راهکارهایی برای رهایی از روزمرگی و یکنواختی

یکی از معضلاتی که بسیاری از افراد به آن دچارند، رهایی از روزمرگی است. زندگی در گردش است، اما شما در جای خود ایستاده اید و حرکتی نمی کنید. با وجود تلاش زیاد، هر روزبیشتر درگیر روزمرگی می شوید.

متأسفانه همه در زمانهای مختلف دچار این مشکل می شوند. مشکلی در زندگی ایجاد می شود و یا شرایطی پر از چالش در ذهنتان به وجود میاید. همین موجب می شود که به روزمرگی و یکنواختی دچار شوید. با وجودی که انگیزه ندارید و اسیر شرایط شده اید، باید تلاش کنید. باید با تلاش زیاد از این شرایط خود را آزاد کنید.

روشهایی برای رهایی از روزمرگی و یکنواختی:

  1. جسم خود را درگیر کنید

زمانی که زندگی در جریان است و شما در جایتان بی حرکت ایستاده اید، یعنی دچار یکنواختی و در جا زدن شده اید. کاری کنید که از این سکون خارج شوید.

تمرینات بدنی موجب تولید دوپامین در مغز می شود. این گیرنده عصبی در شما انگیزه ایجاد می کند و شما را مجبور به حرکت می کند. همچنین موجب تحریک امواج آلفا در مغز شده و اضطراب را از شما دور می کند. هنگامی که مغزتان آرام باشد راحت تر می توانید راه حل خروج از این شرایط را پیدا کنید.

در شرایطی که گرفتار یکنواختی هستید، به جای فکر کردن حرکت کنید. به باشگاه بروید و ورزش کنید، در خانه حرکتهای ورزشی انجام دهید و یا برقصید. حرکت بدن را از این شرایط نامطلوب خارج کرده و دوباره کارآئی اولیة خود را بدست میاورید.

  1. در مورد شرایط خود صحبت گنید و یا بنویسید

وقتی که نمی توانید قدم بردارید، قطعاً یک فکر در ذهن شما در گردش است. یکی از چالشهای مهم، شکستن این چرخه و گردش است. وقتی در مورد این افکار در گردش با یک دوست، و یک مربی صحبت می کنید و یا آنها را روی کاغذ میاورید، می توانید آن افکار را جدا ساخته و مشخص کنید که چگونه  و به چه شکلی دچار این روزمرگی شده اید. هنگامی که با کسی صحبت می کنید و یا به نوشته های خود نگاه می کنید،  شرایط را به شکل جدیدی می بینید. یکی دیگر از فوائد صحبت با دیگران، دیدن و شنیدن بازخوردها و یا راهکارهای آنهاست.

  1. با سادگی شروع کنید

گاه قدم برداشتن و شروع کردن بسیار گیج کننده، دشوار و گاه ترسناک است. تمام کارهائی که در روز انجام می دهید، از فعالیتهای جداگانه ای تشکیل شده اند که شما تبدیل به یک مجموعه کرده اید. زمانی که از تلاش برای رهائی از یکنواختی خسته می شوید، دیگر انرژی برایتان نمی ماند که ادامه دهید.

بطور مثال، آماده شدن برای شروع روز، کار ساده ای به نظر می رسد، اما همین کار ساده از فعالیتهای مختلفی تشکیل شده است. شما باید از رختخواب بیرون بیائید، دوش بگیرید، مسواک بزنید، لباس بپوشید و صبحانه بخورید. مجموعة این فعالیتها هنگامی که انجام شوند، شما می توانید روزتان را آغاز کنید.

هنگامی که دچار روزمرگی می شوید، انجام همین کارهای ساده نیز برایتان دشوار می شود. برای شکستن این یکنواختی ابتدا از رختخواب بیرون بیائید و از این که این مرحله را گذرانده اید به خود افتخار کنید. همانطور که یک متن کلمه به کلمه نوشته و تکمیل می شود، قدم اول شما می تواند با قدمهای بعدی تکمیل شود. هر قدم کوچکی که بر می دارید در واقع کاری است که به انتها رسانده اید. به همین دلیل از انجام آن احساس رضایت کنید. حتماً نباید قدمها را سریع برداشت، همین قدمهای آهسته و ساده به شما کمک می کنند که دوباره شروع کنید.

  1. برای رهایی از روزمرگی کار جدیدی انجام دهید

انجام کارهای تکراری شما را از یکنواختی خارج نمی کند. هنگامی که دچار روزمرگی شده اید کار جدیدی را تجربه کنید. این کار نباید خیلی بزرگ و عجیب باشد. بطور مثال، ترتیب کارهائی را که در صبح انجام می دهید تغییر دهید، و یا مدل موی خود را عوض کنید. کاری که انجام می دهید هر چقدر هم که کوچک باشد می تواند تغییرات خوبی ایجاد کند. چیزی که می تواند بد باشد، ثابت ماندن و حرکت نکردن است. کاری که به شما انگیزه می دهد انجام دهید.

  1. از حمایت دیگران استفاده کنید

وقتی درگیر روزمرگی می شوید، تغییری در زندگیتان رخ نمیدهد، در نتیجه خود را فریب می دهید و سرزنش می کنید، چون احساس می کنید که هیچکاری از شما بر نمی آید. اما خودتان هم می دانید که اگر بخواهید می توانید هر کاری را انجام دهید. برای رهایی از روزمرگی از دیگران کمک بگیرید. این فرد می تواند یک دوست و یا یکی از اقوام باشد. با او صحبت کنید و از بازخوردهای اواستفاده کنید. یک پزشک و یا یک کارشناس نیز می تواند به شما کمک کند. افراد کمی می توانند به تنهائی از این وضعیت رها شوند. پس خجالت را کنار گذاشته و با دیگران گفتگو کنید.


منبع lifehack
نظر بگذارید