دمنوش با جوشانده چه تفاوتی دارد

در دنیای امروز که استفاده از انواع گیاهان بیشتر متوجه مردم واقع شده است و تقریبا عده ی کثیری از  افراد رو به درمان های طبیعی و گیاهی آورده اند شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آیا دمنوش و جوشانده با هم تفاوت دارند یا یکی هستند! مادر این مقاله به توضیح هر یک از آن ها میپردازیم و تفوتشان به یکدیگر را شرح میدهیم.

دمنوش

می توان هر قسمت از یک گیاه اعم از ساقه، ریشه، دانه، میوه، پوست و … را به صورت تر و تازه یا خشک برای تهیه دمنوش استفاده کرده. به این صورت که صبر می کنیم کمی از دمای آب جوش آمده کاسته شود سپس روی گیاه مورد نظرمان می ریزیم. مدت 10 الی 15 دقیقه اجازه می دهیم دم بکشد سپس آن را صاف می کنیم و در فنجان می ریزیم. می توانید آن را با نبات، عسل و یا تنها میل کنید.

جوشانده

جوشانده کمی با دمنوش متفاوت است در جوشانده نیز می توان از هر قسمت گیاه استفاده کرد. تفاوت آن با دمنوش در این است که گیاه را همراه با آب روی حرارت قرار می دهیم تا جوش بیاید. این امر باعث می شود مواد و عناصر بیشتری از گیاه وارد آب شود، برای همین تهیه کردن گیاهان سفت و سخت به صورت دمنوش کمی مشکل است زیرا ممکن است تمام عصاره آن وارد آب نشود به همین دلیل به صورت جوشانده از آن ها استفاده می کنند. گیاهان اگر جوشانده یا دم شوند هر کدام خاصیت متفاوتی دارند و  تاثیری متفاوت بر بدن خواهند گذاشت.

 

دمنوش یا جوشانده هم میتواند مضر باشد؟

اگر چه منشا گیاهان دارویی طبیعت می باشد و نسبت به دارو ها و مواد شیمیایی عوارض کمتری دارند اما مصرف بی رویه و غیر اصولی برخی گیاهان هم می تواند عوارض و یا مسمومیت هایی هم به دنبال داشته باشد.

توصیه می‌شود برای مصارف روزانه به میزان متعادل از دمنوش و جوشانده استفاده شود، از مصرف گیاهان ناشناخته بدون نظر و تجویز متخصصان این حرفه اجتناب کنید

بنابر این حتی مصرف گیاهان دارویی هم مانند دارو های شیمیایی باید با آگاهی کامل و شناخت ویژگی های هر یک صورتت بگیرد. به خصوص کودکان و سالمندان و کسانی که تحت نظر پزشک هستند باید با احتیاط بیشتر و از این گیاهان استفاده کنند.


کانال تلگرام تیرینک

نظر بگذارید