رژیم گیاهخواری به همراه ماهی (Pescatarian)

رژیم گیاهخواری پِسکِتِرییَن نوعی رژیم گیاهی است که می توان در آن از ماهی و غذاهای دریائی استفاده کرد. بسیاری از افراد به دلایل مختلف از گوشت، تخم مزغ و لبنیات استفاده نمی کنند و مصرف ماهی را ترجیح می دهند. یکی از این دلایل، استفاده از منافع ماهی و غذاهای دریائی برای سلامت بدن است. برخی به دلایل میحطی و برخی به دلیل ذائقه خود از این رژیم پیروی می کنند. با این مقاله از مجله تیرینک همراه باشید.

رژیم گیاهخواری پِسکِتِرییَن چیست؟

رژیمی گیاهی که در آن مصرف گوشت حذف شده است، اما ماهی استفاده می شود. به زبان ایتالیائی پِسکِ به معنی ماهی است و کلمه پِسکِتِرییَن را به معنی گیاخواری همراه با ماهی می سازد.
با این توصیف می توان گفت این رژیم بر پایه گیاهخواری است که در کنار آن از ماهی نیز استفاده می شود. در این رژیم از غلات، آجیلها، بنشن ها در کنار چربی های سالم غذاهای دریائی استفاده می شود. منبع پروتئین در این رژیم غذاهای دریائی است. در برخی از انواع این رژیم، مصرف تخم مرغ و لبنیات نیز مجاز است. اما مانند هر رژیم دیگری باید یک برنامه ریزی صحیح داشته باشد.

چرا برخی رژیم پسکتریین را انتخاب می کنند؟

دلایل زیادی برای انتخاب این رژیم وجود دارد و هر به دلیل خاصی از آن پیروی می کند.

منافع رژیم گیاهخواری پسکتریین برای سلامت بدن

منافع پیروی از رژیمهای گیاهخواری برای حفظ سلامت بدن به اثبات رسیده است. بطور مثال، کاهش خطر چاقی و بیماریهای مزمن مانند مشکلات قلبی و دیابت از جمله منافع این رژیمها هستند.
تحقیقات نشان می دهند که رژیم گیاهخواری پیسکتریین نیز همین منافع را دارد. طبق تحقیقی، زنانی که از این رژیم پیروی می کنند در یک سال حدود 5/1 کیلو کمتر از زنان دیگر وزن اضافه می کنند. همچنین کسانی که تغذیه خود را به گیاهخواری تبدیل کرده اند و گوشت حیوانات کمتری مصرف می کنند، بطور کل اضافه وزن کمتری دارند. طبق تحقیق دیگری مشخص شد افرادی که از رژیم گیاهخواری پسکتریین پیروی می کنند 8.4% کمتر به دیابت مبتلا می شوند، در حالی که افراد همه چیز خوار بیشتر در معرض خطر هستند (خطر ابتلا 6/7% در آنها افزایش می یابد). علاوه بر این خطر مرگ ناشی از بیماریهای قلبی در افرادی که از رژیم پسکتریین پیروی می کنند حدود 22% کاهش میابد.

تأثیر بر محیط زندگی

پرورش دام هزینه زیادی برای محیط زیست دارد. طبق گزارشات سازمان ملل متحد، پرورش دام موجب نشر 15% کربن در زمین می شود. در حالی که پرورش ماهی کربن کمتری نسبت به دامداری و تولید لبنیات ایجاد می کند. تحقیقی در سال 2014 نشان داد که رژیم گیاهی همراه با ماهی 46% کمتر گازهای گلخانه ای تولید می کند.

اصول اخلاقی

رعایت اصول اخلاقی مهم ترین دلیل رژیم گیاهخواری و همینطور رژیم پسکتریین است. افرادی که از این رژیم پیروی می کنند دلایل خاص خود را داشته و به همین دلیل از مصرف گوشت و محصولات حیوانی خودداری می کنند:

  • مخالفت با کشتار حیوانات: این افراد مخالف کشتار حیوانات هستند.
  • مخالفت با کارخانه های تولید محصولات حیوانی: این افراد با تأسیس کارخانجاتی که مزارع پرورش حیوانات دارند و از آنها برای تولیدات حیوانی استفاده می کنند، مخالفند.
  • شرایط نامناسب کاری: عدم حمایت از کارخانه هایی که در آنها کارکنان شرایط مناسبی ندارند.
  • دلایل بشر دوستانه: این افراد با کشت غذای دام و استفاده از زمینها برای اینکار مخالفند. به عقیده آنها با وجود تعداد زیادی از افراد فقیر و گرسنه نباید از زمینها برای کشت غذای دام استفاده شود.
  • علاوه بر این دلایل، بسیاری از افراد با صید بیش از اندازه ماهی و حیوانات دریائی مخالفند و آن را مشکل ساز می دانند. به همین دلیل از ماهی هائی که در مزارع، پرورش میابند و یا زاد و ولد انبوه دارند استفاده می کنند.

رژیم Pescatarian

چه موادی در رژیم پسکتریین استفاده می شود؟

این رژیم اساساً بر مبنای غذاهای گیاهی است که به آن غذاهای دریائی اضافه می شود.
غذاهائی که در پسکتریین استفاده می شوند:
• غلات کامل و فرآورده های آن
• انواع بنشن و فرآورده های آنها مانند لوبیاها، عدس، توفو و حموص
• آجیلها و که مغزهای خوراکی
• دانه ها مانند شاهدانه، چیا، و تخم کتان
• لبنیات مانند ماست، شیر و پنیر ( در نوع خاص این رژیم)
• میوه ها
• سبزیجات
• ماهی و انواع صدفها
• تخم مرغ (در نوع خاص این رژیم)
غذاهائی که مصرف نمی شوند
• گوشت گوسفند
• گوشت گوساله
• گوشت بره
• گوشت خوک
• مرغ
• بوقلمون
• اردک و غار

فوائد اضافه کردن ماهی به رژیم گیاهخواری

اضافه کردن ماهی به رژیم گیاهخواری فوائد زیادی دارد. به عقیده عده ای، حذف کامل مواد پروتئینی حیوانی، موجب کمبود بسیاری از مواد مغذی در بدن می شود. موادی مانند روی، کلسیم و یا ویتامین B12 را به آسانی نمی توان از گیاهان تأمین نمود و به همین دلیل احتمال کمبود این مواد در بدن زیاد است. اضافه کردن غذاهای دریائی مانند ماهی، صدفها و سخت پوستان شاخه بندپایان مانند خرچنگ به رژیم گیاهخواری می تواند کمبود این مواد مغذی را جبران کند.

امگا 3

ماهی ها منبع اسید چرب امگا 3 هستند. برخی از مواد گیاهی مانند گردو و تخم کتان دارای نوعی امگا 3 هستند که به راحتی نمی توانند تبدیل به امگا 3 مورد نیاز بدن شوند. امگا 3 برای سلامت قلب و عملکرد بهتر ذهنی و مغز ضروری است. در مقایسه ماهی های چرب مانند سالمون و ساردین بهترین منبع امگا 3 ضروری برای سلامت بدن هستند.

افزایش دریافت پروتئین

انسان بطور طبیعی معادل هر کیلو از وزن بدن خود، نیاز به 8/0 گرم پروتئین دارد. بطور مثال، یک فرد 68 کیلوئی باید در روز معادل 54 گرم پروتئین به بدن خود برساند. یک رژیم که مقدار زیادی پروتئین داشته باشد را نمی توان تنها با رژیمهای گیاهی تأمین نمود. بخصوص اگر فرد تمایلی به استفاده از چربی و کربوهیدرات نداشته باشد. ماهی و غذاهای دریائی می توانند مقدار زیادی پروتئین در اختیار بدن بگذارند.

رژیم گیاهخواری

مواد دریائی دارای مواد مغذی زیادی است

علاوه بر امگا 3 و پروتئین، مواد غذائی دریائی دارای مواد مغذی دیگری نیز هستند. بطور مثال، صدف حاوی مقدار زیادی ویتامین B12، روی و سلنیوم است. یک نوع صدف (oyster) به تنهائی دارای 133% ویتامین B12، و 55% سلنیوم و روی دارد. نوع دیگر صدف دو کفه ای (mussel) علاوه بر ویتامین B12 و سلنیوم، دارای انواع ویتامینهای B است. انواع ماهی های سفید مانند کاد و ماهی کفشک، امگا 3 زیادی ندارند، اما منبع پروتئین کم چرب هستند. بطور مثال، 3 اونس از انواع ماهی های سفید، 19 گرم پروتئین و کمتر از یک گرم چربی دارند. ماهی کاد منبع سلنیوم، فسفر، ویتامین B6 و ویتامین B12 است.

معایب و موانع رژیم پِسکِتِرییَن

معایب زیادی را نمی توان برای این رژیم قائل شد. تنها شاید برخی از افراد به مصرف زیاد ماهی عادت نداشته باشند و حساسیت نشان دهند. ماهیها بخصوص انواع بزرگ و بالغ آنها، حاوی مقداری مواد سمی و جیوه هستند. به همین دلیل توصیه می شود که از ماهیهای جوان، ماهیهای ماده ای که در سن باروری هستند و یا حامله اند استفاده شده و از مصرف کوسه، ماهی های استخوانی ( کاشی ماهی)، شمشیر ماهی و ماهی خال خالی اجتناب شود. این افراد باید مصرف ماهی تن را نیز محدود نمایند. در نهایت چون این رژیم بر پایة گیاهان است، احتمال دارد که ناخودآگاه مصرف کربوهیدرات افزایش یابد. در نتیجه باید با یک برنامه ریزی صحیح از آن پیروی کرد.

انتخابهای دیگر

شروع رژیم گیاهخواری در ابتدا کمی محدود کننده به نظر میاید. خوردن اینگونه غذاها در رستوران چیزی جز مصرف یک غذای ناسالم مانند یک پاستای پر از پنیر نیست. اگر رفته رفته مصرف ماهی را اضافه کنید، انتخاب بهتر و بیشتری خواهید داشت. یک ماهی گریل شده و یا تفت داده شده، موجب سلامتی و تنوع بیشتری می شود.

کلام آخر

رژیم پسکتریین یک رژیم سالم است. علاوه بر این به شما کمک می کند که از برخی از اصول اخلاقی پیروی کرده و به محیط زست کمک کنید. بعلاوه این نوع تغذیه مواد مغذی کافی به بدنتان می رساند.


منبع healthline
نظر بگذارید