آیا قهوه مانع رشد انسان می شود؟

در مورد قهوه مطالعات و بررسی های زیادی شده است. این تحقیقات بیشتر در مورد ارتباط قهوه با سرطان، ناباروی، بیماریهای قلبی و بسیاری از مشکلات سلامتی بوده است. اما آیا تا کنون شنیده اید که می تواند مانع رشد شود؟ متأسفانه یا خوشبختانه این سؤال برای بسیاری از افراد مطرح است. در این مطلب از مجله تیرینک به تاثیر قهوه در رشد انسان و بررسی تحقیقات انجام شده میپردازیم.

جداسازی واقعیت از قصه و تصورات غلط

مدرکی که نشان بدهد قهوه بر رشد تأثیر می‌گذارد وجود ندارد. این تصور شاید به دلیل تصور غلطی است که در مورد تاثیر قهوه در ایجاد پوکی استخوان وجود دارد. این تصور به دو دلیل قابل پذیرش نیست:

  1. قهوه موجب پوکی استخوان نمی شود
  2. پوکی استخوان مانع رشد نمی شود.

از آنجایی که رشد معمولاً زمانی اتفاق میافتد که فرد در سنین مصرف مداوم قهوه نیست (دوران کودکی تا نوجوانی). معمولاً افراد در دوران نوجوانی و آغاز جوانی رشدشان کامل می شود. دختران تا 15 سالگی و پسران تا 17 سالگی و گاه بیشتر، کاملاً رشد می کنند. هنگامی که رشد کامل شود دیگر نمی توان آن را به قبل باز گرداند.

در سالهای گذشته گزارشاتی در مورد مصرف قهوه و خطر احتمالی پوکی استخوان داده شده است. در این گزارشات گفته شده است:

  • کافئین موجب از بین رفتن کلسیم می شود.
  • کمبود کلسیم می تواند موجب پوکی استخوان شود.

طبیعی است که این گزارشات نظر بسیاری را به خود جلب نموده و موجب نگرانی شان شود. در حال حاضر میلیونها نفر در سراسر جهان قهوه می نوشند. با وجود این گزارشات، پس باید همه این افراد مبتلا به پوکی استخوان باشند. اما همه می دانند که این گونه نیست، چون تأثیر کافئین بر کلسیم بسیار اندک است و در نتیجه ارتباطی میان کلسیم و قهوه تا کنون تایید نشده است.

برخی از تحقیقات مشخص نمودند، افرادی که قهوه می نوشند از شیر و یا نوشیدنیهای دارای کلسیم کمتر استفاده می کنند. در نتیجه می توان گفت که مصرف کم لبنیات می تواند مانع رسیدن کلسیم و یا ویتامین D کافی به بدن شود و مقصر قهوه نیست که خطر پوکی استخوان را افزایش می دهد.

نوشیدن قهوه و تاثیر در رشد

دلایل کوتاهی قد

پوکی استخوان به دلیل تراکم انکسار و شکستگی های ریز در استخوان افراد بزرگسال، موجب کوتاه شدن قد می شود. دیسکهای مهره های ستون فقرات دارای آب هستند. این دیسکها به مرور زمان و افزایش سن، آب از دست می دهند، در نتیجه دچار آسیب و فشردگی می شوند. اگر تعداد زیادی از دیسکها آسیب ببینند، قد انسان به شکلی محسوس کوتاه می شود.

انحنای ستون فقرات یا همان اسکولیوز و خمیدگی ستون فقرات  به سمت جلو (کیفوز/ گوژ پشتی) نیز می توانند موجب کوتاهی قد شوند. دلیل این دو مشکل، پوکی استخوان در بزرگسالان و رشد غیر عادی در کودکان است. به خاطر داشته باشید، افرادی که مبتلا به پوکی استخوان هستند، احتمال کوتاه شدن قد برایشان وجود دارد و گاه دچار انحنای ستون فقرات می شوند. این مشکلات همانطور که گفته شد به دلیل شکستگیهای زیادی است که در استخوان به وجود میاید و نه پوکی استخوان.

تاثیر قهوه در رشد

خطرات و فواید مصرف قهوه

بسیاری از بررسیها ارتباطی میان مصرف قهوه و خطرات ناشی از آن بر سلامتی نشان نداده اند. فقط می توان گفت که قهوه‌ها موجب بیخوابی و گاه افزایش فشار خون می شود. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف زیاد قهوه می تواند موجب ناباروی و یا سقط جنین شود که البته تعداد این تحقیقات بسیار محدود است. به علاوه ترک کافئین موجب سردردهای شدید شده و حتی دردهای میگرنی را تشدید می نماید. مصرف زیاد قهوه موجب ریفلاکس و سوزش معده نیز می شود.

بسیاری از کسانی که قهوه می نوشند مشکلی ندارند. برخی از تحقیقات قهوه را عامل مشکلات قلبی و سرطان می دانند. اما ثابت شده است که مصرف متعادل قهوه نه تنها ضرری ندارد، بلکه فواید زیادی برای سلامتی داشته و خطر بسیاری از بیماریها را کاهش میدهد:

  • دیابت نوع 2
  • سکته
  • آلزایمر
  • پارکینسون
  • ریتم غیر عادی قلب
  • برخی از انواع سرطان
  • نقرس

کافئین آن موجب بهتر شدن عملکرد ورزشی شده و به کاهش وزن کمک می کند. برخی از فوائد قهوه تنها مربوط به کافئین آن نمی شود. بطور مثال، روش سبک زندگی افرادی که قهوه می نوشند نیز می تواند مؤثر باشد.

کلام آخر

قهوه به دلیل داشتن فواید زیاد، یکی از نوشیدنی های محبوب در جهان است که موجب پوکی استخوان نمی شود. قد شما در ارتباط مستقیم با قد والدین شماست. قد شما در ارتباط با سلامتی و نوع تغذیه شماست. اگر مراقب تغذیه خود باشید و از خود محافظت کنید، به رشد کامل خود می رسید و عامل کوتاهی قد شما نمی شود.


منبع healthline
نظر بگذارید