روغن هسته انگور در مقایسه با روغن زیتون

اگر در خانه ماسک صورت، غذا و یا سالاد درست می‌کنید، حتماً نیاز به یک روغن خوب دارید. نه تنها روغنها در طعم با یکدیگر تفاوت دارند، بلکه هر کدام مواد مغذی و فواید مختلف و مخصوص خود را دارند. در این مطلب از مجله تیرینک به مقایسه دو روغن هسته انگور و روغن زیتون پرداخته ایم.

روغن هسته انگور و زیتون معمولاً در آشپزی و تهیه لوازم آرایشی بهداشتی استفاده می‌شوند. اگر چه این دو از بسیاری از جهات به یکدیگر شباهت دارند اما تفاوتهای متعددی آنها را از یکدیگر مجزا می‌کند. با بررسی مواد مغذی و فواید این دو روغن می‌توان به تفاوتهای آنها پی برد.

مقایسه مواد مغذی روغن هسته انگور و زیتون

این دو حاوی گروهی از مواد مغذی مشابه هستند و هر دو به یک میزان کالری و چربی دارند. در حالی که روغن زیتون منبع چربی‌های تک اشباع نشده است، هسته انگور به مقدار زیادی چربی‌های چند اشباع نشده و ویتامین E دارد.

چربی تک اشباع نشده تنها یک پیوند کربنی اشباع نشده دارد و طبق تحقیقات LDL را کاهش داده و از قلب حمایت می‌کند. اما چربی چند اشباع نشده چند پیوند کربنی اشباع نشده دارد. در نتیجه می تواند خطر سکته و حمله قلبی را کاهش دهد.

تفاوت روغن زیتون و روغن انگورمنافع روغن زیتون و هسته انگور برای سلامتی

هر یک از این روغنها دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی هستند.

هسته انگور

روغن هسته انگور مقدار زیادی چربی چند اشباع نشده، ترکیباتی مانند آنتی اکسیدانهای لینولنیک اسید، توکوفرول، کوئرستین و رسوراترول دارد که می‌توانند با بیماریهای مختلف مبارزه کنند. طبق تحقیقات، مصرف 8 هفته روغن هسته انگور می‌تواند التهاب و حساسیت به انسولین را در زنان کاهش دهد.

زیتون

زیتون منبع چربی‌های تک اشباع نشده است و از قلب محافظت می‌کند. با بررسی 32 تحقیق، مشخص شد که روغن زیتون می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته را کاهش دهد. علاوه بر این روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدانهایی است که التهاب را کاهش داده و مانع ایجاد بیماریهای مزمن می‌شوند. روغن زیتون می تواند مانع بیماریهای نورولوژیکی شود. طبق تحقیقات برخی از ترکیبات در زیتون می توانند مانع برخی از بیماریهای ذهنی و مغزی مانند آلزایمر شود.

فواید روغن زیتون

مصارف روغن زیتون و هسته انگور در لوازم آرایشی

در بسیاری از محصولات حفظ مو و پوست، از این دو روغن استفاده می شود.

  هسته انگور

برای بررسی خاصیت ضد التهابی این روغن تحقیقات زیادی انجام شده است. علاوه بر این، هسته انگور دارای خاصیت جمع کردن (قابض) است و به همین دلیل سلولهای پوست را سفت و منقبض می کند.به همین دلیل، در مجموع می تواند سلامت پوست را افزایش داده و لکه های سیاه را بر طرف کند.

این روغن حاوی آنتی اکسیدان، چربیهای سالم و ویتامین E است و گاه پوست را به روغن ساده و یا به همراه اسانسهای روغنی، آغشته می کنند. برخی دیگر کمی از آن را به پوست سر مالیده و سپس مو را شامپو می کنند تا مو سالم، محکم و براق شود. البته تحقیقات کمی در این مورد وجود دارد، اما با وجود تحقیقات، کم می توان نتیجه گرفت که این روغن موجب استحکام مو می شود.

زیتون

زیتون نیز خواص و فوائد زیادی برای پوست دارد. این روغن دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است و خاصیت ضد التهابی دارد. طبق تحقیقات حیوانی، مشخص شد که زیتون می تواند زخم را التیام داده و ترمیم سلولها را سریع نموده و از پوست در مقابل آسیبها محافظت کند.

روغن زیتون یک ضد میکروب قوی است و مانع رشد باکتریهای بد می شود. اگر چه از زیتون در ساخت بسیاری از محصولات آرایشی استفاده می شود، اما به سادگی می توان چند قطره از آن را با یک کرم مرطوب کننده مخلوط کرده و استفاده نمود. از روغن زیتون می توان در تهیه ماسک مو استفاده نمود و پس از شامپو کردن، موها را به آن آغشته کرد.

فواید روغن هسته انگور

مناسب برای پخت و پز

هسته انگور برای تهیه سسها مانند مایونز استفاده می شود. از آنجایی که طعم طبیعی و خوبی دارد، می توان از آن در پخت بسیاری از غذاها استفاده کرد. هسته انگور نقطه دود بالایی دارد (215 درجه سانتیگراد). منظور از نقطه دود زمانی است که روغن شروع به سوختن می کند. این نوع دارای چربیهای چند اشباع شده است که در مقابل دما استقامت کمی دارند و زود می سوزند. در نتیجه برای سرخ کردن غذاها مناسب نیست.

در مقابل، روغن زیتون نقطه دود پایین تری دارد (191 درجه سانتیگراد). اما از آنجائی که حاوی چربیهای تک اشباع شده است می توان از نوع بکر آن در سرخ کردنی ها نیز استفاده کرد. این روغن برای سالاد و تهیه سسها نیز بسیار مناسب است. اما دقت کنید که برخی از انواع این روغن، دارای عطر بارزتری هستند و ممکن است با هر غذائی مناسب نباشند.

نقاط ضعف روغنهای زیتون و هسته انگور

در مقایسه با زیتون، هسته انگور منبع امگا 6 است. اکثر مردم بیشتر از امگا 6 استفاده می‌کنند. استفاده کم از امگا 3 موجب التهاب می شود. التهاب زیاد و ماندگار موجب برخی از بیماریهای مزمن مانند سرطان، چاقی و یا بیماریهای قلبی می‌گردد.

در نتیجه بهتر است که هسته انگور را با غذاهایی که امگا 3 بیشتری دارند، استفاده کرد. به خاطر داشته باشید که هر دو دارای کالری زیادی هستند. مصرف زیاد این دو اگر با تغییر رژیم غذایی و یا ورزش همراه نباشد، موجب افزایش وزن می شود. اگر تصمیم دارید از این دو برای مو و پوست استفاده کنید، حتماً در نقطه کوچکی از بدن آنها را امتحان کرده تا مطمئن شوید که به آنها حساسیت ندارید.

کلام آخر

روغن زیتون و هسته انگور، سالم و پرمنفعت هستند. اگر چه تفاوتهای کمی دارند، هر دو باید در رژیم غذایی استفاده شوند. به خاطر داشته باشید که هسته انگور برای سرخ کردن مناسب نیست و امگا 6 بیشتری دارد. مصرف این دو روغن برای حفظ سلامتی توصیه می شود، به شرطی که با اعتدال مصرف شوند.


منبع healthline
نظر بگذارید