دلایلی که موجب می شوند رژیم لاغری عمل نکند

رژیم لاغری سخت و سریع یا همان کرش دایت crash diet برای مدت طولانی دوام نمی آورد. اکثر کسانی که از این رژیمها استفاده می کنند در واقع وارد یک چرخه باطل می شوند، به این معنی که پس از یک دوره گرسنگی و خستگی دوباره وزنشان افزایش میابد. هرگز از این رژیمهای کاذب پیروی نکنید، چون در نهایت به ناامیدی و شکست میانجامد.

در واقع بهترین روش، زندگی سالم و یک تغذیه مناسب است.

دلایلی که موجب شکست رژیم لاغری می شوند

این نوع رژیمها معمولاً بر مبنای یک زمان کوتاه و غیر واقعی برنامه ریزی شده اند. در این نوع رژیمها فرد مجبور به اجتناب از خوردن موادی است که دوست دارد و به محض پایان رژیم با حرص بیشتری به همان مواد روی می آورد.

رژیمها معمولاً کالری کمی دارند و به همین دلیل موجب احساس گرسنگی شدید، کاهش انرژی و ضعف می‌شوند. این رژیمها معمولاً نبایدها را به شما توصیه می کنند، اما نمی گویند که چه چیزهائی را باید مصرف کنید و یا چگونه زندگی کنید.

اغلب کاهش پروتئین، کربوهیدرات و روغنهای سالم، بر سلامت هورمونها و مغز تأثیر می گذارد. در نتیجه احساس بیقراری، تغییر حالتهای روحی و سردرد بر فرد مستولی می شود. مغز نیاز به گلوکز به عنوان سوخت دارد و کمبود آن موجب تیرگی مغز و ذهن می شود.

گرسنگی بر خواب و کیفیت خواب تأثیر می گذارد. همانطور که می دانید خواب نقش مهمی در کنترل هورمونها دارد، بخصوص هورمونهای گرلین (هورمون گرسنگی) و لپتین ( احساس سیری) به شدت تحت تأثیر خواب هستند. کمبود خواب موجب افزایش هورمون گرلین و کاهش هورمون لپتین شده و در نتیجه احساس گرسنگی می کنید.

رژیم موجب افسردگی و حال ناخوشایند شده و به همین دلیل موجب شکست می شود، چون وزن نه تنها کاهش نمی یابد بلکه از روز اول رژیم هم بیشتر میشود.

در رژیمهایی که توسط افراد بکار گرفته می شوند، معمولاً مسایل احساسی، طرز تفکر، عزت نفس و خود تخریبی در نظر گرفته نمی شوند. این عوامل مهم ترین پایه های تغذیه سالم هستند.

یک رژیم لاغری بدون برنامه و راهنمای صحیح، بدون انگیزه و بدون حمایت را نمی توان مؤثر به حساب آورد.

یک رژیم سالم در واقع روش درست خوردن غذا و تغییر سبک زندگی است. این نوع رژیم قابل دسترسی است و شما را از لحاظ جسمی، احساسی و ذهنی حمایت می کند.

چیزی که در زندگی بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد، داشتن ذهن روشن، شادی، انرژی و احساس رضایت است.


منبع nutritionforlife
نظر بگذارید