همه چیز درباره ی دنیای چای یاس و ترکیبات بینظیر آن

یکی از محبوب ترین چایهای ترکیبی چای یاس است. این چای معمولاً با استفاده از برگهای چای و گلبرگهای لطیف یاس تهیه می شود.

بهترین نکته در مورد چای توانائی ترکیب آن با طعمهای مختلف است. چای ملایم سفید طعمی ملایم و شیرین دارد، در حالی که چای سیاه طعمی برشته و قوی ارائه می دهد. این چای طعمی خاکی و علف مانند دارد که با طعم قوی اولانگ و یا پواِر کاملاً متفاوت است.

تنوع طعمهای چای پایانی ندارد بخصوص هنگامی که با گلها، ادویه ها و گیاهان دارویی ترکیب می شوند. گلهای یاس را می توان به تنهائی نیز دم کرده و نوشید.

اصول اولیه چای یاس

این چای نوعی، دمنوش به حساب می آید که به دلیل رایحه اش بسیار شهرت دارد. در کشور چین این چای در رستورانها و دورهمی ها سرو می شود. این چای قرنهاست که در آسیا مصرف می شود و به تازگی مصرف آن در کشورهای غربی نیز متداول گشته است.

رایحه ملایم و معطر این چای به شما کمک می کند که پس از یک روز سخت کاری کمی آرامش پیدا کنید. چای یاس بیشتر در منطقه فوجییَن چین به عمل می آید.

مقدار محدودی از این چای در تایوان کاشته می شود و بندرت در هند و بولیوی نیز به عمل می آید. اما بیشترین میزان مصرف بازار توس چین تأمین می شود.

این چای حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است و تأثیرات مثبتی در سلامت بدن و آرامش انسان دارد. در طب سنتی از این چای برای مصارف پزشکی و بهبود سلامت کلی بدن استفاده می شود.

روش تهیه چای یاس

از دو روش مختلف می توان برای تهیه چای یاس استفاده نمود: روش سنتی و روش مدرن. به شکل سنتی گلبرگهای گل یاس به چای اضافه می شوند تا تنها از عطر آن استفاده شود. قبل از بسته بندی چای، گلبرگهای یاس از چای جدا می شوند و پس از بسته بندی وارد بازار می شود.

در روش سنتی معمولاً از چای سبز و یا چاس سفید استفاده می شود. برگهای چای سبز سالی 3 تا 4 بار (از ابتدای بهار تا اوایل پائیز) چیده می شوند.

برگهائی که در بهار و اوایل تابستان چیده می شوند جمع آوری و خشک شده و تا زمانی که بتوان گلبرگهای یاس را به آن اضافه نمود نگهداری می شوند. گل یاس معمولاً در ماه ژوئیه و اوت گل می دهد.

گلهای تازه به چای سبز خشک شده اضافه می شوند و هنگامی که گلها عطر خود را به چای دادند از چای جدا می شوند و گلهای تازه دیگری به چای اضافه می شوند. این عمل گاه 9 تا 10 مرتبه تکرار می شود. در روش مدرن از روغن و یا عصاره یاس برای معطر کردن چای استفاده می شود.

تولیدکنندگان چای برای تهیه این چای یا آن را با اضافه کردن افزودنی ها تهیه می کنند و یا به شکل کاملاً اورگانیک این چای را تولید می نمایند.

با استفاده از روش مدرن، تولیدکنندگان می توانند در زمان کوتاه تر مقدار بیشتری چای یاس تولید نمایند. چایهای یاس مرغوب معمولاً به روش سنتی تهیه می شوند. پس از معطر سازی چای آنها را به شکل برگهای آزاد چای و یا چای کیسه ای بسته بندی می کنند.

برگهای شکسته و خاکه های چای  به صورت کیسه ای بسته بندی می شوند. اما برگهای آزاد چای پس از طبقه بندی مرغوبیت بسته بندی می شوند.

اکثر چایهای یاس بدون گلبرگهای یاس به بازار فرستاده می شوند، اما برخی از انواع این چای با گلبرگهای یاس در بازار به فروش می رسند. چای یاس به شکل کیک، مروارید و یا توپی نیز در بازار موجود است.

بهترین چای یاس

مروارید اژدها Jasmin Dragon Pearls

این نوع چای مرغوب ترین نوع چای یاس در بازار است. این چای با استفاده از چای سبز پس از معطر شدن تهیه شده و به شکل توپهای ریز مروارید شکل پیچیده می شوند.

این توپهای ریز هنگام دم کشیدن باز می شوند و علاوه بر طعم مطبوع منظره زیبایی نیز ایجاد می کنند. این چای با اولین جوانه های چای در بهار تهیه می شود. این جوانه ها عطر ملایمی دارند و نوک برگهایشان سفید است.

این چای طعمی ملایم و مطبوع دارد که برای همه نوع ذائقه ای خوشایند است و در عین حال طعمی پیچیده تحسین برانگیزی دارد.

سوزنی نقره ای Jasmine Silver Needles

دومین چای مرغوب یاس در بازار چای سوزنی نقره ای است.

این چای به دلیل نوکهای سفید برگ چای سفید روی آن گذاشته شده است. برگهای چای سوزنی سفید کشیده و دوکی شکل هستند.

این چای از اولین برداشت چای تهیه می شود و تنها دو برگ بالای گیاه برای تهیه آن استفاده می شود. طعم این چای ملایم تر از چای سبز مروارید اژدهاست.

چای یین هااُ Yin Hao Jasmin Tea

این چای با معطر سازی چای سبز تهیه می شود. چای یین هااُ به صورت برگهای آزاد به فروش می رسند که برگها دوکی شکل بوده و گاه شکوفه دارند. این چای رنگی روشن و پاک با زمینه زرد ملایم دارد. طعم آن ملایم و کمی شیرین است.

چگونه چای یاس تهیه کنیم؟

چای یاس یک چای ملایم است که معمولاً با چایهای سفید و یا سبز تهیه می شود. در نتیجه برای دم کردن آن باید دقت زیاد به خرج داد تا طعم تلخی به خود نگیرد.

برگهای چای بهتر است که ارگانیک باشند تا مواد شیمیایی بر طعم آن اثری نگذارند. این چای باید با آب تازه، آب چشمه و یا آب فیلتر شده با دمای 175 درجه فارنهایت دم شود.

برای نتیجه بهتر حتماً دمای آب را با دماسنج اندازه گیری کنید. اگر دماسنج ندارید، آب را بجوشانید و بگذارید برای 2 دقیقه بماند و سپس چای را به آن اضافه کنید.

این چای در حالت سنتی در فنجانهای دردار که به آن گایوان گفته می شود سرو می شود، اما می توان آن را در فنجانهای 8 اونسی نیز سرو نمود. هر نوع فنجانی که استفاده می کنید مطمئن شوید که از جنس شیشه و یا سرامیک باشد.

فنجانها را با آب داغ آبکشی کنید و سپس 2 قاشق چایخوری چای یاس در آن بریزید. پس از آن در فنجان آب داغ ریخته و در آن را ببندید. بگذارید برای 1 تا 2 دقیقه دم بکشد. برگ چای معمولاً پس از 3 تا 5 دقیقه شروع به پخش عطر و طعم می کنند.

حال بستگی به سلیقه شما دارد که چای را با چه طعمی دوست دارید. شما می توانید این چای را در قوری نیز دم کنید. برای تهیه این چای می توانید از چایهای آماده استفاده کنید و یا اینکه خود گل یاس به چای اضافه نمائید.

گلبرگهای یاس را از باغچه بچینید و به برگهای خشک این چای و یا اولانگ اضافه کنید. کتری را تا دمای 175 درجه فارنهایت گرم کنید و در فنجانها بریزید. حال برگهای چای و گل یاس را به آن اضافه کنید.

شما می توانید برگهای چای و گل یاس را در یک چای صاف کن ریخته و سپس در کتری قرار دهید. پس از 1 تا 2 دقیقه چای صاف کن را خارج کرده و چای را بنوشید.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید