تاریخچه کوتاهی در مورد علاقه انسان به کافئین و قهوه

تمام نوشیدنی‌‎هایی که امروز با زندگی ما آمیخته شده‌اند تقریباً در قرن هفده از مناطق خاصی به سراسر دنیا آورده شده‌اند. بطور مثال چای از چین، قهوه از شبه جزیره عربستان و شکلات از آمریکای میانه به سراسر دنیا آورده شدند.

از بدو ورود آنها تاکنون بحث و گفتگوهای زیادی در مورد فوائد و تأثیرات آنها بر سلامت انسان مطرح شده است. سالهای های 1650 ما را به یاد دوران پاک دینی و ریاضت و همچنین بسته شدن تئاترها میاندازد. در همین دوران بود که برای اولین بار قهوه، چای و شکلات به بندرهای انگلستان رسید.

تاریخچه قهوه و چای

اولین فنجان قهوه توسط یک تاجر یهودی به دانشجویان انگلیسی هنگام امتحاناتشان داده شد. هفت سال پس از آن، در سال 1657 نوشیدنی شکلات به عنوان یک نوشیدنی خاص سرخپوستان به مردم معرفی شد.

یک سال بعد چای به عنوان یک نوشیدنی چینی به نام شای به مردم انگلستان معرفی گردید. تا سه سال پس از آن چای به عنوان یکی از بهترین نوشیدنی‌ها در میان مردم محسوب می‌شد.

ظهور ناگهانی این سه نوشیدنی (یکی پس از دیگری) موجب بحث‌ها، اختلاف نظرها و کنجکاویهای زیادی شد. در سال 1664 برای اولین مرتبه تاجری مقاله‌ای در مورد فوائد چای نوشت.

در این مقاله وی اظهار نمود که چای برای ارتقاء حافظه و تقویت مغز بسیار مؤثر است. به همین دلیل از آن پس چای برای مصارف داروئی نیز استفاده شد. در سال 1660 یکی از فروشندگان قهوه در آکسفورد در مورد مزایای نوشیدن قهوه تبلیغی منتشر کرد.

وی در این تبلیغ اظهار نمود که مصرف قهوه برای جلوگیری از ابتلا به نقرس، روماتیسم مفصلی و سردرد بسیار مؤثر است. وی همچنین اظهار نمود که قهوه می‌تواند موجب تمرکز و انرژی شود.

مهمترین ادعا در مورد فایده قهوه در سال 1721 اظهار شد و در آن مقاله قهوه به عنوان یکی از بهترین مواد برای پیشگیری از طاعون معرفی شد.

دانه قهوه و تاریخچه قهوه

فواید شکلات و قهوه

از فوائد شکلات نیز در بسیاری از مقالات، نوشته‌ها و حتی اشعار نوشته شده است. در این مقالات اظهار شده که شکلات موجب افزایش باروری در زنان شده و همچنین می‌تواند دردهای زایمان را کاهش دهد.

شکلات می‌تواند موجب جوانی و شادابی زنان شود و در حفظ زیبائی آنان بسیار مؤثر است. در مجموع همه به این باور رسیده بودند که نوشیدنی‌های داغ از این سه گروه می‌تواند طبع انسان را متعادل و منظم سازد.

در کنار این تعاریف، مخالفین ادعاهای متفاوتی را برای عدم استفاده از این نوشیدنی‌ها اظهار نمودند. از جمله گروهی ادعا نمودند که مصرف چای موجب خشکی مغز می‌شود و در نتیجه موجب افزایش تمایل به خودکشی در افراد می‌گردد.

گمانه زنی‌ها در مورد نوشیدنی‌ها

گروهی قهوه را نوشیدنی شیطانی می‌دانستند و در سال 1661 ادعا شد که نوشیدن قهوه موجب می‌شود تا مردان قوای مردانگی خود را از دست بدهند. این ادعا در سال 1674 مردود شناخته شده و دقیقاً عملکرد قهوه را برعکس آن اظهار نمودند.

یکی دیگر از دلایلی که قهوه مورد غضب عده‌ای قرار گرفت و آن را مضر برای سلامتی می‌دانستند، ورود آن از عربستان به بازارهای انگلستان بود.

همین شک و تردید در مورد شکلات نیز وجود داشت. راهبان کاتولیک اسپانیائی اولین افرادی بودند که این ماده را به کشورهای دیگر صادر نمودند.

اما یکی از پزشکان اروپایی استفاده از این نوشیدنی را منع کرده و آن را فقط مناسب سرخپوستان می‌دانست.

عداوت با مصرف شکلات به گونه‌ای پیش رفت که مرگ یکی از معشوقه های دوک یورک را به مصرف شکلات نسبت دادند. اما پس از کالبد شکافی ارتباطی میان مرگ او و شکلات دیده نشد.

با وجود تمام مخالفتها این سه نوشیدنی جای خود را در انگلستان باز نمود و امروزه به عنوان یک پایه ثابت در تغذیه مردم دنیا قرار گرفته است.

پس از آن روشهای مختلفی برای دم کردن این نوشیدنی‌ها به وجود آمد. حتی پس از مدتی برای تهیه قهوه از کره و چربی‌های مختلف نیز استفاده شد.

مکان‌های سرو قهوه و چای در سالهای دور

اوایل قهوه و چای در محلهای خاصی سرو می‌شد که به چایخانه و قهوه خانه مشهور بودند. در این امکان مردم برای نوشیدن این نوشیدنیها گرد آمده و با یکدیگر گفتگو می‌کردند.

اما اینگونه تجمع‌ها برای برخی از سیاستمداران خوشایند نبود چون این مراکز را مرکز آشوب و فتنه می‌دانستند.

به همین دلیل در سال 1675 چارلز دوم دستور به بسته شدن این مراکز داد. با تمام این احوال تا شروع قرن 18 حدود 3000 کافی شاپ در انگلستان تأسیس شد.

اما شکلات به دلیل اینکه گرانتر از قهوه و چای بود تنها در اماکن خاصی در دسترس مردم خاص قرار می‌گرفت. به همین دلیل اماکنی که شکلات می‌فروختند در محله های اشرافی قرار داشت.

اما امروزه خلاف تمام باورهایی که در مورد این نوشیدنی وجود داشت، آنها را مفید برای سلامت دانسته و برای آن دلایلی بر پایه علم ارائه داده می‌شود.

همچنین با گسترش فضای آنلاین و فروش محصولات، براحتی می‌توان با جستجوی کلمه خرید آنلاین قهوه به فروشگاه‌های اینترنتی این محصولات مراجعه کرد و قهوه مخصوص خود را سفارش داد.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید