همه چیز درباره ی کرونا و حیوانات

کرونا دارای ویروسهای مختلف است. برخی از این ویروسها در حیوانات و برخی در انسانها موجب بیماری می شوند. بخصوص حیواناتی مانند شتر، خفاش، گاو و گوسفند بیشتر در معرض بیمار شدن توسط این ویروسها هستند. برخی از ویروسهای کرونا مانند ویروس کِی ناین و فی لاین تنها بر حیوانات اثر گذاشته و بر انسان تأثیری ندارند. در این مطلب از تیرینک به بررسی انتقال کرونا توسط حیوانات پرداخته ایم.

خطر انتقال سارس توسط حیوانات به انسان

در حال حاضر مدرکی که نشان دهنده انتقال ویروس سارس- کووید 2 و ویروس کووید 19 از حیوان به انسان باشد، وجود ندارد. تحقیقات بیشتری باید در زمینه نحوه آلوده شدن حیوانات به سارس- کووید 2 انجام شود.

برخی از ویروسهای کرونا که بر حیوانات تأثیر می گذارند، ممکن است به انسان منتقل شده و در میان جمعیت انسانی گسترش یابند. اما این مورد بسیار نادر است. سارس- کووید 2 از این گروه ویروسها هستند که ابتدا از خفاش به انسان انتقال پیدا کرده است.

آنچه از ویروس کرونا و حیوانات باید بدانید

  • طبق بررسی‌های در حال انجام، تا کنون مشخص شده است که انتقال این بیماریها، در صورت تماس نزدیک، از انسان به حیوان امکان پذیر است.
  • طبق اطلاعات موجود، گسترش و انتقال سارس- کووید 2 و کووید 19 توسط حیوانات تقریباً امکان پذیر نیست.
  • انجام تحقیقات بیشتر در مورد تشخیص کامل نحوه آلودگی حیوانات به کووید 19، ضرورت دارد.
  • افرادی که مشکوک به کرونا هستند و یا مبتلا به آن هستند باید از حیوانات دوری کنند.

خطر انتقال کرونا از انسان به حیوان

    گزارشات مختلفی در مورد آلودگی حیوانات به سارس –کووید 2 داده شده است. اکثر این حیوانات در اثر تماس با افراد مبتلا به کووید 19 اعم از صاحب، مراقب و یا افراد دیگر به سارس- کووید 2 آلوده شده اند. اما هنوز مشخص نیست که آیا حیوانات در این شرایط حتماً مبتلا می شوند یا نه. این بررسی نشان داد که گروهی از حیوانات بیشتر در خطر آلودگی قرار دارند:

  • حیوانات حامی و حیوانات خانگی مانند سگ، گربه و راسو
  • حیوانات باغ وحش و مناطق محافظت شده مانند گربه سانان، سمور آبی و پستانداران دیگر مانند میمونها
  • سمور (مینک) در مزارع پرورش مینک
  • تعداد زیادی از گوزنهای دم سفید در ایالتهای مختلف امریکا

انتقال ویروس کرونا در حیوانات

مینکها و خطر سارس کرونا

ویروس سارس – کووید 2 در مینکهای بسیاری از کشورها دیده شده است. در امریکا بسیاری از مینکها در اثر مشکلات تنفسی جان خود را از دست دادند. به احتمال زیاد کارکنان در مزارع نگهداری این حیوان آلوده بوده و بیماری را به حیوانات انتقال داده اند. در این مزارع بیماری از مینکها به حیوانات دیگر مانند سگ، گربه سمورهای وحشی که در اطراف مزارع رفت و آمد داشتند منتقل شده است که احتمالاً به دلیل فرار سمورهای بیمار این اتفاق رخ داده است.

البته اطلاعات هنوز کامل نیست و نمی توان گفت که سمورها نقش مهمی در گسترش بیماری بخصوص بین انسانها دارند. شاید در نهایت این سمورها بتوانند کارکنان این مزارع را آلوده کنند که هنوز اطلاعات دقیقی در این مورد در دست نیست.

در کشورهای دانمارک، هلند و لهستان، انتقال نوع جهش یافته ویروس از سمورها به انسان دیده شده است. این اتفاق در امریکا نیز رخ داده است:

  • بررسیها در امریکا نشان دادند که نوع جهش یافته ویروس مینک بر تعداد کمی از کارکنان تأثیر گذاشته و آنها را آلوده ساخته است.
  • پیش از این، جهش ویروس در مزارع هلند و دانمارک نیز دیده شده بود و در نتیجه غیرعادی به نظر نمی رسید. در نتیجه می توان گفت احتمال این جهش در سراسر دنیا امکان پذیر است.
  • برای تأئید این نوع انتقال تحقیقات بیشتری باید انجام شود. علاوه بر این احتمال همه گیری و نوع ژنتیک این ویروس جهش یافته هم در مینکها و هم در انسانها باید بررسی کامل شود.

تحقیقات در مورد حیوانات و کووید 19

تحقیقاتی در این مورد انجام شده است، اما کافی نیستند، چون با تعداد محدودی از حیوانات انجام شده است. مهم ترین بخش تحقیقات آینده باید در مورد احتمال انتقال این بیماری از حیوان به انسان باشد.

طبق تحقیقات، بسیاری از پستانداران مانند گربه ها، سگها، موش های صحرائی، همستر، خفاشها، سمورها، مینک ها، خوکها، خرگوشها، راکونها، برخی از موشها، گوزنهای دم سفید به ویروس آلوده می شوند و بیماری را به هم نوع خود منتقل می کنند.

در برخی از تحقیقات از میمون به عنوان مدل انسانی استفاده شد. بسیاری از گونه های مختلف این میمونها در محیط آزمایشگاهی متأسفانه به ویروس سارس – کووید 2 از طریق حیوانات دیگر آلوده شدند. اما برخی از موشهای آزمایشگاهی که در معرض ویروس اردک و مرغ قرار گرفته بودند، آلوده نشدند.

حیوانات  و انتقال کرونا

مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها چه وظایفی دارد؟

از ابتدای پندمی، تلاش زیادی در مورد احتمال تأثیر سارس -کووید 2 بر حیوانات و چگونگی گسترش آن در انسان و حیوان در این مرکز انجام شده است. علاوه بر این، مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها تحقیقات دیگری نیز در زمینه های مختلف انجام داده است:

  • برخی از این تحقیقات در سطح بزرگی برای حیوانات خانگی، حیوانات باغ وحش، گله ها و حیوانات وحشی انجام شده است تا بتوانند در کنار حفظ سلامت انسانها، سلامت حیوانات و محیط زندگی آنها را نیز محافظت نمایند.
  • گروهی از این تحقیقات با مشارکت برخی از ایالات مختلف، فقط در مورد حیوانات خانگی و پستانداران کوچک انجام شده است.
  • این مرکز گروهی از افراد خود را به ایالات مختلف فرستاده تا با کمک نیروهای مرتبط محلی در مورد حیوانات دامی بخصوص در دامپروی صنعتی و مزارع پرورش حیوانات و حتی حیوانات وحشی اطراف این مزارع تحقیق کنند. این گروه نمونه هایی از حیوانات و کارکنان این مزارع جمع آوری کرده و مورد بررسی قرار دادند. هنوز نمی‌توان با قاطعیت در مورد انتقال احتمالی ویروس از حیوان به انسان اظهار نظر کرد، اما آنچه مشخص شده است این است که انسان می تواند ویروس را به حیوان منتقل کند.

منبع cdc.gov
نظر بگذارید