آیا مصرف زیاد دمنوشها مجاز است؟

چه غذایی را بیشتر از تمام غذاهای دنیا دوست دارید؟ حال تصور کنید که هیچ غذایی جز غذایی که شما دوست دارید، در جهان وجود ندارد و شما باید همیشه همین یک نوع غذا را بخورید. فرقی نمی کند که چقدر این غذا مطبوع است، آیا همیشه می توانید همین غذا را بخورید؟ دمنوشها دارای خواص زیادی برای سلامتی هستند، اما مصرف زیاد آنها می تواند تأثیر دیگری داشته باشد. یکی از سؤالات مهم که همه از خود می پرسند شاید این پرسش باشد: آیا مصرف زیاد دمنوشها مجاز است؟ چه مقدار، زیاد است و نتیجه مصرف این مقدار زیاد چه خواهد بود؟

آیا می توان به مقدار زیاد دمنوش نوشید؟

پاسخ به این سؤال کمی دشوار است، چون افراد مختلف دارای ساختار بدنی مختلف هستند و هر یک به گونه خاصی به مواد بطور مثال، کافئین واکنش نشان می دهند.
بطور کل نوشیدن 3 تا 4 فنجان دمنوش در روز نمی تواند ضرری داشته باشد و تنها ممکن است موجب واکنش و عوارض اندکی شود. البته این مسأله در مورد همه صادق نیست، چون ممکن است فردی با نوشیدن تنها 2 فنجان از خود واکنش نشان دهد.
برخی از دمنوشها قوی تر از بقیه هستند و تنها با نوشیدن دمنوشهای مختلف به میزان کم است که می توان به واکنش بدن پی برد. در مصرف زیاد دمنوشها تعادل توصیه می شود.

چه چیزی در دمنوش موجب آسیب می شود؟

ترکیبات و مواد شیمیایی موجود در گیاهان می توانند موجب تأثیرات مضر دمنوشها (در صورت مصرف زیاد) شوند. دو دلیل مهم برای تأثیر منفی دمنوشها در صورت مصرف زیاد وجود دارند.
کافئین
کافئین یکی از موادی است که در صورت مصرف زیاد موجب آسیب به بدن می شود. خوشبختانه بر خلاف چای، دمنوشها اکثراً فاقد کافئین هستند. مقدار زیاد کافئین می تواند عوارض جانبی شدیدی در فرد ایجاد کند:
• تپش قلب
• سرگیجه
• اضطراب
• سردرد
بهتر است که در مصرف کافئین حد اعتدال نگه داشته شود. همانطور که گفته شد اکثر دمنوشها فاقد کافئین هستند، اما ترکیبات دیگری در آنها وجود دارند که می توانند مشکل ساز شوند.

مصرف زیاد دمنوشها

مواد شیمیایی سمی موجود در برخی از دمنوشها

بسیاری از دمنوشها دارای سمومی هستند که روی بسته بندی آنها قید نشده است. در جهان غرب که محصولات به صورت انبوه تولید می شوند، معمولاً برای حفظ مواد روی آنها سم پاشی می شود و این سم همراه هر نوع خوراکی وارد بدن می شود. مقدار کم این سموم تأثیر فوری بر بدن نمی گذارد. اما اگر مقدار آنها زیاد باشد و شما نیز به مقدار زیاد از آن استفاده کنید، دچار مشکل می شوید.

سمومی که در چای و دمنوش وجود دارند
این سموم حتی در محصولات برندهای معتبر نیز وجود دارند:

  • پرمترین: خطر سرطان و مضر برای سیستم درون ریز
  • پسماندهای سم د.د.ت
  • پسماندهای هپتاکلر که برای دفع حشرات استفاده می شود
  • استامی پراید: سم دفع زنبور

فلوراید که از لحاظ تکنیکی سم محسوب نمی شود، اما نوعی ماده شیمیایی طبیعی است که مقدار زیاد آن خطرآفرین است. طبق تحقیقی، بسیاری از محصولات برندهای مشهور نیز دارای مقداری از این مواد هستند. اکثر این مواد سموم دفع آفات هستند.
در نتیجه می توان گفت که با وجود این سموم در دمنوشها، حتی به مقدار کم، نباید در مصرف آنها افراط کرد. مقدار مصرف زیاد دمنوشهای سم زده می تواند موجب بیماری شود. مصرف دمنوشهای ارگانیک بهتر است، اما هزینه و قیمت بالایی دارد. قبل از استفاده از هر نوع دمنوش غیر ارگانیک، حتماً سلامت آن را بررسی کنید. بسیاری از دمنوشهای برندهای معتبر نیز دارای سموم زیادی هستند.

مصرف دمنوشها

آیا مصرف زیاد چای سبز مجاز است؟

دمنوشها و چای سبز را نمی توان یکی دانست، در نتیجه بسیار مهم است که تفاوت آنها را بدانید. در مورد چای سبز باید دقت داشته باشید که چایهای سبز با یکدیگر بسیار تفاوت دارند و دارای کیفیتهای مختلفی هستند. حتی اگر نوع ارگانیک آن را هم در نظر بگیرید، نباید در مصرف آن زیاده روی کنید چون دارای کافئین است و عوارض جانبی دارد.

مصرف زیاد دمنوشها

دمنوشها معمولاً کمتر از انواع چای قابل اعتماد هستند. بسیاری از این دمنوشها از مخلوط چند گیاه تهیه می شوند. به همین دلیل تأثیر منفی زیاد نوشیدن آنها در افراد مختلف تفاوت داشته و گاه بیشتر است. مصرف چای و دمنوش باید به اعتدال باشد. بهتر است که از نوع ارگانیک آنها استفاده شود. البته مصرف میوه و گیاه اصلی خیلی بهتر از محصولات کارخانه ای دمنوشهاست.


منبع letsdrinktea
نظر بگذارید