روش کاشت گل ختمی و نگهداری آن در خانه

هیچ باغچه ای بدون گل ختمی زیبا و کامل نیست. این گیاه برای بسیاری از مشکلات سلامتی مانند دل درد، یبوست، گلودرد، تنگی و گرفتگی عضلات مجاری تنفسی مفید است و حتی برای کبودی، زخم و خراشیدگی نیز استفاده می شود. در این مطلب از مجله تیرینک به روشهای کاشت گل ختمی و نگهداری آن اشاره خواهیم کرد.

این گیاه وحشی، دارای برگهایی شبیه افرا و گلهایی شبیه گل رز است. قدی بلند دارد که در نسیم تابستانی به این سو آن سو می رود. جایی در خانه را به این گیاه زیبا و پر خاصیت اختصاص دهید. ختمی یگ گیاه پایاست که در مکانهای مرطوب و نمناک گل می دهد. ساقه پُرز دار آن حدود 90 تا 120 سانتی متر رشد می کند و از نوع چند بخشی است. برگهای آن با کُرک و پُرز پوشیده شده است و مانند برگ افرا دارای 3 قسمت است. گلها در بخش بالائی ساقه می رویند و 5 گلبرگ به شکل قلب دارند. این گیاه در رنگهای زیبائی مانند سفید، صورتی آبی و ارغوانی در طبیعت وجود دارد. در اواخر تابستان غنچه می دهد. برگها، گلها و ریشه آن خوردنی هستند.

 

ریشه آن بخشهای زیادی دارد که ضخامتی کمتر از ضخامت یک مداد دارند. مایه لیز و لعاب دار شیرینی درون ریشه و حتی برگهای آن وجود دارد که موجب بافت نرم آن می شود. از برگها و گلهای آن می توان مرهم و ضماد برای رفع التهاب تهیه کرده و روی پوست، کبودی و التهابات دیگر قرار داد. دمنوش برگها و گلهای ختمی برای رفع سرفه و صاف کردن ریه ها مفید است. ریشه آن برای رفع بلغم، خلط و مشکلات مسیر گوارشی استفاده می شود. برگهای بهاری جوان آن را می توان در سالاد بکار برد.

آنچه باید برای کاشت گل ختمی در خانه بدانید

مکان کاشت گل ختمی

از آنجایی که گیاهی پایاست، برای آن در باغچه خود یک مکان دائمی پیدا کنید. اگر آب کافی به آن برسد، رشد قدی آن به 90 تا 120 سانتیمتر می رسد. پس مکانی برای کاشت آن پیدا کنید که هم آب فراوان به آن برسد، هم جای رشد و هم نور خوب داشته باشد و هم سایه بر گیاهان دیگر نیندازد و آنها را از نور محروم نکند.

روش کاشت 

گل ختمی را می توان از طریق جدا کردن ریشه ها و یا کاشت بذر (دانه) تکثیر نمود. ریشه ها را در پائیز تقسیم کنید، یعنی زمانی که گیاه به خواب می رود و یا در بهار زمانی که شروع به رشد و زنده شدن می کند. گیاه را در مکان پر نور بکارید. گل ختمی با کاشت بذر نیز تکثیر می شود. برای اینکار باید دانه ها را در خاکی مرطوب و سرد قرار داد. در منطقه ای که زمستانهای ملایمی دارد، دانه ها باید در پاییز کاشته شوند تا تابستان بعد شروع به گل دهی کنند. در مناطقی که زمستان سخت و سردی دارد، دانه ها را باید اول بهار کاشت.

هنگامی که خاک شروع به گرم شدن می کند، دانه ها جوانه می زنند. این دانه ها باید در مکانی بدون علف هرز و وجین شده کاشته شده و روی آنها پوشیده شود تا دچار سرمازدگی نشوند. هر زمان که باغچه را آبیاری می کنید به ختمی هم آب بدهید. اگر فصلهای منطقه کاشت کوتاه هستند، باید منتظر گل دهی آن در سال بعد بود. برای سرد کردن دانه و بذر می توانید آنها را در یک کیسه نایلونی در بسته (زیپ کیپ) ریخته و برای 24 ساعت در فریزر بگذارید. سپس می توانید آن را به راحتی در گلدان بکارید. گلدان را مرطوب نگه داشته و کاملاً با پلاستیک بپوشانید. شما می توانید از دانه تازه جوانه زده که دو برگ دارد، استفاده کنید و مانند نشاء در باغچه بکارید.

روش چیدن و برداشت آن

گل، ریشه، و برگهای گل ختمی مصارف پزشکی دارد. هر بخش از گیاه به منظور خاصی از گیاه جدا می شود. در هر زمانی می توانید برگها را چیده و با آن مرهم و ضماد درست کنید. هر بخش از گیاه را باید در زمان خاصی از گیاه برداشت کرد. برگها را پس از گل دهی کامل از ساقه ها جدا کرده و خوب خشک کنید. ریشه را در پایان پائیز قبل از یخ زدن خاک از گیاه جدا کنید. ریشه جدا شده را خوب تمیز کنید و سپس به اندازه های 5 سانتی تکه کرده و بلافاصله خشک کنید.

ریشه گل ختمی دارای 25 تا 30 درصد لعاب، پکتین و اسید آمینه اسپارژین است. برگها نیز حاوی لعاب هستند. لعاب گل ختمی یکی از بهترین داروهای تسکین دهنده دردهاست. ریشه گل ختمی عمدتاً برای مشکلات گوارشی استفاده می شود. بخصوص در التهابات گوارشی و پوستی مصرف زیادی دارد. برگهای آن برای سیستم ادراری و ریه ها بخصوص برای رفع برونشیت، زکام و سرفه های التهابی استفاده می شوند. برگ گل ختمی التهاب مجاری ادرای و سنگهای کلیه را از بین می برد. ریشه گل ختمی را روی واریس، زخم و آبسه، بصورت موضعی و خارجی بگذارید تا التیام پیدا کنند.

موارد استفاده گل ختمی در پزشکی

• آکنه یا مشکلات پوستی
• سرماخوردگی، گلودرد، برونشیت و سرفه
• تب
• عفونت ادرای و سنگ کلیه
• التهاب مفاصل و التهاب


منبع joybileefarm
نظر بگذارید