آیا میدانید در روز چند کالری می سوزانید؟

آیا می دانید در روز چند کالری می سوزانید؟ اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید، حتماً باید بدانید که میزان کالری سوزی شما در طول روز چقدر است. اگر از آن آگاهی دارید، می توانید غذاهای مناسب برای خود انتخاب کرده و مصرف کنید. برای کاهش وزن، باید از تعادل منفی انرژی استفاده کنید. برای رسیدن به تعادل منفی انرژی، شما باید مطمئن شوید که انرژی کمتری نسبت به انرژی مورد نیاز بدنتان به بدن خود می رسانید. به این معنا که شما باید انرژی کمتری نسبت به مقدار کالری که می سوزانید استفاده کنید. برای اینکار باید بدانید در طول روز چه میزان کالری می سوزانید.

میزان کالری که در روز می سوزد و مصرف می شود

هنگامی که محققین میزان انرژی را که می سوزانید محاسبه می کنند، در واقع منظورشان محاسبه مقدار انرژی است که شما مصرف می کنید و یا مجموع انرژی است که در یک روز می سوزانید.

مقدار انرژی که می سوزانید به دلیل ترکیب عوامل مختلف است. درجه سوخت و ساز در حال استراحت RMR در واقع مقدار انرژی است که برای تنفس، گردش خون و تولید سلول استفاده می شود. مسائلی مانند سن، اندازه بدن و جنسیت بر RMR تأثیر می گذارند. RMR 60 تا 75 درصد از میزان کالری است که شما در طول روز می سوزانید.

انرژی که در فعالیتهای غیر ورزشی مصرف می کنید نیز در میزان انرژی در نظر گرفته می شود. مقدار انرژی که در این فعالیتها صرف می کنید به سطح سختی فعالیتهای شما بستگی دارد. از جمله این فعالیتها می توان از ظرف شستن، تایپ کردن و یا راه رفتن در محیط کار و خانه، نام برد. میزان کالری که هنگام ورزش کردن می سوزانید نیز از جمله عوامل دیگری هستند که در میزان کالری سوزی روزانه محاسبه می شود. مقدار این کالری بستگی به نوع ورزشی که انجام می دهید، دارد. کالری که هنگام فعالیتهای غیر ورزشی و یا ورزشی می سوزانید تقریباً 15 تا 30 درصد از کل کالریست که در روز می سوزانید.

اعمالی که هنگام غذا خوردن در بدن انجام می شود نیز کالری می سوزانند. بطور مثال جویدن، هضم کردن و ذخیره کردن غذا نیز کالری می سوزانند. البته میزان آن برای غذاهای مختلف متفاوت است. مثلاً پروتئینها بیشترین کالری را در بدن می سوزانند. این نوع کالری سوزی حدود 10 درصد از کل کالری سوزی روزانه را تشکیل می دهد.

راه های تخمین زدن میزان کالری سوزی

سه روش برای تخمین مقدار کالری که روزانه می سوزانید وجود دارد. هر یک از آنها مزایا و معایب خود را دارند. بهتر است شما از دو روش استفاده کنید و نتیجه شان را با یکدیگر مقایسه کنید.

تست متابولیک

دستگاهی که برای این نوع تست استفاده می شود، بسیار گرانقیمت است و معمولاً در بیمارستانها و آزمایشگاهها مورد استفاده قرار می گیرد. اما در حال حاضر برخی از باشگاههای ورزشی نیز با خریداری این دستگاه، این تست را انجام می دهند.

برخی از افراد با استفاده از نتیجه این تست می توانند برای خود برنامه ورزشی و رژیم مؤثر تهیه مشخص کنند. اما برخی از کارشناسان به نتیجة این تست اعتماد نداشته و آن را دقیق نمی دانند.

اگر در باشگاه ورزشی این تست را انجام می دهید، مطمئن شوید که مربی و یا تکنسین دستگاه، احاطه کامل بر انجام تست داشته باشد.

هنگامی که باید تست مجدد برای تشخیص پیشرفت انجام شود، حتماً بخواهید که همان مربی یا تکنسین و با همان دستگاه اینکار را برایتان انجام دهد. از آنجایی وزن بدن در ساعات مختلف روز دچار تغییرات می شود، تست دوم را حتماً در ساعتی که تست اولیه انجام شده است، انجام دهید.

کنترل فعالیت

به تازگی ابزارهایی به صورت آنلاین و یا در فروشگاههای ورزشی به فروش می رسند که تحرک روزانه را اندازه گیری کرده و مشخص می کنند که فرد در طول روز چقدر انرژی صرف می کنید. برخی از آزمایشات نشان داده اند که این ابزارها نمی توانند به صورت دقیق کالری سوزی را نشان دهند، اما کار با آنها بسیار ساده است و حداقل می توانند یک ایده کلی در مورد کالری سوزی به شما بدهند.

دستگاههای شمارش آنلاین

این ابزار نیز مانند ابزارهای قبلی مصرف انرژی روزانه شما را مشخص می کنند. البته مقدار کالری سوزانده شده ای را که این ابزار نشان می دهد، می تواند فقط برایتان یک راهنمای کلی باشد. با وجود این اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید، می تواند به شما کمک کند. اگر می خواهید وزن خود را کم و یا زیاد کنید، از نوع مخصوص آن استفاده کنید.

مصرف انرژی روزانه

برای رسیدن به تعادل انرژی منفی و کاهش وزن موفق، به میزان انرژی که بطور معمول مصرف می کنید اضافه کنید. البته برخی از عوامل مصرف انرژی را نمی توانید تغییر دهید. حتی اگر به سوزاندن انرژی که از غذا می گیرید اضافه کنید تأثیر چندانی نخواهد داشت. بهترین راه تغییر نوع و میزان فعالیتی است که در روز انجام می دهید.

بهترین روش افزایش ورزش و فعالیت بدنی است که با آن می توانید تعادل انرژی منفی را ایجاد کنید. از ورزشهائی استفاده کنید که بتوانند چربی سوزی کرده و در عین حال سلامت شما را افزایش دهند. بین دوره های ورزش خود باز هم فعالیت کنید. مثلاً به جای استفاده از آسانسور از پله استفاده کنید، یا پیاده به خرید بروید تا کالری بیشتری بسوزانید. با این رفتارها هم کالری بیشتری می سوزانید و هم عضله های خود را قوی تر می سازید که در نهایت موجب افزایش کالری سوزی در حال استراحت می شود.

کلام آخر

به خاطر داشته باشید که سوزاندن کالری را می توان تخمین زد. حتی می توان میزان کالری غذا ها را تخمین زد و روی بسته بندی آنها درج کرد. اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید، حتماً نیاز به آزمون و خطا برای شمارش کالری مصرفی دارید.

از روشهای مختلف استفاده کنید و ببینید چند کالری در روز می سوزانید. با کنترل غذا و میزان کالریهای آن می توانید به روند کالری سوزی کمک کرده و به هدف خود نزدیک شوید.


منبع verywellfit
نظر بگذارید