گیاه ناخنک/ شاه افسر: موارد مصرف و منافع آن برای سلامتی

گیاه ناخنک یک گیاه دارویی است که به نامهای مختلف مانند شاه افسر، اکلیل الملک و یا یونجه زرد نیز شناخته می‌شود. در این مطلب از تیرینک به ویژگی‌ها شاه افسر پرداخته ایم.

نگاه کلی به گیاه ناخنک

همانطور که گفته شد، ناخنک نوعی گیاه دارویی است. برگها، میوه لوبیا شکل و گلهای این گیاه برای تهیه دارو استفاده می‌شود. به خاطر داشته باشید که یونجه زرد را با یونجه قرمز اشتباه نکنید.

این گیاه ادرارآور است و برای جبران آب از دست رفته ناشی از دفع ادرار استفاده می‌شود. علاوه بر این، از این گیاه برای درمان واریس، دردهای ناشی از آن در پا، سنگینی پا، گرفتگی های شبانه پا، ورم، سوزش و کمبود آب نیز استفاده می‌شود.

ناخنک را با اجازه پزشک به همراه داروهای رقیق کننده خون و جلوگیری از لختگی خون می‌توان مصرف نمود. در درمان هموروئید و گرفتگی دستگاه لنفاوی نیز ناخنک تجویز می‌شود. دستگاه لنفاوی آب بافتها را گرفته و به خود جذب می کند. بسیاری از افراد برای رفع کبودی، ناخنک را مستقیم روی موضع کبودی قرار می‌دهند.

گیاه ناخنک چگونه کار می کند؟

ناخنک دارای موادی است که خون را رقیق کرده و زخم را التیام می‌بخشد.

مصارف ناخنک و تأثیرات آن

این گیاه تأثیرات مختلقی در بدن دارد:

  • مشکلات مربوط به گردش خون مانند گرفتگی عضلات پا و ورم
  • واریس
  • هموروئید
  • زخم و کبودی (استفاده موضعی)

 عوارض جانبی گیاه ناخنک یا شاه افسر

این گیاه تقریباً برای اکثر مردم مشکلی ایجاد نمی کند، به شرطی که به درستی استفاده شود. اما در برخی موارد می تواند به کبد آسیب رسانده و در صورت مصرف زیاد موجب خونریزی شود.

موارد احتیاطی و خطر

در مورد اثرات منفی ناخنک در دوران بارداری و شیر دهی اطلاعات زیادی در دسترس نیست. تنها یک تحقیق کوچک نشان داده است که اگر در 6 ماه آخر بارداری استفاده شود، مشکلی ایجاد نمی‌کند. بهترین و ایمن ترین راه، عدم استفاده از آن در دوران بارداری و شیردهی است.

بیماری های کبدی

در مورد استفاده ناخنک توسط افرادی که مشکل کبدی دارند، نگرانی‌هایی وجود دارد چون احتمال تشدید بیماری افزایش میابد. اگر مشکل کبدی دارید، حتماً قبل از استفاده از ناخنک، با پزشک مشورت کنید. حتماً قبل از استفاده، با انجام آزمایشات خاص از عملکرد صحیح کبدتان مطمئن شوید.

جراحی

ناخنک مانع لختگی سریع خون می شود. برخی از پزشکان معتقدند که مصرف ناخنک می‌تواند خونریزی را در طول جراحی و پس از آن افزایش دهد. حداقل 2 هفته قبل از جراحی باید مصرف ناخنک قطع شود.

تداخل دارویی

داروهایی که می‌توانند به کبد آسیب برسانند با ناخنک تداخل پیدا می‌کنند. مصرف زیاد ناخنک ممکن است که به کبد صدمه وارد کند. مصرف ناخنک با داروهایی که ذکر شد خطر بیماری کبد را افزایش می‌دهد. پس اگر از دارو مصرف می‌کنید، برای مصرف ناخنک با پزشک مشورت کنید. داروهائی که می‌توانند به کبد صدمه برسانند، استومینوفن، اریترومایسین، لووستاتین و امثال آنها هستند.

داروهایی که مانع لختگی خون می‌شوند نیز به احتمال زیاد با ناخنک تداخل ایجاد می‌کنند. همانطور که گفته شد، ناخنک مانع لختگی سریع خون می شود، در نتیجه مصرف آن با داروهای ذکر شده خطرناک است و در بسیاری از موارد موجب کبودی و یا خونریزی می‌شود. داروهایی مانند آسپرین، پلاویکس، ایبوبروفن، هپارین، و یا وارفارین را نباید با ناخنک استفاده کرد.

 میزان مجاز مصرف

مصرف خوراکی

در صورت گردش خون ضعیف، روزانه 2 تا 3 فنجان چای ناخنک مجاز است. برای تهیه یک فنجان چای ناخنک باید 1 تا 2 قاشق چایخوری ناخنک را خرد کرده و در 150 میلیگرم آب جوش برای 5 تا 10 دقیقه دم کنید. حتماً قبل از استفاده از ناخنک از سلامت کبد خود مطمئن شوید.


منبع emedicinehealth
نظر بگذارید