بهترین ورزش ها برای داشتن حال خوب

Jogging and running are healthy fitness recreations

ورزش کردن یکی از بهترین روشها برای ایجاد حال خوب و ارتقاء توانایی مقابله با استرس است. وقتی ورزش می کنید احساس آرامش بیشتری می کنید، علاوه بر این ذهن و روحتان نیز آرام می شود. برای حس بهتر و حال خوب، ابتدا باید بدانید چه ورزشی برای ایجاد این حال مناسب تر است.

چگونه ورزش موجب حال خوش می شود؟

وقتی ورزش می کنید (با شدت زیاد)، جسم و مغز شما هورمونها و پیام رسانهای عصبی تولید می کنند که تأثیر مثبتی بر حال، حافظه، انرژی و سلامت شما می گذارند. برخی از این هورمونها و پیام رسانهای عصبی، اندورفین نام دارند که نوعی ماده شیمیایی است.

بعد از یک ورزش خوب و با شدت، عضله ها خسته می شوند، اما با تمام این خستگی احساس آرامش بیشتری می کنید. حس خوب و رضایت بخش تکمیل یک وظیفه (ورزش کردن)، موجب افزایش اعتماد به نفس می شود. ورزش موجب کاهش تنش عضلات و ذهن می گردد.

ورزش و احساسات

اگرچه ورزش تنها درمان افسردگی نیست، اما تغییرات مثبتی بر مواد شیمیایی مغز گذاشته و موجب حال خوب می شود. تحقیقی نشان داد که اکثر افراد پس از ورزش حس بهتری دارند و عصبانیت، افسردگی و تنش آنها کاهش میابد.

افرادی که دچار افسردگی کم تا متوسط هستند، با 30 دقیقه ورزش روزانه می توانند تا حد زیادی موجب کاهش علائم آن شوند. تحقیقی نشان داد که اگر افراد مبتلا به افسردگی (در حد متوسط)، ورزش را با دارو درمانی و روان درمانی همراه کنند، زودتر موفق به رفع افسردگی می شوند.

برای اینکه شادی و حال خوب بیشتری داشته باشید، نیازی نیست ساعات بیشتری را به ورزشهای سنگین بپردازید. اینکار گاه اثر بد بر ذهن و جسم می گذارد. یکی از اثرات ورزش، افزایش تولید کورتیزول است. کورتیزول موجب افزایش حافظه و هوشیاری می شود. در نتیجه تولید بیش از اندازه کورتیزول می تواند بر احساس و جسم شما اثر منفی بگذارد.

چه ورزشهایی که موجب حس و حال خوشایند می شوند؟

وقتی صحبت از ورزش به میان میاید، باید دقت کنید ورزشی را انتخاب کنید که برایتان لذت بخش است. ورزشهای مفید برای قلب بسیار مناسبند. اگر به شنا و یا دویدن علاقه ای ندارید در انجام آنها اصرار نکنید، چون یک ورزش لذت بخش می تواند تأثیر بیشتری داشته باشد.

برای برنامه ورزشی، بهتر است از چند نوع ورزش استفاده کنید. برخی از ورزشهای انفرادی مانند شنا، پیاده روی و یا باغبانی، را با ورزشهای گروهی مانند کلاسهای پیلاتس، اروبیک و یا کوهنوردی سبک و گروهی همراه کنید. علاوه بر تولید اندورفین و افزایش قدرت بدنی، ورزشهای گروهی می توانند ارتباط اجتماعی را مستحکم تر کرده و موجب افزایش احساس خوب شود.

پس یک ورزش مناسب باید ترکیبی باشد. برای افزایش احساس خوب، برخی از فعالیتها را در نظر داشته باشید. هرگز نگذارید یک ورزش تکراری موجب خستگی جسمی و روحی شما شود. با یک برنامه ریزی صحیح ورزشی هم سلامت جسم خود را ارتقاء دهید و هم حس خوب در خود ایجاد کنید.

ورزشهای قلبی و اروبیک 

ورزشهای قلبی و اروبیک بسیار مناسبتد، چون قادر به افزایش تولید اندورفین هستند. اروبیک ضربان قلب را بالا می برد. استفاده از دستگاه الپتیکال، شنا، دوچرخه سواری، پیاده روی سریع و دو آرام نیز موجب افزایش ضربان قلب می شوند. علاوه بر این می توانید با باغبانی و رقص نیز ضربان قلب خود را بالا ببرید و افسردگی و اضطراب را از خود دور کنید.

اگر علاقه به ورزش دارید می توانید عضو تیمهای محلی فوتبال، بسکتبال و یا والیبال شوید. این ورزشها علاوه بر اینکه ارتباط اجتماعی را قوی می کنند، بلکه از بهترین ورزشهای قلبی هستند. شرکت در کلاسهای گروهی موجب می شود تا احساس بهتری داشته باشید.

یوگا

در ورزش یوگا، تمرکز بر حرکات بدنی، تنفس و مدیتیشن است. به همین دلیل قادر به رشد همزمان ذهنی و جسمی است. البته یوگا نمی تواند فعالیتی مانند اروبیک داشته باشد، اما می تواند به شما راه رسیدن به آرامش را بیاموزد. علاوه بر این ماهیچه ها را کشیده، تنش را آزاد کرده و قدرت را افزایش می دهد. انجام یوگا اضطراب را بر طرف می سازد و موجب سلامت می شود. تحقیقی در سال 2016 نشان داد که انجام منظم یوگا برای کاهش اضطراب، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه بسیار مفید است.

تای چی   

ورزش تای چی که در سراسر دنیا محبوبیت دارد، یکی از ورزشهایی است که می تواند علائم اضطراب و افسردگی را کاهش دهد. علاوه بر این موجب عملکرد بهتر سیستم ایمنی شده و اندورفین را افزایش می دهد.

شما نیز می توانید این ورزش را انجام دهند، چون به راحتی می توانید حرکات آن را بیاموزید. این ورزش نیاز به قدرت بدنی زیاد ندارد و تنها بر تنفس و حرکت متمرکز است. تای چی نوعی خود درمانی است. در پزشکی چینی عقیده بر این است که تای چی انرژی ساکن و مانده در بدن را آرام نماید. این امر موجب درمان برخی از بیماری می شود. طبق تحقیقات، تای چی می تواند موجب سلامت بدن از جهات مختلف شود.

ورزش کردن فواید زیادی دارد، به همین دلیل همه باید هفته ای 150 دقیقه ورزش کنند. بهتر است از ورزشهای قلبی که شدت متوسطی دارند استفاده شود. علاوه بر این اگر بزرگسالان 2 روز ورزش قدرتی را با 150 دقیقه ورزش هفتگی همراه کنند مفیدتر است.


منبع verywellmind
نظر بگذارید