تأثیرات تکنولوژی روز بر فعالیت بدنی کودکان

فعالیت بدنی اولین عامل مهم در سلامت کودکان است. متاسفانه هر روز بر تعداد کودکان چاق افزوده می شود که مستقیماً با بی تحرکی و کم تحریکی آنها ارتباط دارد.

این مشکل متاسفانه یک مشکل جهانی است و تنها به برخی از کشورها تعلق ندارد. طبق تحقیقی که در سال 2010 توسط سازمان جهانی سلامت انجام شد مشخص گردید که 81 درصد نوجوانان بین 11 تا 17 سال فعالیت بدنی کمی دارند که این امر موجب چاقی این قشر شده است.

در حال حاضر این سازمان و متخصصین تلاش می کنند تا راهکاری برای ممانعت از چاقی و افزایش فعالیت بدنی برای این قشر ارائه دهند.

یکی از عواملی که در چاقی کودکان مؤثر است استفاده از تکنولوژی های جدید است. با استفاده از این تکنولوژی ها آنها تمایل کمی برای شرکت در فعالیتهای بدنی در خارج از چهارچوب خانه از خود نشان می دهند.

 تأثیرات منفی تکنولوژی بر کودکان

همانطور که گفته شد تکنولوژی می تواند برای سلامتی کودکان مضر باشد. علاوه بر چاقی استفاده از تکنولوژی اگر با کنترل والدین نباشد می تواند اثرات مخرب دیگری نیز به همراه داشته باشد.

  1. ارتباط و مهارتهای اجتماعی

استفاده از تلفنهای هوشمند در میان کودکان و نوجوانان بسیار متداول شده است. در حال حاضر گپ زدن با دوستان، رد و بدل اطلاعات و حتی بازیها به صورت آنلاین انجام می گیرد. اینگونه رفتارها موجب فاصله میان کودکان با خانواده و دوستان شده است.

امروزه کودکان و نوجوانان کمتر با خانواده وقت گذرانی می کنند و حتی کمتر با دوستان خود ارتباط رخ به رخ دارند. در نتیجه ارتباطات کم و ضعیف شده و اکثر کودکان مهارت های اجتماعی ضعیفی دارند.

  1. خطرات جستجو در اینترنت

اکثر ما هنگام کار با اینترنت با ویروسها، سرقت اطلاعات و بسیاری از مشکلات خطرناک دیگر روبرو شده ایم. به عنوان یک بزرگسال ما از این مشکلات به راحتی رده شده و از آنها اجتناب می کنیم. اما آیا کودکها نیز می توانند اینکار را انجام دهند. کمی بعید به نظر می رسد.

علاوه بر این برخورد با سایتهای مستهجن به صورت اتفاقی می تواند اثرات ناهنجار و گاه جبران ناپذبر بر کودکان بگذارد. طبق تحقیقی 75 درصد از نوجوانان و کودکها به صورتی اتفاقی با این سایتها برخورد کرده اند.

بهترین روش برای پیشگیری، کنترل خانواده و والدین است. امروزه از ابزارهای کنترل والدین و یا فیلترینگ می توان برای کاهش این معضلات استفاده نمود.

  1. تأثیر بر خواب

طبق تحقیقی مشخص شد استفاده زیاد کودکها از وسایلی که صفحه نمایشگر دارند بر کمیت و کیفیت خواب آنها تأثیر می گذارد. در این تحقیق تأثیر بد موبایل بر کیفیت خواب کودکان به اثبات رسیده است.

امروزه کیفیت و کمیت خواب کودکان بسیار نا مناسب است. همانطور که می دانید مغز هنگام خواب خود را بازسازی و پاک می کند. اطلاعات بی ارزش را دور ریخته و خود را برای روز بعد آماده می نماید.

اگر کیفیت خواب و زمان خواب کافی نباشد عملاً مغز نمی تواند به وظیفه خود هنگام خواب عمل نماید. این امر بر یادگیری، قدرت تحلیل، تمرکز و در مجموع بر حافظه تأثیر منفی می گذارد.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید