کپسول قهوه چیست؟ داستان اختراع کپسول قهوه

داستان اختراع کپسول قهوه

ابداع کپسول قهوه انقلابی در دنیای قهوه ایجاد کرد و موجب محبوبیت بیشتر یک شات کوچک قهوه سیاه یعنی اسپرسو گردید. این روزها خرید قهوه از واجبات زندگی روزمره شده است. قهوه به روشهای مختلفی دم می‌شود اما اسپرسو تبدیل به یکی از محبوب ترین قهوه‌ها شده است. در دم کردن قهوه اسپرسو آب داغ با فشار زیاد در کمتر از 25 ثانیه وارد قهوه نرم می‌شود. نتیجه یک شات قهوه متمرکز با کف شکلاتی رنگی است که بسیار خوش طعم است. در ژوئن سال 2010  اریک فاور محصول جدیدی ارائه داد. با تیرینک همراه باشید تا جزئیات بیشتری را برای شما بازگو کنیم.

اسپرسو اولین بار در دهه 1900 در ایتالیا تهیه شد. اولین بار لوئیجی بِزِرا به دلیل عجله‌ای که هنگام صبح برای رفتن به محل کار خود داشت قهوه خود را با فشار بخار دم نمود. با این روش او متوجه شد نه تنها با این روش می‌توان به سرعت قهوه تهیه نمود بلکه نتیجه یک قهوه قوی است. متاسفانه معرفی این قهوه توسط او چندان موفقیتی نداشت اما یک تاجر ایتالیائی به نام پاوُنی در سال 1905 توانست اسپرسو را با موفقیت در بازار معرفی نماید.

تکنولوژی تکمیل شده

تکنولوژی تهیه اسپرسو در طی سالها بهتر و پیشرفته تر شد. در سال 1938شخصی به نام کرُمونُسی دستگاه اسپرسو سازی ساخت که دارای پیستون پمپی بود و از بخار و یا آب داغ استفاده می‌کرد.

فرد دیگری به نام گاجیا دستگاه را تکمیل کرده و توانست بخار را بدون جوش آوردن وارد قهوه نمود. در سال 1961 شرکت فیما دستگاهی با پمپ الکتریکی ساخت که می‌توانست آب را با فشار داخل قهوه نماید. از این پس هر روز این دستگاه پیشرفته تر از قبل شد.

کپسول قهوه و تولد یک اختراع

اریک فاور به عنوان یک مهندس می‌دانست که باید دستگاهی ساخت که فروش خوبی در بازار داشته باشد. در سال 1975 او کارخود را در بخش بسته بندی شرکت نستله آغاز کرد. این مسأله به او امکان داد تا از بازاریابی و تولید اطلاعات کافی بدست آورد. در نیمه های دهه 70 که استفاده از قهوه‌های فوری رواج زیادی داشت.

فاور در پی ابداع محصولی بود تا بتواند در اختیار افرادی که اسپرسو دوست دارند بگذارد. به همین دلیل وی و همسر ایتالیائی‌اش در جستجوی بهترین اسپرسو به تمام ایتالیا سفر کردند تا بهترین را در رم پیدا کردند. آنها با توجه به روش تهیه این اسپرسو که توسط بریستا ایجنیو انجام می‌شد متوجه شدند که وی 3 تا 4 مرتبه پیستون را حرکت می‌دهد تا هوای گیری بهتری انجام شود.

همانطور که می‌دانید 20 درصد هوا اکسیژن است و این اکسیژن می‌تواند موجب اکسیداسیون  قهوه شود. این مسأله سرآغاز ابداع جدید فاور شد. یکی دیگر از مواردی که او در نظر گرفت طعم قوی و متمرکز قهوه بود. طبق اطلاعات مهندسی خود، وی تصمیم به ساخت نیمکره‌ای گرفت که در ته آن فیلتر و غشائی بود. این نیمکره مقدمه ساخت کپسول قهوه فعلی را مهیا ساخت.

از سال 1976 تا کنون با ایجاد این کپسول قهوه وسایل جدیدی نیز ابداع شد تا استفاده از قهوه اسپرسو را آسان تر سازند. کپسولهای فاور در سال 1994 به بازار ارائه شد و هر کدام 3 گرم وزن داشت. اما فیلتر به تنهائی 2 گرم وزن داشتو عمدتاً از آلومینیوم ساخته شده بود. از آنجائی که فیلتر نیاز اولیه ساخت این کپسولها بود، مقدار زیادی آلومینیوم بیرون ریخته می‌شد.

کپسول قهوه

در دنیای امروز که حفاظت از محیط زیست امری واجب و مسلم است، دور ریختن این حجم از آلومینیوم هدر دادن انرژی زیادی است. با الهام گرفتن از پلی که در سال 2000 در ایتالیا ساخته شد، او کپسول قهوه ای ساخت که هنگام واژگون شدن در اثر فشار فیلتری می‌سازد. در این کپسول دیگر نیاز به فیلتر داخلی نیست. دستگاه سوراخی در سر کپسول ایجاد می‌کند و آب با فشار زیاد داخل آن تزریق می‌شود.

با فشار آب حجم قهوه 5 برابر می‌شود. به این ترتیب کپسول قهوه فرم اولیه خود را از دست می‌دهد و با فشار به سوی تیغه دستگاه می‌رود. مایع از فیلتر ایجاد شده وارد شات می‌شود. این کپسول از هفت لایه پولی پروپلین ساخته می‌شود. این لایه‌ها تنها 12 درصد وزن کل کپسول را تشکیل می‌دهند.

تا کنون بیش از 500 میلیون کپسول اسپرسو تولید شده است. تولیدات این کپسولها به کارخانجات دیگر نیز این امکان را داد تا بتوانند به محصولات خود، کپسول اسپرسو را اضافه نمایند. از جمله این شرکتها می‌توان از شرکت لاواتزا و دلیزیو نام برد. امروزه 12 درصد از بازار قهوه در دست کپسولهای قهوه است که به سرعت رو به افزایش بوده و بزودی به مرز 20 درصد می‌رسد.

ابداع این کپسولها به همه اجازه داد تا از طعم اسپرسو در خانه، محل کار و هر جای دیگر به سادگی بهره مند شوند. باوجود اشتیاق او در خلق این کپسول، و عقد قراردادی با کشور چین در سال 2010 وی توانست کپسولهای چای را هم در این کشور ارائه دهد. شما می‌توانید برای خرید کپسول قهوه به فروشگاه تیرینک مراجعه کنید.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید