چند روش مهم مراقبت از خود برای افراد پر مشغله

زمان زیادی را برای انجام کار و یا رسیدگی به خانواده خود صرف می‌کنید، اما آیا برای مراقبت از خود نیز زمانی را اختصاص می‌دهید؟ هر شب وقتی به رختخواب می‌روید به یاد خودتان میافتید و قول می‌دهید که فردا زمانی را به خود اختصاص دهید. اما بدون اینکه متوجه شوید، روزها و ماهها می‌گذرند و شما هنوز برای خود زمانی نگذاشته‌اید.

در این شرایط به خود دلداری می‌دهید و می گویید عیبی ندارد، پس از چند سال تلاش، می‌توانم یک زندگی خوب داشته باشم. البته اگر بخواهید در حرفه خود موفق شوید، باید وقت زیادی برای آن بگذارید، اما باید از خود نیز مراقبت کنید. متأسفانه زمان محدود است و نمی‌توان ساعتهای شبانه روز را به همه کارها اختصاص داد. اما با پیروی از برخی از راهکارها می‌توان از خود نیز مراقبت کرد.

 هنگامی که در مورد خود مراقبتی صحبت به میان میاید، شما نیاز به استراتژی قابل سنجش و با ثبات دارید. استراتژیِ خود مراقبتی باید شما را از لحاظ اجتماعی، فیزیکی، احساسی و روحی تقویت کند. هنگامی که فقط بر یک جنبه زندگی خود متمرکز می‌شوید، متأسفانه تعادل خود را از دست می‌دهید. در این مطلب از مجله تیرینک به نکاتی پرداخته‌ایم که به شما کمک می‌کند تا بیشتر به خودتان اهمیت بدهید.

شما باید به خودمراقبتی مانند عشق به خود نگاه کنید. آیا شما خودتان را دوست دارید؟

شاید سؤال خنده داری باشد، پس بهتر است که به گونه دیگری پرسیده شود. چگونه نشان می‌دهی که خودت را دوست داری؟ آیا در طول روز لحظه‌ای از خود می‌پرسی که روزم چگونه گذشت؟ یا آیا به تنهایی برای صرف ناهار بیرون می‌روی؟ آیا برای خودت تفریحی در نظر می‌گیری؟ شاید این سؤالات کمی سطحی به نظر برسند، اما با خودتان صداقت داشته باشید و به آنها پاسخ دهید.

اگر کسی با شما همین رفتاری را که خودتان با خودتان می‌کنید، انجام دهد، آیا باور می‌کنید که دوستتان دارد؟ اگر صادق باشید پاسختان منفی خواهد بود. دوست داشتن فقط یک کلمه و یا یک جمله نیست، بلکه عمل است. درست که زمان زیادی ندارید، اما می‌توانید در یک زمان بسیار محدود در طول روز از خود مراقبت کنید. نیاز نیست که همه تکنیکهای خود مراقبتی را در یک روز انجام دهید. حتماً یک یا دو تکنیک را بکار ببرید.

روش های مهم مراقبت از خود

 

  1. گوسفندها را بشمارید

همه می‌دانیم که خواب در سلامت ما اهمیت زیادی دارد. شبها پس از رسیدگی به خانواده و یا انجام کارهای بیرون خود، دیگر وقت خواب است، پس به دنبال انجام کارهای دیگر نباشید. برای اطمینان از کفایت و کمیت خواب خود، باید برنامه منظم داشته باشید. ابتدا ببینید صبح چه ساعتی باید از خواب بیدار شوید. مثلاً اگر باید ساعت 7 صبح بیدار شوید، حتما ساعت 11 شب بخوابید تا 8 ساعت خواب کامل داشته باشید.

هنگامی که برنامه خواب را مشخص کردید، ببینید قبل از خواب باید چه کارهایی انجام دهید، مثلاً به ایمیلهای خود رسیدگی کنید و یا در تکالیف فرزندانتان کمک کنید. زمان کافی برای انجام این کارها مقرر کنید تا به موقع به رختخواب بروید.

  1. حرکت کنید

همانطور که می‌دانید ورزش، خطر بیماریهای قلبی، سکته ها و دیابت را کاهش می‌دهد. اما آیا می‌دانستید که ورزش موجب تقویت حافظه و مهارتهای فکری نیز می‌شود؟ طبق تخقیقات افرادی که ورزش می‌کنند، حجم بخش حافظه و مهارتهای فکریشان بیشتر است. توصیه می‌شود که هر فرد در هفته حداقل 150 دقیقه ورزش کند، اما برای شما که مشغله زیادی دارید، از جا بلند شدن قدم زدن و یا تکان دادن بدن می‌تواند کفایت کند.

  1. ذائقه خود را تغییر دهید

میوه‌ها و سبزیجات بسیار مغذی هستند. اما متأسفانه اکثر افراد درست تغذیه نمی‌کنند. به همین دلیل مجبور به استفاده از ویتامینها می‌شوند. استفاده از ویتامین نوعی گزینه است، اما باید آن را بخورید. پس اگر از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید، با یک تیر دو نشان زده‌اید، هم مواد مغذی به بدن خود رسانده‌اید و هم مجبور به استفاده از مکملها و ویتامین‌ها نیستید.

  1. به سفر بروید

حرف سفر که به میان میاید، حتماً پاسخ می‌دهید وقت ندارید. حرفتان کاملاً درست است، اما همیشه این جمله را به خاطر داشته باشید:

مردم سلامتی خود را فدای کار می‌کنند تا درآمد بیشتری داشته باشند، و همان درآمد را فدا می‌کنند تا سلامتی خود را دوباره بدست بیاورند. مجبور نیستید که خود را در فشار زیاد قرار دهید تا عاقبت بیمار شوید. نیازی نیست به سفر کروز و یا سفرهای بسیار گرانقیمت و تجملاتی بروید. فقط یک بعدازظهر به هیچ تلفنی جواب ندهید و هیچ ایمیلی را چک نکنید. شما می‌توانید در این بعدازظهر به لباسهای خود رسیدگی کنید، فیلم ببینید و یا کتاب بخوانید. دیگر به خودتان بستگی دارد، همینکه از استرس دور باشید کافی است.

  1. روزتان را با سپاس آغاز کنید

هر صبح شکرگزاری کنید و سپاس داشته باشید. شما می‌توانید هنگام دوش گرفتن و یا حتی رانندگی سپاسگزاری کنید. مردم به روشهای مختلف شکرگزارند. گروهی به دلیل داشتن گذشته‌ای خوب با خاطرات بیاد ماندنی، کودکی شیرین و خانواده دوست داشتنی شکرگزارند. گروهی دیگر برای شرایط حال خود شکرگزارند و در نهایت گروهی به دلیل آینده پرامید سپاسگزارند.

  1. شما و سوپرمن

می‌دانید که سوپرمن برای تجدید قوا نیاز به نور آفتاب دارد. شما هم همینطور نیاز به نور خورشید دارید. پنجره‌ها را باز کنید و یا بیرون از اتاق کار کنید. تا زمانی که نور خورشید به شما برسد، خوب می‌توانید کار کنید. مانند ویتامینهای دیگر که از طریق غذا به بدن می‌رسند، ویتامین D از طریق پوست شما که در معرض نور خورشید است جذب می‌شود. در واقع حداقل 1000 ژن که بافتهای شما را مدیریت می‌کنند با این ویتامین تعدیل می‌شوند.

  1. “نه” گفتن را یاد بگیرید

لذت خشنود کردن دیگران در ضمیر همه ما وجود دارد. اگر می‌خواهید کمی از خود مراقبت کنید، “نه” گفتن را تمرین کنید. اگر بخواهید کاری را که دوست ندارید انجام دهید، هم روحتان و هم جسمتان آزرده می‌شوند. گاهی می‌توانید به برخی از خواسته‌ها نه بگویید. چه اشکالی دارد که یک نفر شما را دوست نداشته باشد. خشنود کردن موجب ورود دیگران به زندگی شما می‌شود. گاه بهتر است که این افراد اصلاً در زندگیتان نباشند. پس خود واقعی بودن در برخوردها  امری مهم است. وقتی بگذارید مردم صداقت و احساس شما را ببینند، زمان و پول زیادی را صرفه جوئی می‌کنید.

  1. با درون خود ارتباط ایجاد کنید

مدیتیشن آگاهانه یکی از بهترین خود مراقبتی هاست. شما می توانید برای چند دقیقه در روز مدیتیشن کنید. 5 حس شما در حال هستند. پس تمرکز بر یکی از آنها به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید چه چیزی در حال حاضر و اینجا در حال انجام است. مدیتیشن آگاهانه فواید زیادی دارد. با این مدیتیشن می‌توانید احساس خود را تعدیل کرده و از اضطراب و استرس تان بکاهید.

  1. به خود مهربانی کنید

هر روز یک کار خوب برای خود انجام دهید. با صرف زمان و مهربانی به خود، متوجه می‌شوید که موجود ارزشمندی هستید. بسیار مهم است که تصویر خوبی از خود داشته باشید. با این روش هم اعتماد به نفس و هم عزت نفستان افزایش می‌یابد.

  1. گذشته را فراموش کنید

گذشته را فراموش کنید. اگر کسی شما را آزرده کرده بود و یا شما کسی را ناراحت کرده بودید، همه را فراموش کنید. گذشته قابل تغییر نیست و در عین حال آینده را نیز تضمین نمی‌کند. شما توانائی تصمیم گیری دارید و می‌توانید هر روز زندگی خود را تغییر دهید.

  1. مراقب دیگران باشید

کمک به دیگران حال انسان را خوب می‌کند. شما می‌توانید به یک همکار کمک کنید، یک گیاه پرورش دهید و یا حتی از یک حیوان نگهداری کنید. با صرف کمی زمان و کمک به دیگران، دوباره جوان می‌شوید، بخصوص اگر آن فرد به دلیل کمک شما موفقیتی بدست آورده باشد. حتی نگه داشتن در برای اینکه کسی از آن رد شود، با وجود تمام کوچکی، نوعی مراقبت است و شما را شاد می‌کند.

  1. شاد باشید

تنها چیزی که احتیاج دارید، خنده است. شاید چیز خنده داری نبینید، اما به هر بهانه بخندید. خنده حالتان را خوب می‌کند. همچنین افراد خنده رو عمر طولانی تری می‌کنند. اگر چه شاید خنده بی دلیل شما کمی غیرعادی باشد، اما مطمئن باشید که همین خنده تبدیل به یک خنده واقعی می‌شود.

  1. یک تابلوی رویاها و افکار بسازید

بسیار مهم است که از ذهنیت درست روزانه خود مطمئن شوید. یک تابلوی سفید بخرید. ذهنیتهای خود را روی آن بنویسید. حتی می‌توانید رویاها و هدف هایتان را روی آن ثبت کنید. عکسهای قشنگ روی آن بچسبانید. هر گاه که به آن نگاه می‌کنید عکسها و نوشته‌های آن برایتان مانند یک محرک و مشوق عمل می‌کنند. حتی اگر مشغله خیلی زیادی دارید، این آخرین کار را هم انجام دهید. در محل کارتان عکس اعضای خانواده و دوستانتان را جلوی چشمتان بگذارید. بخصوص عکسهایی که در موقعیتهای خاص و فراموش نشدنی گرفته شده‌اند. این عکسها چیزهایی را که دوست دارید برایتان یادآوری می‌کنند.


تیرینک در اینستاگرام

منبع lifehack
نظر بگذارید