چای و دمنوش برای تسکین حساسیت

حساسیت (آلرژی) چیست

به واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن آلرژی و یا حساسیت می‌گویند. افرادی که حساسیت دارند، سیستم ایمنی بدنشان به مواد و ذرات بی‌خطر واکنش نشان می‌دهد. به این مواد به عنوان مثال(گرده گلها، قارچ و کپک) مواد آلرژی زا می‌گویند. بیماری آلرژی بسیار شایع بوده، طوریکه از هر ۱۰ انسان ۲ نفر به این بیماری مبتلا هستند. شدت حساسیت بین افراد مختلف متفاوت است، آلرژی می‌تواند شامل اثرات جانبی از جمله سوزش، خارش و … شده و یا باعث تهدید زندگی فرد مبتلا شود. هرچند بیشتر انواع حساسیت کاملا درمان‌پذیر نیستند، اما می‌شود با راهکارهایی شدت بیماری را کاهش داد.

حال در این مقاله چند نمونه از چای هایی که به بهبود حساسیت شما کمک می کنند را برایتان می گوییم.

دمنوش زنجبیل سرد

علاوه بر خاصیت آنتی هیستامینی، زنجبیل یکی از بهترین مواد ضد ورم بدن است.یکی از این خواص، مسکن های تب یونجه ( آلرژی) و تورم سینوسهاست. گیاه زنجبیل برای تسکین دردهای شکمی و تهوع نیز استفاده می شود.

چای لیمو و زنجبیل

طرز تهیه چای زنجبیل با یخ

  • مقداری زنجبیل تازه را پوست کنده و رنده کنید ( حدود 2 قاشق غذاخوری رنده شده آن برای 1و4/1 لیتر آب کافی است)
  • زنجبیل را داخل چای ساز بریزید و آب جوش روی آن بریزید و بگذارید برای 5 دقیقه بماند. آب یک لیموی تازه را به آن اضافه کنید.
  • چای را در یک لیوان تمیز بریزید و در یخچال بگذارید.
  • هنگام سرو یخ داخل آن بیاندازید.

چای بادرنجبویه (Lemon Balm)

این گیاه عطری شبیه به مرکبات دارد و آرامش بخش است. از خواص این چای، رفع حساسیت های تنفسی و دیگر خواص آن بر طرف کننده دردهای شکمی و کاهش فشار خون است.

بادرنجبویه برای حساسیت
بادرنجبویه برای حساسیت

طرز تهیه چای بادرنجبویه

  • 2 تا3 شاخه بادرنجبویه تازه را خرد کنید. این گیاه در زمستان خشک است پس برای اینکه بتوانید در زمستان هم از تازه آن استفاده کنید آن را در کیسه فریزر بریزید و هنگامی که یخ زد با یک وردنه آن را خرد کنید و در فریزر نگه دارید.
  • 2 تا 3 شاخه خرد شده را در چای ساز بریزید و 1و4/1 آب جوش روی آن بریزید.
  • از نوع خشک بادرنجبویه هم می توان استفاده کرد ولی دقت کنید برای این مقدار آب به یک اونس آن احتیاج دارید.
  • بعد از 10 دقیقه که چای دم کشید میتوانید آن را با عسل به صورت گرم و یا سرد بنوشید

چای نعنای فلفلی

نعنا می تواند گرفتگی سینوسها را بر طرف کرده و التهاب بینی را از بین ببرد. به علاوه نعنا ضد نفخ و ضد باکتری است و می تواند التهاب رگهای بینی را که به دلیل سرماخوردگی و یا آلرژی ایجاد شده است از بین ببرد و در نتیجه از خون ریزی بینی جلوگیری کند.

نعنا فلفلی
نعنا فلفلی

چای رویبوس (Rooibos)

این چای مخصوص آفریقای جنوبی است. مزه ای شیرین طبیعی دارد و فاقد کافئین است. این چای از تولید هیستامین جلوگیری می کند و در نتیجه تسکین دهنده آلرژی است. چای رویبوس حاوی بیوفلاونید کئورستین (Bioflavonoids Quercetin) و روتین  (Rutin)  است که هر دو وظیفه مقابله با آلرژی را دارند. شما میتوانید سرد شده این چای را مستقیماً روی پوست بمالید و خارش و سوزش نیش و یا گاز حشرات را بر طرف کنید.

چای رویبوس
چای رویبوس

تیرینک در اینستاگرام

منبع remedygrove
نظر بگذارید