بهترین روش نگهداری چای ماچا و چای سبز ژاپنی

چای ماچا به عنوان یکی از قدیمیترین چایهای ژاپنی، در حال حاضر یکی از محبوبترین چایها در سراسر جهان است.

کافئین مشابه قهوه آن و میزان بالای آنتی اکسیدان در آن، ماچا را تبدیل به یکی از سلامت ترین چایهای دنیا کرده است. اما قبل از خرید چای باید که از نحوه نگهداری آن نیز اطلاع کافی داشته باشید.

چای ماچا همانند یک کودک شیرخواره نیاز به توجه و مراقبت دارد.

قرار دادن آن در ظرفهای معمولی آشپزخانه و یا قرار دادن ظرف در جای گرم و هوای آزاد، باعث از بین رفتن آنتی اکسیدانهای آن می‌شود و این چای در مدت کوتاهی تازگی، طعم و عطر خود را از دست می‌دهد.

پس بهترین روش، آگاهی از طرز نگهداری آن است.

اکسیژن عمر چای را کوتاه کرده و کتچین و ویتامینهای آن را از بین می‌برد

همانطور که می دانید میزان کتچین (آنتی اکسیدان) موجود در چای ماچا بسیار بالاست.

شاید به همین دلیل است که تمایل به نوشیدن این چای بسیار افزایش یافته است. اما برای حفظ این منشاء سلامتی باید از آن خوب مراقبت کرد.

مهمترین عامل فساد این چای اکسیژن است. اکسیداسیون بسیار سریع موجب فساد مواد مغذی این چای می‌گردد. در نتیجه باید در ظروف بدون هوا نگهداری شود.

خوشبختانه ظروف زیادی در بازار موجود است که بسیاری از آنها برای نگهداری چای طراحی شده اند.

شما نیاز به ظرفی دارید که از ورود هوا جلوگیری کرده و چای را در خلاء کامل نگه دارد.

هرگز از کیسه های نایلونی زیپ کیپ Zipkip/ Ziploc  برای نگهداری استفاده نکنید.

اگر هم استفاده می‌کنید حتماً تمام هوای داخل آن را خارج کرده و کیسه را در ظرف بدون هوای مخصوص چای نگهداری کنید.

نگهداری در یخچال مانع تأثیر گرما می‌شود اما طعم چای را خراب می‌کند

شاید اطلاع داشته باشید که رطوبت و گرما موجب فساد چای می‌شوند.

اگر در مکانی گرم و مرطوب زندگی می‌کنید، گاه وسوسه می‌شوید که چای را در یخچال نگهداری کنید. اما پیش از اینکار باید به نکاتی توجه داشته باشید.

ابتدا چای (بخصوص چای ماچا) به سرعت بوی غذاها و ظروف یخچال را به خود می‌گیرد. با کمی بی‌دقتی چای شما بوی غذاهای داخل یخچال را به خود گرفته و عطر خود را از دست می‌دهد.

بار دیگر توصیه می‌شود که چای را در خلاء نگهداری کنید و بهترین روش استفاده از کیسه‌های پلاستیکی زیپ کیپ و ظروف بدون هوا با هم است.

هرگز چای را بلافاصله پس از خروج از یخچال دم نکنید

علاوه بر این نگهداری چای در یخچال می‌تواند موجب رطوبت و صدمات ناشی از آن شود.

هنگامی که چای را از یخچال خارج می‌کنید چای سرد است. سپس چای در معرض هوای گرم خانه قرار می‌گیرد، تولید واکنش کرده و رطوبت عامل فساد ایجاد می‌شود.

یک راه حل حفظ تازگی، خارج کردن ظرف از یخچال، باز نکردن در ظرف است. هنگامی که دمای ظرف به دمای اتاق رسید (ممکن است ساعتها زمان ببرد) در ظرف را باز کرده و چای را دم کنید.

بطور خلاصه می‌توان گفت که نگهداری چای در یخچال با توجه به نکاتی که ذکر شد می‌تواند به عمر چای بیفزاید.

ماچا را در تاریکی نگهداری کنید: نور کلروفیل چای را از بین می‌برد

کلروفیل ماده ایست که موجب رنگ سبز گیاه می‌شود. همانطور که می‌دانید برگهای گیاه چای ماچا باید در سایه رشد کنند و به همین دلیل دیرتر بالغ و بارور می‌شوند.

این روش، کلروفیلی در برگها ایجاد می‌کند که به مراتب بیشتر است و همین میزان کلروفیل است که چای ماچا را از دیگر چایها متمایز می‌کند.

البته باید دانست همان طور که نور ایجاد کلروفیل می‌کند، به همان ترتیب نیز می‌تواند موجب خرابی کلروفیل شود.

بنابراین کارشناسان چای توصیه می‌کنند که این چای یا در تاریکی و یا در ظروف تیره نگهداری شود. قرار دادن ماچا در معرض نور، به گفته این کارشناسان طعمی فلز مانند به چای می‌دهد.

به همین دلیل چای را در ظروف شفاف و روشن نباید نگهداری کرد و اگر مجبور به استفاده از ظروف شفاف هستید، ظرف را در کابینتی که کمتر در آن را باز می‌کنید قرار دهید.

آیا اگر ماچا در جای تاریک نگهداری شود، پس از ده سال طعم بهتری خواهد داشت؟

برخی از افراد اظهار می‌دارند که چای ماچا با عمر طولانی تر بهتر از نوع تازه آن است، حتی گاه در قفسه‌های فروشگاهها نیز ممکن است به انواع ماچای قدیمی برخورد کرده باشید. اما هرگز وسوسه نشوید که خود چای ماچا را برای زمان طولانی نگهداری کنید.

متخصصان چای می‌توانند چای ماچا را در دما، نور و رطوبت کنترل شده برای سالها نگهداری کنند. اما با بهترین توجه، شما نمی توانید بیش از یک سال از این چای نگهداری کنید. همانطور که گفته شد این چای بسیار حساس و تأثیرپذیر است و با کوچکترین تغییرات کهنه و خراب می‌شود.

در نتیجه نگهداری ماچا در کابینت خانه برای مدت زیاد نه تنها طعم آن را خراب می‌کند، بلکه می تواند موجب بیماری شود. به خاطر داشته باشید بهترین زمان برای استفاده از این چای حداکثر 60 روز پس از باز کردن در بسته آن است.

یک روش مطمئن  و مناسب برای نگهداری ماچا

بهترین روش استفاده از ظرفهای بدون هواست. ظروف مخصوص نگهداری قهوه به نام airScape را می‌توان برای چای ماچا نیز استفاده کرد. چون قهوه و ماچا از لحاظ نگهداری بسیار شباهت دارند. باید از هر دو در مقابل اکسیژن، گرما، نور، رطوبت و رایحه‌های قوی محافظت کرد.

به دلیل نوع ساخت و دریچه هوای تعبیه شده در این ظروف، شما اطمینان خواهید داشت که قهوه و یا چایتان در خلاء کامل است. هر مقدار چای را که می‌خواهید نگهداری کنید باید مراقب باشید و مانع اکسید شدن آن شوید.

علاوه بر آن، این ظروف رنگی کدر و غیر شفاف دارند و از آسیب حتمی نور جلوگیری میکنند. این فاکتور مانع عبور رایحه های قوی از ظرف نیز می‌شود. با کمی هزینه کردن برای ظرف مناسب، مطمئن باشید که چایتان را از آسیب دور نگه‌داشته اید.

سخن آخر:

از airScape و یا ظروف بدون هوای کدر استفاده کنید. اگر در مناطق گرم و مرطوب زندگی می‌کنید، ظرف ماچا را در یخچال نگهداری کنید. مراقب باشید، پس از خروج ظرف از یخچال اجازه دهید سردی چای از بین برود و چای دمای معادل اتاق پیدا کند. بالاخره ماچا را در طول 2 ماه استفاده کنید و هرگز آن را برای بیش از یک سال نگهداری نکنید.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید