پنج گیاه دارویی مفید برای تنظیم هورمون ها

در پزشکی سنتی از برخی گیاهان برای تنظیم هورمون ها استفاده می‌شود. اگرچه تحقیقات چندانی در این مورد انجام نشده است، اما تجربه نشان داده است که در عملکرد بهتر هورمونها بسیار مفید و مؤثرند. با این مقاله از مجله تیرینک همراه باشید.

گیاهان داروهی از گروه گیاهانی هستند که از برگها، ریشه، گلها و دانه هایشان برای مقاصد مختلف استفاده می‌شود. اگر به آشپزی علاقه من هستید، حتماً از گیاهان برای تهیه غذاها استفاده می کنید. علاوه بر این از گیاهان برای درمان بیماریها، مراسمات و دلایل دیگر نیز استفاده می شود.

بررسی 5 گیاه مؤثر بر هورمون ها

نکات احتیاطی
هنوز قانون دقیقی در مورد استفاده از گیاهان دارویی برای هورمونها وجود ندارد، علاوه بر این اطلاعات غلط در مورد گیاهان دارویی و مواد مغذی آنها موجب شده اند تا نتوان به آسانی گیاه مناسب هورمونها را انتخاب نمود.

  • برخی از این گیاهان دارویی برای استفاده گروهی از افراد مطمئن هستند، اما همین گیاهان می توانند برای دیگران خطرساز باشند. بطور مثال، مصرف آنها برای زنان باردار و یا مادران شیرده که تحت درمان هورمونی هستند بسیار خطرناک است.
  • هورمونها پیام رسانهای شیمیایی هستند که به سلولها کمک می کنند تا فعالیهای مختلفی را انجام دهند. در واقع هورمونها بستری برای سیستم درونریز بدن هستند. سیستم درونریز مسئول رشد، باروری، دما، سوخت و ساز و حتی حالات روحی بدن است.
    هورمونها و سیستم درونریز موجب هم ایستایی بدن می شوند. هم ایستایی به معنای حفظ شرایط پایدار و ثابت در داخل بدن است. در نتیجه داشتن هورمونهای نامنظم و نامتعادل عوارض ناخوشایندی برای بدن ایجاد می کند.
  • استرس اکسیداتیو، ناباروری و اختلال سیستم درونریز مانند مشکل تیروئید تنها چند عارضه ناشی از اختلال هورمونی هستند.
    زنان در طول زندگی خود بخصوص در دوران بلوغ، بارداری و یائسگی دچار تغییرات هورمونی می شوند. مردان نیز در دوران بلوغ و بالا رفتن سن مشکل اختلال و بی نظمی هورمونی پیدا می کنند. اما روند آن بسیار آرام و خفته است.

سیاه دانه و تنظیم هورمون ها

1. سیاه دانه

سیاه دانه از گلهای این گیاه بدست میاید و منبع غنی آنتی اکسیدان هستند. این دانه های ریز خاصیت دارویی دارند چون حاوی نوعی فیتونوتراینت (مواد مغذی گیاهی) به نام تیموکینون هستند.
محققین در حال بررسی تأثیر درمانی و حمایتی سیاه دانه در مشکل سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند. این بیماری به دلیل اختلالات هورمونی در سنین باروری در زنان ایجاد می شود.
در تحقیقی حیوانی، عصاره سیاه دانه توانست سطح انسولین، تستسترون، تیروئید و هورمون لوتئینی را تنظیم نماید.

در تحقیقات مختلف، محققین در پی آن هستند تا ثابت نمایند، آیا می توان دانه سیاه را جایگزین داروهای شیمیایی در دوران یائسگی کنند. در این دوران بدن کمتر استروژن تولید می کند.
مکملهای سیاه دانه در حال حاضر بسیار متداول و محبوب شده اند. این مکملها عطر خوش گیاهی داشته و به راحتی می توان از آنها در پخت نان، سالاد و غذاهای دیگر استفاده کرد. به خاطر داشته باشید که این تحقیقات بیشتر با استفاده از حیوانات انجام شده است و نیاز به آزمایشات انسانی دارد.

2. آشوگاندا

آشوگاندا یا همان جنسینگ هندی، یک بوته همیشه سبز است که در گروه گیاهان در سایه قرار دارد. این گیاه بصورت چای، پودر ریشه آن و مکمل در بازار به فروش می رسد. این گیاه موجب ترشح هورمونهایی می شود که کمک می کنند بدن با استرس مقابله کند. از جمله تولید کورتیزول با مصرف آشوگاندا بهتر می شود. کورتیزول کمک می کند تا بتوانید در شرایط استرس زا طاقت آورید. اختلال هورمونی مزمن موجب اختلال سیستم درونریز شده و مشکلاتی ایجاد می کند.
در تحقیقی مشخص شد، مصرف عصاره آشوگاندا می تواند موجب خواب با کیفیت، استرس کمتر و کاهش کورتیزول در خون شود. آشوگاندا بر هورمونهای دیگر نیز تأثیر می گذارد. بطور مثال بر هورمون انسولین، و باروری تأثیر خوبی دارد. مصرف آشوگاندا بر تنظیم تیروئید نیز تأثیر می گذارد. مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود.

کوهوش سیاه و تنظیم هورمون ها

3. ریشه کوهوش سیاه

کوهوش سیاه هم خانواده سیاه دانه است. مکملهای ریشه کوهوش سیاه بصورت آسیاب شده و در غلاف کپسول، عصاره و چای بفروش می رسند. این گیاه به عنوان یک دارو استفاده می شود.
از گذشته های دور تا کنون از کوهوش برای رفع اختلالات و نا منظمی قاعدگی، یائسگی و سندروم پیش از قاعدگی زنان استفاده می شود.
کوهوش نیز نوعی استروژن گیاهی است. کوهوش می تواند برای آرام کردن علائم و عوارض یائسگی بسیار مؤثر باشد. البته برای اثبات کامل خواص آن، به تحقیقات انسانی بیشتری نیاز است.

تنظیم هورمون ها و گیاه پنچ انگشت

4. گیاه پنج انگشت

پنج انگشت یکی از گیاهان مناسب برای تنظیم هورمون ها است و به صورت کپسول و عصاره در بازار بفروش می رسد. معمولاً آن را با کوهوش و گیاهان دیگری که به عنوان درمان علائم یائسگی و یا افزایش باروری استفاده می شوند، ترکیب می کنند.
پنج انگشت میوه درختی به همین نام است. این میوه حاوی ترکیب دیترپنوئید است که بر هورمون پرولاکتین و گیرنده عصبی دوپامین تأثیر می گذارد. طبق تحقیقات پنج انگشت سطح پرولاکتین خون را پایین میاورد. میزان بالای پرولاکتین موجب سندروم پیش از قاعدگی می شود. مکملهای این گیاه می توانند علائم این سندروم، مانند درد سینه ها را بر طرف سازند. این گیاه علائم یائسگی را کم و به افزایش باروری کمک می کند.

مرزنگوش و تنظیم هورمون ها

5. مرزنگوش

مرزنگوش و گیاهانی مانند اورگانو که از همین دسته هستند، برای درمان بیماریهای مختلف استفاده می شوند. این گیاه دارای ترکیب فعال فلاونید و اسید فنولیک است. این دو خاصیت دارویی شناخته شده ای دارند. تحقیقات اولیه در مورد مرزنگوش هم با حیوانات و هم با انسان انجام شده اند. این تحقیقات نشان داده اند که مرزنگوش استرس را کاهش داده و برای زنان با سندروم پیش ار قاعدگی بسیار مفید است.
بطور مثال، طبق تحقیق کوچکی مشخص شد، مصرف یک ماه روزی 2 بار چای مرزنگوش می تواند هورمون انسولین ناشتا را تنظیم کند. البته بدون تحقیقات بیشتر نمی توان، آن را به عنوان بهترین تنظیم کننده هورمونها دانسته و جایگزین داروهای مخصوص نمود.

روشهای دیگر برای تنظیم هورمون ها

داروهای گیاهی اگر با داروهای مؤثر دیگر، همراه شوند، نتیجه خوبی بر هورمونها و تنظیم شان می گذارند. بهترین درمان اختلال هورمونی زمانی باید انتخاب شود که دلیل ایجاد آن، سبک زندگی و مسائل مرتبط بررسی کامل شوند. بهترین راه مشورت با پزشک است، تا تحت مراقبت او، از داروها و گیاهان دارویی استفاده شود.

با بکار گیری برخی از روشها می توان هورمون ها را سالم و متناسب نگه داشت:

• تغذیه سالم، مانند استفاده از چربیهای سالم، پروتئین کم چرب، و فیبر/ عدم استفاده از شکر زیاد
• مصرف چای سبز برای تنظیم انسولین
• ورزش منظم برای تأثیر بر هورمون اشتها و بهبود بخشیدن توانائی بدن در استفاده از هورمون انسولین
• کنترل استرس و کنترل کورتیزول و آدرنالین با انجام یوگا، موسیقی، قدم زدن در طبیعت
• خواب کافی برای کنترل انسولین، کورتیزول و ملاتونین
• اجتناب از کشیدن سیگار، استفاده از مواد پلاستیکی، سمهای دفع آفات، رایحه های مواد پاک کننده و لوسیون ها
کلام آخر
سطح هورمونها در انسان همیشه در حال تغییر است. دلایل مختلفی می تواند موجب این مشکل باشند. البته این تغییر تا حد معقولی قابل پذیرش است، اما اگر بیش از حد این تغییرات ایجاد شود، موجب مشکلات مختلفی در بدن می شود. مصرف گیاهان دارویی، یکی از روشهای کنترل و تنظیم هورمون ها است. تغییر هورمونها در برخی از موارد خطرناک است و باید با کمک پزشک بر طرف شود.


منبع healthline
نظر بگذارید