همه چیز درباره چای کوهی و خواص آن

چوپانهای یونانی هنگام چرای گوسفندانشان نیاز به یک نوشیدنی برای رفع خستگی داشتند. چای کوهی برای اولین بار توسط این چوپانها شناخته و مورد استفاده قرار گرفت.

چای کوهی یونانی چیست؟

نوعی گیاه بدون کافئین است. نام دیگر آن چای چوپان است و از گیاه سیدی رایتیس تهیه می شود. برای تهیه این چای از گلها، برگها و ساقه های این گیاه استفاده می شود. این گیاه بومی مناطق کوهستانی یونان در منطقه مدیترانه ایست. علاوه بر این در آلبانی، بلغارستان و مقدونیه نیز روئیده می شود. در گذشته از این گیاه برای درمان جراحات هنگام جنگ استفاده می شد.

سیدی رایتیس گیاهی خود رو و وحشی است که در ارتفاعات 3200 پائی (فوت) می روید. این گیاه در نور خورشید و در دمای خشک روئیده و نیازی به مقدار زیادی خاک، آب، و توجه و رسیدگی ندارد. سیدی رایتس بیشتر میان سنگلاخهای کوهستان دیده می شود و به همین دلیل برداشت آن کمی دشوار است.

چای کوهی چه طعمی دارد؟

یک گیاه چندساله گلدار است، به همین دلیل طعمی گل مانند، خاکی، کمی شیرین و ملایم دارد. طعم آن شبیه طعم ترکیبی نعنا، بابونه و مرکبات است.

منافع چای کوهی برای سلامتی

در یونان قدیم از چای کوهی برای مصارف دارویی استفاده می شد. بقراط فیلسوف و پدر پزشکی نوین، مصرف آن را برای سلامت سیستم ایمنی و سیستم تنفسی بسیار مفید و مؤثر می داند. در یونان امروز، چای کوهی بیشتر در فصل زمستان نوشیده می شود تا مانع سرماخوردگی و آنفولانزا گردد.

حاوی مقدار چشمگیری آنتی اکسیدان، پلی فنولها، اسانسهای روغنی گیاهی مانند فلاونیدهاست. طبق تحقیقات چای کوهی قدرتی مانند چای سبز دارد و از بدن در مقابل استرس اکسیداتیو محافظت می کند. این چای سیستم ایمنی را افزایش می دهد، مانع پوکی استخوان شده، به گوارش کمک می کند و خاصیت ضد التهابی دارد.

چای کوهی و بیماری الزایمر

محققین در حال بررسی تأثیرات چای کوهی بر قدرت شناخت هستند. تحقیقی نشان داده است که این چای می تواند مانع ابتلا به آلزایمر و زوال عقل شود. مصرف آن تأثیر خوبی بر ذهن و قدرت شناخت می گذارد.

عوارض جانبی چای کوهی

تا کنون عوارض جانبی در مورد مصرف چای کوهی مشاهده نشده است. این چای فاقد کافئین است و می توانید در هر زمان آن را بنوشید.

چای کوهی و بارداری

اگر چه توصیه های زیادی در مورد مصرف دمنوشها و فوائد آن شده، اما تحقیقات زیادی در مورد تأثیر دمنوشها بر زنان باردار نشده است. هنوز کاملاً تأثیر دمنوشها بر جنین مشخص نشده است، پس بهتر است در مورد استفاده این چای هنگام بارداری با پزشک مشورت نمود.

چای کوهی را از کجا باید تهیه کرد؟

این چای در بسیاری از عطاریها به فروش می رسد. البته امروزه به دلیل محبوبیت دمنوشها، بسیاری از شرکتها و کارخانجات تولید کننده چای و دمنوش، مبادرت به تولید چای کوهی نموده اند. شما می توانید این چای را علاوه بر عطاریها، از فروشگاههای آنلاین نیز خریداری کنند. این چای بصورت کیسه ای و باز فروخته می شود.

این چای چگونه تهیه می شود؟

مواد و لوازم مورد نیاز:

  • چای کوهی
  • یک ظرف در دار
  • عسل یا لیمو

روش تهیه:

  • برای تهیه یک چای کوهی مرغوب، از تمام قسمتهای گیاه یعنی گل، برگ و ساقه استفاده کنید. برای هر فنجان چای 2 تا 3 شاخه گل و برگدار کافی است. ساقه ها راشکسته و در ظرف بیندازید. 8 تا 10 اونس آب برای هر فنجان چای اضافه کنید.
  • ظرف یا قوری را روی شعله متوسط قرار دهید. زمانی که نزدیک به جوش آمدن است، شعله را کم کرده و بگذارید با بخار دم بکشد. گیاه هر چه طولانی تر در آب بماند، چای قوی تر می شود. در قوری یا ظرف باید در تمام مدت بسته باشد تا اسانسهاای روغنی در چای باقی بمانند.
  • حال شعله را خاموش کنید و بگذارید برای 2 دقیقه دیگر بماند و بیشتر دم بکشد. چای معمولاً پس از 15 دقیقه کاملاً دم کشیده است و تلخی کمی دارد. با یک کفگیر برگها را بیرون بیاورید و اگر هنوز خرده های گل در آن باقی است، از صافی رد کنید.
  • چای را با عسل شیرین کنید. شما می توانید از لیمو به جای عسل استفاده کنید.

نکاتی در مورد آن

  • سرو یک نفره

اگر فقط یک فنجان چای درست می کنید، بهتر است از دمنوش سازهای کوچک استفاده کنید. گیاه را به تکه های کوچکتر تقسیم کرده و در دمنوش ساز بریزید و آب جوش به آن اضافه کنید تا پس از مدتی دم بکشد.

  • چای کوهی سرد

شما می توانید از نوشیدن چای در تمام فصول سال لذت ببرید. برای تهیه چای سرد همان روش چای گرم را استفاده کنید و سپس بگذارید سرد شود. عسل را هنگامی که چای گرم است اضافه کنید. شما می توانید مقدار زیادی از این چای تهیه کرده و در یخچال نگهداری کنید. در این حالت می توانید آب لیمو به آن اضافه کنید. اسید سیتریک و ویتامین C آب لیمو موجب حفظ فلاونیدها می شود.

در یونان به آن چوب دارچین اضافه می شود تا طعم بهتری پیدا کند. شما می توانید از هر نوع گیاه دیگر مانند بابونه و اسطوقدوس نیز در تهیه چای کوهی استفاده کنید.


منبع allrecipes
نظر بگذارید