رایحه درمانی و کاربردهای متنوع آن در زندگی

هزاران سال است که از رایحه درمانی برای درمانهای پزشکی و حفظ سلامتی استفاده می شود. از این عطرها در لوازم آرایشی، رایحه درمانی، پزشکی و مواد شوینده و تمیزکننده خانه استفاده می کنند.

حس بویایی بخصوص هنگامی که در ارتباط با سلامت باشد بسیار قویست. رایحه های مختلف توانایی آن را دارند که شما را آرام، شاد و یا فعال و پر جنب و جوش سازند.

موادی که در تهیه آن استفاده می شود همه از ریشه، برگ، گل، پوست و صمغ گیاه گرفته می شود. اکثر این مواد خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی داشته و حاوی آنتی اکسیدان هستند.

این عطرها خواص پزشکی زیادی دارند که خوشبختانه مصرف آنها عوارض جانبی ندارد.

روشهای متنوعی برای استفاده آنها جهت سلامت بدن وجود دارد. فرقی نمی کند از آنها برای سلامت پوست و یا به عنوان کمکی برای خواب عمیق استفاده می کنید، این عطرها ضرری به شما نمی رسانند.

تفاوتی ندارد که از کدامیک استفاده می کنید، نکاتی وجود دارند که باید به آنها توجه کرد. هنگام خرید نوع مرغوب که خاصیت درمانی دارد را تهیه کنید. پوست را بطور مستقیم به آنها آغشته نکنید، چون به دلیل تمرکز مواد در آنها ممکن است به پوست صدمه برسانند.

رایحه درمانی

در رایحه درمانی از این روغنها برای رفع مشکلات سلامتی استفاده می شود. یکی از روشها ریختن این روغنها در روغندان است. روغندان ملکولهای روغن را در هوا پخش کرده و شما می توانید بخار آن را استنشاق کنید. بسته به هدفی که دارید شما می توانید ترکیب های مختلفی از این عطرها را استفاده کنید.

علاوه بر این شما می توانید چند قطره از آنها را در وان حمام ریخته و در آن بخوابید. بطور مثال اگر می خواهید برای داشتن خواب عمیق و خوب از آنها استفاده کنید، اسطوقدوس را انتخاب کرده و چند قطره در وان بریزید و قبل از خواب داخل آن کمی استراحت کنید.

استنشاق اسطوقدوس هورمونهای استرس را کاهش می دهد و موجب آرامش شما می شود. حتی می توانید چند قطره از آن را روی بالش خود بریزید و سپس بخوابید. اسطوقدوس علاوه بر خواب، برای رفع کبودی، التیام زخم و التهاب پوست نیز بسیار مفید است.

مصارف موضعی

همانطور که گفته شد این روغنها را نباید به صورت مستقیم و شکل اصلیشان روی پوست قرار داد. اما می توان آنها را رقیق کرد و به محصولات آرایشی مانند لوسیون و صابون اضافه نمود. شما می توانید محصول خاص خود را تهیه کرده و برای دلیل خاص خود استفاده نمائید.

بطور مثال برخی روغن رزماری را به مواد آرایشی خود اضافه می کنند. رزماری اگر به پوست سر مالیده شود موجب رشد مو می گردد، پس چند قطره رقیق شده آن را به نرم کننده اضافه کنید. رزماری موجب ارتقاء حافظه می شود، پس کمی از آن را به لوسیون خود اضافه نمائید.

نظافت

شما می توانید از این عطرهای روغنی در مواد تمیزکننده خانه استفاده کنید تا رایحه دل انگیزی داشته باشند. بطور مثال برای تمیز کردن شیشه های اطراف دوش که به صابون آغشته شده اند می توانید از عطر لیمو استفاده کنید.

راه دیگر تمیز کردن توالت و دستشویی است. 2 قاشق چایخوری روغن درخت چای را با 2 فنجان آب مخلوط کنید و به دستشویی و توالت اسپری کنید. بگذارید برای نیم ساعت بماند و سپس آن را بشوئید. علاوه بر این می توانید چند قطره از این روغن را روی کاغذ توالت بریزید تا خوشبو شود.

پخت و پز

شما می توانید از چند قطره از این روغنها در پخت شیرینی استفاده کنید تا عطری متمرکز پیدا کند. برخی از چند قطره آن در تهیه اسموتی سبز صبحگاهی استفاده می کنند. برخی از آنها برای کاهش وزن و یا افزودن طعم مصرف می شوند. عطرهای روغنی گریپ فروت، نارنگی، نعنا و لیمو برای تهیه اسموتی استفاده می شود.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید