چای ارل گری (Earl Grey) چیست؟

همه ما قصه های پر رمز وراز را دوست داریم. فرقی نمی کند که این قصه در کتاب باشد و یا در فیلم باشد. حتی می تواند قصه یک فنجان چای باشد که در دست شماست و آن را می نوشید. یکی از پر رمز و رازترین قصه ها قصه چای ارل گری است. سرگذشت این چای دست کمی از قصه های  شگفت انگیز ندارد.

در حال حاضر  چای ارل گری یکی از محبوب ترین چای ها در سرتاسر جهان است.

 چای ارل گری با روغن برگاموت Bergamot معطر می شود. این روغن از میوه ای به همین نام یعنی برگاموت یا همان ترنج گرفته می شود. هرگاه که بوی این چای به مشام می رسد اشرافیت و مردمانی با القاب و موقعیت خاص را در ذهن تداعی می کند. ولی دیگر لازم نیست که یک کنت، ارل ویا لرد باشید که این چای را درقوری نقره برایتان بیاورند تا در فنجان های چینی اصل و گرانقیمت بنوشید. حال هر کسی در هر جا و هر حالتی میتواند ارل گری بنوشد.

اما داستان واقعی این چای که همه را مجذوب کرده است چیست و از کجا آمده است؟

چای ارل گری چیست؟

برای شناخت بیشتر آن بهتر است که از اجزای تشکیل دهنده آن مطلع شوید. چای ارل گری نیز مانند انواع دیگر چای از گیاه کاملیا سینن سیز  Camellia Sinensis  گرفته شده است. در واقع همان چای سیاه است که برای به عمل آوردن آن از فرآیند طولانی تری استفاده شده است. چای ارل گری معمولاً از چای چینی تهیه میشود و در تهیه آن از روشهای مختلفی استفاده می کنند. معمولاً هنگام به عمل آوردن چای، برگاموت خشک را به آن اضافه میکنند. در روش دیگر تولیدکنندگان از پوست برگاموت استفاده میکنند که به شکل ظاهری آن نیز جذابیت بیشتری می بخشد. گروه دیگری از تولیدکنندگان در حین یا پس از مرحله خشک کردن چای به آن روغن برگاموت اضافه می کنند. از هر روشی که استفاده شود نتیجه یک چای سیاه با طعمی شیرین و مالتی است که می توان طعم میوه و گل را در آن احساس کرد. اگر برگهای چای در هنگام فرآیند به عمل آوردن خیسانده شوند به چای طعمی گس می دهد و به همین دلیل چای برخی از شرکتهای تولید کننده با بقیه فرق میکند و طعم گس دارد.

برگاموت چیست؟

برگاموت از مرکبات است و تحقیقات علم ژنتیک نشان داده است که  این میوه از پیوند پرتقال سویل و لیمو بوجود آمده است. نام درخت این میوه برگامیا نام دارد که در مناطق مدیترانه ای، ناحیه ای در آفریقا، جنوب شرقی آسیا و جنوب فرانسه روییده می شود. محصول به دست آمده از این میوه در کالابریای ایتالیا حدود 80 درصد نیاز بازار را تأمین می کند. این درخت در زمستان شکوفه می دهد و میوه آن بسیار زیباست. گروهی از مردم این میوه را مانند دیگر مرکبات می خورند ولی از این میوه بیشتر در پخت و پز استفاده می شود. اگر چه از قرن نوزدهم تاریخچه این میوه با چای ارل گری گره خورده است ولی تاریخچه استفاده از این چای به تنهایی تاریخی چند ساله دارد. نام برگاموت به خودی خود پیشینه ای تاریخی دارد. در مورد اصالت نام این میوه دو روایت وجود دارد. طبق روایت اول نام آن از شهر برگاموی ایتالیا و برای بزرگداشت این شهر به عنوان اولین تولیدکننده تجاری این میوه گرفته شده است. در روایت دوم عقیده بر این است که نام برگاموت بر گرفته از کلمه ترکی beg-armudi  به معنی گلابی شاهزاده است. این روایت پذیرفتنی تر از اولیست چون در زمان لوئی چهاردهم پادشاه فرانسه و اشراف زادگان از عطر این میوه استفاده می کردند.

فواید ارل گری

چای ارل گری فواید دو گانه دارد. اگر چه مقدار آنتی اکسیدان موجود در آن به اندازه چای سبز نیست ولی این چای نیز حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان پلی فنول است بخصوص تئوفلاوین و تئو روبیجین. این دو پلی فنول در کنار هم با رادیکالهای آزاد و مضر بدن مقابله می کنند. هنگامی که این چای در سبک زندگی سالم همراه با فعالیت بدنی استفاده شود در کنترل وزن، افزایش تمرکز و پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دوم بسیار مؤثر است.

همانطور که میدانید تأثیرات این چای در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد ولی اگر در کنار یک زندگی سالم همراه با تغذیه سالم و فعالیت بدنی و با رعایت نحوه نوشیدن آن مصرف شود حتماً تأثیرات مهم و مثبتی خواهد داشت.

  •  کاهش وزن

این چای نیز مانند چای سیاه، سبز، سفید و اولانگ می تواند شما را از اضافه وزن نجات دهد. مقدار کم عصاره مرکبات در این چای باعث تحریک سوخت وساز بدن می شود. دقت داشته باشید تأثیر برگاموت موجود در این چای چشمگیر نیست ولی مواد موجود در چای در کاهش وزن بسیار مؤثرند. مصرف این چای باعث تحریک و گاه افزایش سوخت و ساز بدن می شود. این مسئله باعث چربی سوزی بیشتر و سریعتر در بدن می شود. علاوه براین مقدار کم کافئین موجود در  چای ارل گری باعث توازن وزن می شود. تأثیر کم برگاموت و تأثیر کم ارل گری می توانند با هم در کاهش وزن کمک خوبی باشند تا هر چقدر کم ولی از وزنتان کاسته شود.

  •  جلوگیری از سوء هاضمه

چای ارل گری نه تنها بر چربی های اطراف شکم تأثیر میگذارد بلکه تأثیر درون شکمی نیز دارد. این چای ضد نفخ بوده و پزشکان آن را برای رفع نفخ و تهوع تجویز می کنند. این چای مشکلات ورم و التهاب شکمی را بر طرف کرده و علاوه برآن در اسپاسم های شکمی، یبوست و هموروئید (بواسیر) نیز تجویز می شود.

  •  کاهش کلسترول بد

تحقیقات جدید نشان داده اند مقدار کم برگاموت موجود در چای ارل گری در بدن مانند استاتین عمل کرده و بر کلسترول تأثیر گذاشته و نوع بد آن را کاهش میدهد. طبق این تحقیقات روغن برگاموت حاوی نوعی آنتی اکسیدان به نام HMGF یعنی (Hydroxymethyl Glutaryl Flavonoids) است که با بیماریهای قلبی مقابله می کند. تحقیقی که در سال 2014 انجام گرفته نشان داد که آنزیم موجود در آن بر پروتئین موجود در بدن تأثیر گذاشته  و باعث کاهش LDL  و افزایش HDL  می شود. این آزمایشات نشان داد روغن برگاموت بر 60 درصد مردان و 75 درصد زنان انگلیسی که کلسترول بالا داشتند تأثیر داشته کلسترول بد آنها را کاهش داد.

  •  افسردگی

نشستن روی یک مبل راحت و نوشیدن یک فنجان چای ارل گری

می تواند تنشهای یک روز کاری سخت را از شما دور کند. ارل گری حاوی ال-تیانین است که بر شروع فعالیت مغزی و تمرکز (alpha brain activity)  تأثیر مستقیم دارد. این امر باعث می شود که رفته رفته فکر و جسمتان به آرامش برسد. علاوه بر این ال-تیانین موجود در این چای بر حال خوبتان اثر مثبت گذاشته و کاهش افسردگی و اضطراب را در پی دارد. کافئین موجود در این چای باعث بالا رفتن تمرکز و هوشیاری می شود و بی قراری و ترس عصبی را بر طرف می کند. با نوشیدن یک فنجان از این چای آرامش بعد از یک روز خسته کننده به شما باز می گردد و شما را برای شروع یک روز دیگر آماده می سازد.

 


تیرینک در اینستاگرام 

نظر بگذارید