنیم. این مقایسه بخصوص با افرادی که تفکر منفی دارند برای سلامت روحمان بسیار خطرناک است.

تفسیر احساسی: این روش در ارتباط با تفسیر ما از احساسات دیگران است. احساسات و نشانه های غیر کلامی آنها در مغز جای گرفته و بر آن اثر می گذارد، بخصوص اگر این نشانه ها بصورت مجازی و پیامکی باشند. این نوع نشانه ها می توانند به گونه ای اشتباه تعبیر شوند و تأثیر منفی تری بر مغز بگذارند.
همدلی: همدل بودن یک خصیصه مثبت و خوب است. همدلی یعنی درک احساسات دیگران و همراهی کردن با آنها. اما اگر اصرار داشته باشید که خود را در جای فرد افسرده بگذارید و همدلی را از حد بگذرانید، مطمئن باشید که خطر زیادی شما را تهدید می کند. البته آنچه گفته شد به معنی ابتلای سریع و اتوماتیک شما به افسردگی نیست. اما می تواند خطر زیادی برایتان ایجاد کند.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند؟

ما می توانیم در برخی شرایط بیشتر مستعد ابتلا به افسردگی باشیم:
سابقه افسردگی و یا اختلال احساسی داشته باشیم.
سابقه افسردگی خانوادگی و یا استعداد افسردگی داشته باشیم.
یکی از والدینمان در کودکی ما مبتلا به افسردگی بوده است.
یک تغییر و تجربه بزرگ در زندگی مانند مهاجرت داشته باشیم.
نیاز زیاد به حمایت دیگران داشته باشیم.
دچار آسیبهای شدید و استرس شده باشیم.
بطور کل فاکتورهای دیگر مانند مشکلات مزمن سلامتی، نیز می توانند ما را مستعد افسردگی نمایند. جوانان و زنان بیشتر در معرض این سرایت قرار دارند.

افسردگی چه کسانی بیشتر به ما سرایت می کند؟

در مجاورت با افراد خاصی، بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار می گیریم:
والدین
کودک
همسر
هم اطاقی
دوستان نزدیک
دوستان مجازی و آشنایان نیز می توانند همین تأثیر را بر ما داشته باشند. تحقیقات زیادی در مورد فضا و دوستان مجازی در دست انجام است تا بتوان تأثیر احتمالی افسردگی را بر افراد پیدا و مشخص کنند. طبق تحقیقی، وقتی پستی نه چندان مثبت در صفحه مجازی گذاشته می شود، بینندگان آن نیز پستهای مشابهی در صفحات خود می گذارند و بدین گونه احساس منفی گسترش میابد. به همین ترتیب پستهای خوب و شاد نیز تأثیر مثبت می گذارند.
تجربه ما چگونه است؟
اگر مدتی با فرد افسرده وقت بگذرانیم، کم کم می توانیم علائم افسردگی را به اشکال مختلف در خود مشاهده کنیم:

  • افکار منفی و بدبینی
  • نا امیدی
  • ناراحتی و خشم
  • اضطراب
  • غمگین شدن
  • احساس گناه
  • تغییر حس و حال
  • فکر خودکشی

اگر مبتلا به افسردگی شدیم، چه کنیم؟

هرگاه مشکلاتی در مورد سلامت روح و روانمان دیدیم، باید به یک متخصص مراجعه کنیم. تحقیقات نشان داده اند که یک همسر افسرده می تواند افسردگی را به شریک زندگی خود انتقال دهد. صحبت در مورد احساس مان با فردی که دوست داریم دشوار است. برخی از افراد حتی در مورد مشکل خود احساس گناه کرده و خجالت می کشند.
بهترین راه همکاری، صحبت و انجام درمان دو نفری است.
ملاقاتهای گروهی به همراه شریک زندگی
رفتن به کارگاههای گروهی مانند کارگاههای رفع افسردگی، رفتار درمانی و رفع استرس هوشیارانه می تواند کمک خوبی باشد. معمولاً گروه کمک می کند که فرد در محیط امنی مشکل را بر طرف کند و یادآوری می کند که او تنها نیست.

مراجعه دو نفری به متخصص
ملاقات دو نفره به پزشک بسیار مؤثر است. هر دو می توانند با یکدیگر از مسائل خود صحبت کنند و در درمان یکدیگر همراهی کنند.
حمایت دو طرفه
اگر همسران هر دو نیاز به درمان دارند، بهتر است که تکیه گاهی برای یکدیگر باشند. هر دو باید از خود مراقبت کنند. هر دو باید غذای سالم بخورند، هر دو ورزش کنند و هر دو به محل کار خود بروند و به زندگی روزانه خود ادامه دهند.

انجام مدیتیشن به همراه یکدیگر
روز خود را با انجام مدیتیشن شروع کرده و پایان دهند. با این روش می توانند افکار منفی را از خود دور کرده و آن را تغییر دهند. شرکت در کلاسهای مدیتیشن نیز بسیار مؤثر است.
درخواست کمک
مراجعه به یک متخصص سلامت روان نیز بسیار مؤثر است. این متخصصین روشهای مختلف درمانی را برای همسران تعیین کرده و به آنها کمک می کنند.

شادی و افسردگی

اگر افسردگی از طریق فضای مجازی سرایت کند، چه باید بکنیم؟

گاه احساس می کنیم که فضای مجازی موجب سرایت افسردگی شده است. در این شرایط بهترین راه محدود کردن زمان استفاده از فضای مجازی است. مجبور نیستیم که کاملاً استفاده از آن را قطع کنیم، تنها محدود کردن استفاده از آن می تواند راه حل خوبی باشد. اگر زمان استفاده را محدود کنیم، بهتر می توانیم تأثیر اطرافیان را مدیریت نمائیم. یکی دیگر از راهکارها، حذف بسیاری از نرم افزارهای مجازی است.

اگر خود افسردگی را منتشر می کنیم چه باید بکنیم؟

بسیاری از ما هنگامی که افسرده هستیم و یا حال خوبی نداریم، احساس ناخوشایندی پیدا می کنیم. معمولاً احساس می کنیم که با رفتار و یا گفته هایمان، باری بر دوش دیگران تحمیل کرده ایم.
اگر بدانیم که احساس مان می تواند انتشار پیدا کند، نباید خود را منزوی کنیم و یا در مورد احساسمان سکوت کنیم. بهترین روش کمک گرفتن از فردی متخصص است. یک متخصص به ما کمک می کند تا افکار منفی و افسردگی را از خود دور کنیم. بسیاری از این متخصصین به ما اجازه می دهند که در ملاقات هایمان با آنها، دوستی ما را همراهی کند که این روش در درمان بسیار مؤثر است.

کلام آخر
احساسات مرتبط با افسردگی، تنها احساساتی نیستند که به دیگران سرایت می کنند. شادی نیز می تواند مسری باشد. محققین دریافته اند که افرادی که با افراد شاد در ارتباط هستند، به افراد خوشحال و شاد تبدیل می شوند. در نتیجه می توان گفت که شادی ما در ارتباط با شادی دیگران است. بله، افسردگی می تواند مسری باشد، همانطور که شادی مسری است. بهترین راه، آگاهی هوشمندانه از تأثیر رفتار و احساسات دیگران بر رفتار و احساسات ماست. در این شرایط باید زمانی در روز به خود اختصاص داده و ببینیم که چگونه می توانیم احساسات و رفتار خود را کنترل کنیم. در نهایت می توانیم با یک متخصص در ارتباط باشیم.


منبع healthline
نظر بگذارید