مصرف کافئین و بیماریهای چشمی

مصرف زیاد کافئین فقط موجب انرژی زیاد نمی شود. کافئین زیاد اثرات منفی بر سلامت بدن می گذارد که در دراز مدت خود را نشان میدهند. در این مطلب از مجله تیرینک به جزئیات مصرف کافئین و بیماریهای چشمی اشاره کرده ایم.

تحقیق جدیدی با شرکت بیش از 120 هزار نفر نشان داد، مصرف زیاد کافئین می تواند موجب آب سیاه / گلوکوم، بخصوص در افرادی که به صورت ژنتیکی مشکل فشار بالای چشم دارند، شود. این مشکل موجب کاهش دید و در نهایت نابینائی می گردد.

کسانی که بصورت ژنتیکی مشکل فشار بالای چشم دارند، با نوشیدن 3 فنجان قهوه در روز، خطر بیشتری برای ابتلا به آب سیاه دارند. اما در بررسیهای دیگر مشخص شده است که کسانی که به دلیل ژنتیک فشار چشمشان بالا نیست چنین خطری برایشان وجود ندارد.

این بررسیها به پزشکان و متخصصین کمک زیادی کرده است، چون می توانند از این نتایج در درمانهای خود بخصوص برای افرادی که مشکلات ژنتیکی دارند استفاده کنند.
پزشکان اظهار می کنند که بیماران اکثراً سوالاتی در مورد تغییر سبک زندگی و تأثیر آن بر آب سیاه دارند. در این شرایط به آنها توصیه می شود که در صورت مشکل ژنتیکی، حتماً از مصرف زیاد کافئین خودداری کنند.

مصرف کافئین و بیماریهای چشمی

با بررسی نتایج بدست آمده می توان گفت که ارتباطی میان مشکلات ژنتیکی و مقدار زیاد کافئین وجود دارد:   

در این تحقیق که به مدت 4 سال بطول انجامید (2006 تا 2010)، 120 هزار شرکت کننده با سنهای بین 39 تا 73 شرکت کرده بودند. این شرکت کنندگان به پرسشنامه ای در مورد میزان دید چشمها و سابقه آب سیاه در خانواده شان پاسخ دادند. علاوه بر این از آنها خواسته شده بود تا میزان مصرف روزانه کافئین را مشخص نمایند. پس از 3 سال چشمها و دید آنها معاینه و اندازه گیری شد.
افرادی که دچار فشار چشم بودند با مصرف کافئین بیشتر، فشار چشمهایشان افزایش یافته و احتمال خطر آب سیاه در آنها بیشتر شده بود.

ژن و گلوکوم، مصرف کافئین و بیماریهای چشمی

آب سیاه یکی از دلایل نابینائی و یا از دست دادن دید چشمها در افراد بالای 60 سال است و زمانی که یکی از اعصاب چشم صدمه ببیند، این اتفاق رخ می دهد. پزشکان هنوز دلیل این صدمات را نمی دانند ولی معمولاً با افزایش فشار چشم در ارتباط است. ژنها نیز نقش مهمی در این مشکل دارند. بالای 60 درصد از نابینائی مادرزادی نوزادان به دلیل عوامل ژنتیکی و ارثی است. همچنین ژنها مسئول بسیاری از مشکلات چشم مانند دوربینی، نزدیک بینی، تنبلی چشم و آستیگماتیسم نیز هستند. اکثر مردم تا زمانی که آب سیاه موجب از دست دادن دیدشان می شود، به دلیل عدم وجود علائم، متوجه آن نمی شوند.

افراد مسن، افرادی که دید ضعیف دارند، افرادی که جراحت چشمی دارند و یا کورتون درمانی می کنند، بیشتر در خطر ابتلا به آب سیاه هستند. البته سیاه پوستان، آسیایی ها و اسپانیایی تبارها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. متخصصین اظهار می دارند که معاینات مرتب، مراقبت از چشمها، و ورزش کردن از جمله روشهایی هستند که می توانند مانع از دست دادن دید شده و یا می توانند روند پیشرفت آب سیاه را کُند نمایند.

تعادل در مصرف نوشیدنی ها همیشه توصیه شده و برای اینکه مطمئن شوید که بدن شما به مصرف کافئین و بیماریهای چشمی حساسیت دارد یا خیر. حتما با پزشک مشورت نمایید. اگر علائمی همچون فشار چشم دارید. حتما از پزشک متخصص در خصوص تغذیه مناسب برای کنترل فشار چشم مشورت بگیرید.


منبع mahoningmatters
نظر بگذارید