تاثیرات کافئین بر پوست

اکثر مردم برای شروع روز خود قهوه می‌نوشند تا تاثیرات کافئین آن موجب بیداری و هوشیاریشان شود. اما هنگامی که صحبت از پوست به میان میاید، کافئین مانند یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند. بطور مثال، کافئین یک ماده ضد التهابی است ولی در همان حال یک ماده ادرارآور است و می‌تواند موجب خشکی پوست شود. برای حفظ تعادل، مصرف کافئین باید به گونه‌ای باشد که هم با رژیم غذایی، هم سبک زندگی و هم محصولاتی که استفاده می‌کنید، هماهنگی داشته باشد. در این مطلب با تیرینک همراه باشید تا از نکات مثبت و منفی مواد کافئین دار برای شما بگوئیم.

کافئین

امتیازات

بهترین بخش کافئین، کاری است که انجام می‌دهد. مصرف کافئین نه تنها برحس و حال شما تأثیر گذاشته و آن را احیا کرده و شما را سرحال می‌کند، بلکه همین تأثیر را بر پوستتان می گذارد.

کافئین حاوی آنتی اکسیدان است و خاصیت انقباض عروق دارد. به این معنی که پوست را سم زدائی کرده و در همان حال جریان خون را نیز بهتر می‌کند. این خاصیت برای افرادی که به التهاب پوست مبتلا هستند بسیار مفید است. کسانی که مبتلا به بیماری رُزاسه و یا قرمزی پوست هستند می‌توانند با مصرف کافئین مشکل را برطرف سازند.

اگر هنگام صبح، چشمانتان پُف می‌کند، با قهوه می‌توانید این مشکل را حل کنید. کافئین برای رفع سلولیت نیز مناسب است. به همین دلیل در اکثر ژلهای رفع سلولیت و چربی از کافئین استفاده می‌شود.

کافئین و پوست

نقاط ضعف

کافئین ماده ای محرک و ادرارآور است، به این معنی که آب بدن را کاهش می‌دهد. مصرف زیاد مواد کافئین دار در طول روز، آب مورد نیاز پوست را از بین می‌برد و از روشنی و درخشندگی آن می‌کاهد. مصرف کافئین زیاد از راههای دیگر نیز به پوست صدمه می‌زند. تاثیرات کافئین را در بدن می‌توانید به مرور زمان مشاهده کنید.

به عنوان یک محرک، مصرف کافئین موجب بیخوابی می‌شود. حتی اگر فقط مقدار محدودی کافئین هنگام عصر استفاده کنید، موجب تأثیر بر خواب شده و نمی‌توانید به مرحله حرکت سریع چشمها REM در خواب برسید. به همین دلیل پوست هم نمی‌تواند به مرحله جوانسازی و ترمیم خود هنگام شب برسد. علاوه بر اینکه خسته به نظر می‌رسید، بیخوابی می‌تواند موجب تولید کورتیزول (هورمون استرس) شده و مشکل آکنه در پوستتان ایجاد کند. برای اینکه پوست خوبی داشته باشید، باید 8 ساعت بخوابید و به همین دلیل باید مصرف کافئین را کم کنید و فقط صبحها از آن استفاده کنید.

مقدار متعادل و سالم کافئین چیست؟

به خاطر داشته باشید که حتی مصرف خارجی کافئین نیز می‌تواند بر بدن تأثیر بگذارد. بهترین راه برای حفظ تعادل در مصرف، کنترل و توجه به برخی از نکات است:

  • اگر به کافئین بیشتری نیاز دارید، بیشتر آب بنوشید.
  • به مقدار کافئینی را برای هوشیار ماندن نیاز دارید خوب توجه کنید و رفته رفته این مقدار را کاهش دهید تا مانع کم آبی پوستتان شوید. مثلاً به جای دو شات، تنها یک شات قهوه بنوشید.
  • قبل از خواب از کرمهای دور چشم حاوی کافئین استفاده کنید تا در طول شب التهابات و پُف چشمتان از بین برود.
  • از محصولات پوستی متعادل استفاده کنید.

بسته به نوع پوستتان این محصولات را انتخاب کنید. همیشه لازم نیست که از محصولات حاوی کافئین استفاده کنید. از محصولات کافئین دار بیشتر روزها استفاده نمائید. برای نتیجه بهتر با متخصص پوست مشورت نمائید.


منبع verywellmind
نظر بگذارید