چایهای مناسب برای رفع نفخ و گاز معده

مصرف برخی از مواد غذایی موجب نفخ و گاز معده می شود، اما می توان این مشکل را با مصرف مواد طبیعی و چایهای مختلف برطرف کرد. با مجله تیرینک همراه باشید.

چایهای مناسب برای رفع نفخ و گاز معده

 

چای زنجبیل

زنجبیل دارای ترکیبی به نام گینجرول است که نفخ را برطرف می کند. علاوه بر این زنجبیل خاصیت ضد التهابی دارد و از تهوع جلوگیری می کند. چای زنجبیل یک چای قوی و مناسب گوارش است. این چای گاز و نفخ معده را برطرف کرده، درد معده را تسکین داده و به حرکت روده ها کمک می کند.

چای نعنا فلفلی

حتماً به خاطر می آورید که در کودکی هر زمان که دچار دل درد می شدید، مادر بزرگ برایتان یک فنجان چای نعنا فلفلی دم می کرد. روغن نعنا فلفلی درد شکم، نفخ و گاز را برطرف کرده و علائم آن را از بین می برد.

چای رازیانه

رازیانه گیاهی بسیار مفید است. بخصوص در مورد خاصیت ضد نفخ آن تحقیقات زیادی انجام شده است. رازیانه موجب دفع گاز از روده ها شده و صفرای بیشتری در بدن تولید می کند. هر چه صفرا بیشتر باشد، بدن آسان تر می تواند چربیها بخصوص چربیهای لبنیات که یکی از عوامل مهم نفخ هستند، را تجزیه کرده و بشکند. اگر چای رازیانه پیدا نکردید، کمی دانه رازیانه را در آب خیس کرده و مصرف کنید.

چای بابونه

شاید چای بابونه را به دلیل خاصیت آرام بخشی خوب بشناسید. اما چای بابونه خواص دیگری نیز دارد. بابونه می تواند نفخ را برطرف و معده را آرام کند. طبق برخی از تحقیقات، عصاره بابونه به رفع اسهال و زخم معده کمک می کند.

 

چای های مناسب برای نفخ

چای ریشه قاصدک

این چای یک ادرارآور طبیعی است. به همین دلیل موجب تخلیه مایعات اضافه از بدن می شود. اگر چه تحمل تکرر ادرار برای بسیاری از افراد مشکل است، اما می تواند موجب از بین رفتن نفخ معده آنها شود. سالهاست که از این چای برای رفع التهاب، رفع اضطراب و مشکلات دیگر استفاده می شود.

چای ریشه جنتیانا (گل سپاسی)

ریشه این گیاه مانند ریشه زنجبیل قطور و ضخیم است. فلاونید تلخ این گیاه به عملکرد گوارش کمک می کند و در نتیجه برای از بین بردن نفخ بسیار مؤثر است.

چای لیمو

به چایی که می نوشید کمی لیمو اضافه کنید تا نفخ برطرف شود. از سوی دیگر لیمو حاوی مقدار زیادی اسید سیتریک است که موجب افزایش ادرار شده و نفخ را برطرف می کند. معمولاً لیمو را به بسیاری از چایها اضافه می کنند تا طعم بهتری داشته باشند. این روش به رفع نفخ نیز کمک زیادی می کند.

چای ترش

اگر نفخ می کنید، حتماً چای ترش را امتحان کنید. این چای ترش دارای فلاونیدهائی است که هورمون آلدوسترون را تنظیم می نمایند. این هورمون مسئول کنترل سطح الکترولیت در بدن است و بر مقدار آبی دریافتی بدن تأثیر می گذارد. در نتیجه موجب از بین رفتن نفخ ناشی از مایعات اضافی در بدن می شود.

چای ماچا و چای سبز

چای سبز یک انرژی زای طبیعی است و می تواند به کاهش وزن و سلامت پوست کمک کند. یکی دیگر از خواص چای سبز، خاصیت ضد نفخ آن است. کتچین موجود در چای سبز مسیر گوارش را آرام کرده و به هضم غذا در معده کمک می کند. در نتیجه مانع نفخ و تولید گاز در معده می شود.

چای خاراگوش

این گیاه سبز و تلخ مزه یکی از متداول ترین چایها در رفع مشکلات گوارشی است. این چای دارای ترکیب توژون است. مصرف این چای موجب ترشح مایع و هضم بهتر غذا در معده می شود.

چای زیره سیاه

زیره سیاه و روغن آن منافع زیادی دارند. زیره سیاه در رفع مشکلاتی مانند سندروم روده تحریک پذیر، سوزش معده، نفخ، گرفتگی و درد معده بسیار مؤثر باشد. زیره سیاه یک ضد میکروب بسیار قوی است. این دانه می تواند مانند پروبیوتیک عمل کرده و موجب رشد باکتریهای خوب در روده شود.

نظر شما در خصوص چایهای مناسب برای رفع نفخ و گاز معده چیست؟


منبع byrdie
نظر بگذارید