چای سفید چگونه نوشیده می شود؟

یکی از انواع چای که به تازگی محبوبیت زیادی پیدا کرده است، چای سفید است. چای سفید نیز مانند چای سبز و سیاه از یک گیاه واحد یعنی کاملیا سینن سیز بدست میایند. چیزی که چای سفید را از چایهای دیگر متمایز می کند، نحوه برداشت و فرآوری آن است. این چای زودتر از چایهای دیگر برداشت می شود یعنی زمانی که هنوز برگها کاملاً باز نشده اند چیده می شوند.

در این شرایط هنور روی برگها پرزهای سفید دیده می شود که به همین دلیل به آن چای سفید می گویند. بر خلاف چایهای دیگر در تهیه چای سفید هم از برگها و هم از جوانه ها استفاده می شود.

برای تهیه این چای زمان فرآوری بسیار کوتاه است و فرآیند تخمیر برای آن انجام نمی شود. برگها بخار داده شده و خشک می شوند. گاه اینکار در خود مزرعه انجام و در آفتاب خشک می شوند. بسیاری از مردم به دلیل تولید کم این چای کمتر با آن آشنا هستند. در سالهای گذشته از این چای فقط در مهمانیها و مراسم خاص و فقط برای پذیرائی از بزرگان استفاده می شد.

حتی امروزه نیز این چای کمتر از چایهای دیگر تولید می شود. محبوبیت هر روزه این چای، تولید کنندگان را به فکر تولید بیشتر انداخته است. در حال حاضر چای سفید نایاب تر از چای سبز و سیاه است. در نتیجه قیمت بیشتری هم دارد.

این چای یک نوشیدنی بسیار سالم است و چون فرآوری کمتری روی آن انجام می پذیرد، میزان آنتی اکسیدانهای آن بیشتر است. حتی طبق تحقیقات و نظر کارشناسان، میزان آنتی اکسیدان آن بیشتر از چای سبز است.

آنتی اکسیدانهای این چای به چای سبز بسیار شباهت دارند و گاه یکی هستند. آنتی اکسیدانهای چای سبز با بیماریهائی مانند سرطان، کلسترول بالا و بیماریهای قلبی مبارزه می کنند. این چای نیز سیستم ایمنی را تقویت کرده و ارتقاء می دهد. به این ترتیب بدن برای مقابله با بیماریها آماده می شود.

چای سفید چه طعمی دارد؟

  رنگ این چای کم رنگ تر از چایهای دیگر است و عطر کمتری دارد. طعم این چای ملایم و کمی شیرین است. هرگز نمی توانید چای سفیدی با عطر و طعم شبیه چای سیاه و یا سبز پیدا کنید. این چای اگر درست دم شود طعم بسیار خوبی دارد و هیچ نوع تلخی در طعم آن احساس نمی شود. بعلاوه طعم این چای مانند چای سبز علفی نیست.

چگونه باید این چای را دم کرد؟

روش دم کردن این چای بسیار شبیه چای سبز و سیاه است. برای دم کردن از آب شیر و یا آب تصفیه شده استفاده کنید. آب را در یک ظرف تمیز بریزید و روی حرارت قرار دهید. زمانی که آب در حال حرارت جوشیدن است کمی از آن را در یک قوری بریزید و با آن قوری را گرم کنید. بگذارید آب به جوش آید. سپس از روی شعله بردارید و بگذارید برای یک دقیقه بماند.

این چای باید در دمای 170 درجه فارنهایت دم شود. حال آب قوری را خالی کنید و چای سفید در آن بریزید. این چای مانند چای سبز و سیاه متراکم نیست، در نتیجه نیاز به مقدار چای بیشتری دارید. این چای باید برای 5 تا 8 دقیقه دم بکشد. چای سفید رنگ ملایمی دارد و نباید انتظار رنگ تیره از آن داشته باشید. به دستور دم کردن چای سفید که معمولاً روی بسته ها نوشته می شود، دقت کنید، چون گاه برخی از این محصولات نیاز به 15 دقیقه زمان برای دم کشیدن دارند.

به دلیل شیرینی طعم، چای سفید نیازی به شیرین کننده ندارد. همینطور نیازی به طعم دهنده نیز ندارد. این چای را می توان هم سرد و هم گرم نوشید. برخی از این چایها طعم گل می دهند. از آنجایی که این چای بسیار گران است، بهتر است به مقدار زیاد خریداری نشود. امروزه چای سفید را به صورت چای کیسه ای نیز تولید می کنند. این چای بسیار خوش طعم و مفید است و در هر زمانی می توان آن را نوشید.


منبع streetdirectory
نظر بگذارید