چگونه می توان به صورت طبیعی یائسگی را مدیریت کرد؟

آیا هورمونهای شما در وضعیت متعادلی هستند؟ یائسگی مرحله ای از زندگی در زنان است که نمی توان از بروز آن اجتناب کرد.

چگونه می توان به صورت طبیعی، یائسگی را مدیریت کرد؟

یائسگی یک مشکل و یا یک بیماری نیست، بلکه یک روند طبیعی در زندگی است. کلمه انگلیسی یائسگی یا همان menopause به معنی تغییر زندگی است. در واقع یائسگی بخشی از زندگی زنان است که از زمان آغاز آن تخمدانها نمی توانند تخمک گذاری کرده و قائدگی قطع می شود. این مرحله از زندگی را تمامی زنان تجربه می کنند.

تغییر، خاصیت زندگی انسان است، اما گاه کمی ترسناک به نظر می رسد. این مسیر مرحله آسانی نیست اما می توان با کمک گرفتن از برخی از روشها آن را ساده تر کرد. یائسگی به دلیل بهم ریختگی پروژسترون و استروژن به وجود میاید و رفته رفته موجب می شود که میزان آنها کاهش یابد. اساساً علایم آن قبل از پایان یافتن قاعدگی از راه می رسند.

یائسگی در واقع قطع قاعدگی به دلیل عدم فعالیت تخمدانها است. دوران یائسگی معمولاً از 51 سالگی آغازمی شود.

کاهش استروژن که با آغاز یائسگی رخ می دهد بر بدن تأثیر می گذارد. بطور مثال موجب کاهش متابولیسم، مشکلات سلامت استخوان و قلب و گسترش چربی در بدن می شود.

اکثر علائم یائسگی به دلیل کاهش هورمونهای زنانگی به وجود میایند. بطور مثال پروژسترون که هورمون شادی است پائین میاید. وقتی این هورمون در حالت تعادل است فرد احساس اعتماد به نفس بیشتری می کند.

اگر این هورمونها در وضعیت مطلوب نباشند، زنان دچار اضطراب و افسردگی می شوند. از علائم دیگر یائسگی می توان از گرفتگی، عرق شبانه هنگام خواب، و تغییر حس وحال نام برد.

این علائم رفته رفته عادی می شوند. بطور کل 80 درصد از زنان با این علائم مواجه هستند و تنها 45 آن را آزار دهنده می دانند.

علائم یائسگی

  • گرگرفتگی
  • عرق شبانه در هنگام خواب
  • تغییر حالتهای روحی مانند احساس اضطراب و افسردگی
  • کاهش حافظه
  • خواب کم
  • انرژی کم
  • خشکی دستگاه تناسلی
  • اضافه وزن

اگر زنی در این دوران دچار ریزش مو شود شاید بدلیل کم خوابی و خواب بی کیفیت او باشد، یا شاید به دلیل استرس و بد غذایی دچار این مشکل شود.

درمان یائسگی

تغذیه

تغذیه امر بسیار مهمی است. غذای سالم و مغذی می تواند علایم یائسگی را کاهش دهد. برای ایجاد تعادل در سطح استروژن می توان از مواد غذایی حاوی فیتواستروژن استفاده کرد. سویای تخمیری، عدس، نخود، و بذر کتان منبع فیتواستروژن هستند.

کنترل قند خون بسیار اهمیت دارد. مصرف زیاد مواد قندی می تواند موجب تشدید علائم یائسگی و استرس شود.

روغن های اساسی

این روغنها قند خون و هورمونها را متعادل می سازند. امگا 3 خشکی های واژینال را بر طرف می سازد.

تغییر سبک زندگی

از آنجایی که استرس تأثیر زیادی بر تجربیاتتان از علائم یائسگی می گذارد، باید مدیریت شود. به دلیل ارتباط بین استروژن و تولید کورتیزول، استرس می تواند موجب در هم ریختگی سطح استروژن شود. اگر عادتهای بدی در زندگی دارید، مطمئن باشید که علائم سخت تری در دوران یائسگی خواهید داشت. برای کاهش این علائم سیگار نکشید، الکل مصرف نکنید و وزن خود را کاهش دهید.

ورزش

ورزش مانع افزایش وزن در میانسالی شده و توده استخوانها را متراکم تر می کند. ورزش از گرگرفتگی می کاهد و سطح کورتیزول را پائین میاورد. با ورزش کردن بدن اندورفین تولید کرده و احساس شادمانی بیشتری می کنید. ورزشهائی مانند حرکت شنا، استفاده از دمبل و پیلاتز چربی بدن را از بین برده و عضله ها را قوی، پر قدرت کرده و استخوانها را محکم می کنند.

در سالهای پس از یائسگی زنان حدود 20 درصد از تراکم استخوان خود را از دست می دهند و رفته رفته دچار پوکی استخوان می شوند. این مشکل برای زنانی که کم تحرک هستند افزایش میابد بخصوص اگر سیگاری بوده و از الکل استفاده می کنند.

دمنوشها و مکملها کمک می کنند تا استرس کاهش یابد، حال روحی و خواب بهتر شود، و انرژی افزایش یابد. این دمنوشها و مکملها در برخی موارد عرق شبانه، گرگرفتگی و اختلال هورمونها را کاهش می دهند.

یک مشاور تغذیه می تواند برای شما یک برنامه غذایی مناسب شرایط جسمانیتان طرح ریزی کند. با یک برنامه تغذیه ای صحیح می توانید علائم یائسگی را کاهش دهید. با پیروی از روشهایی که ذکر شد می توانید بطور طبیعی از سلامتی خود در این دوران محافظت کنید.


منبع nutritionforlife
نظر بگذارید