چگونه شاد باشیم و احساس اندوه نکنیم؟

چگونه احساس اندوه را از خود دور ساخته و شاد شویم؟

چگونه احساس اندوه را از خود دور ساخته و شاد شویم؟

همه ما در جامعه زندگی می کنیم و برای زندگی در این جامعه باید با آن سازگاری داشته باشیم. یک زندگی شاد ارزش زیادی دارد و به همین دلیل همه تلاش می کنند که زندگی آرام و شادی داشته و از اندوه دوری کنند.

تنها گفتن اینکه ما افراد مثبت و شادی هستیم کافی نیست چون با اولین جمله غصه و اندوه سازمان زندگیمان به هم می ریزد. تظاهر به شادی کار بسیار دشواری است.

اگر به دلیل هجوم مشکلات، غم و غصه به سراغمان بیاید، بهتر است در پی راهی برای شاد شدن باشیم.

غم و غصه فرد را به سوی عصبانیت، ترس و کلافگی سوق می دهد. هر چه غم عمیقتر باشد سخت تر می توان به شادی رسید.

حتی در یک زندگی شاد نیز سایه های تاریک وجود دارند و اگر بین شادی و اندوه تعادل برقرار نشود این سایه ها پر رنگ تر می شوند. پس بهتر است مشکلات را با صبر و آرامش پذیرفته و از آنها رد شویم.

با تمرین 5 روش می توان اندوه را کنترل کرد و شاد شد

  1. نوع اندوه را بشناسید

معمولاً 3 نوع اندوه وجود دارد:

اندوه کوتاه مدت

این نوع اندوه معمولاً بین یک روز تا یک هفته ادامه پیدا می کند. معمولاً بیخوابی، بی تحرکی و استرس به این نوع غم وابسته است.

بهترین راه برای رفع این نوع اندوه چند شب خواب کامل، انجام کمی ورزش و تغییر روند عادی زندگی است. به ماساژ بروید، از نوشیدن مشروبات الکلی خودداری کنید و غذای خوب بخورید.

اندوه از دست دادن

این نوع اندوه در اثر وقایع دردناک به وجود می آید. از دست دادن یکی از نزدیکان، از دست دادن شغل و یا شکست مالی موجب ایجاد این اندوه می شوند.

در این شرایط فرد بسیار آسیب پذیر و در مانده می شود. برای رفع آن باید ابتدا آن را شناخت و روی آن کار کرد. سرپوش گذاشتن بر آن مشکل را برطرف نمی کند.

یکی از راهها گفتگو و مشورت با فرد مطمئن دیگری است. مراجعه به روانشناس و روانکاو یکی از بهترین روش ها برای حل آن است. علاوه بر این اقدامات فرد باید استرس خود را کاهش دهد.

پس از 3 تا 6 ماه رفته رفته فرد به حالت اولیه باز می گردد. در این حالت فرد پایه زندگی خود را می سازد و شرایط روحی،فیزیکی و احساسی خود را بهبود می بخشد.

افسردگی

اگر به مدت یک تا دوماه احساس اندوه می کنید، یا نا امید، درمانده شده اید، نمی توانید بخوابید، نمی توانید غذا بخورید و کم انرژی هستید ممکن است مبتلا به افسردگی شده باشید.

یکی از دلایل افسردگی اتفاقاتی است که در زندگی رخ می دهد. این اتفاقات معمولاً قابل تحمل هستند اما به دلیل از هم پاشیدگی مکانیزم تحمل فرد، غیر قابل تحمل شده و موجب افسردگی می شوند.

افسردگی مشکل پیچیده ای است و از فردی به فرد دیگر تفاوت پیدا می کند. یکی از راههای رفع آن مراجعه به پزشک است.

  1. معنی شادی برای شما چیست؟

مصمم زندگی کنید، تا نهایت پیش بروید، خوب گوش دهید، برای بهبودی زندگی تلاش کنید، بخندید، بدون پشیمانی انتخاب کنید و هر کاری که دوست دارید انجام دهید، زندگی همینجاست.

شادمانی تنها درمان اندوه است. هیچ درمان دیگری به این خوبی کار نمی کند. شادمانی نتیجه انجام کاریست که دوست داریم.

هنگامی که دچار اندوه می شویم برای درمان آن باید در پی شادی و خوشی باشیم. سر زدن به یک دوست، قدم زدن، گرفتن یک پیام، به رستوران یا سینما رفتن و کتاب خواندن می توانند شرایط را تغییر دهند. ابتدا باید دقت کنید که چه نوع فعالیتی برایتان خوشایندتر و بهتر است.

اکثر اوقات وقتی غمگین هستیم دوست نداریم کاری انجام دهیم و از دیگران دوری می کنیم.

بهترین راه برای رفع اندوه انجام کاری است. هرگز نمی توانیم از غم، غصه، آزردگی و افسردگی دور بمانیم، اما می توانیم کاری کنیم تا این رنجش را کمتر نمائیم.

 مهمترین مسأله این است بدانیم معنی شادی برایمان چیست چون هنگامی که معنی آن را بدانیم زندگیمان پرمعنی و هدفمند می شود.

  1. تمرینهای روزانه برای شاد شدن

هنگامی که احساس اندوه بر شما غالب می شود معمولاً از دیگران دوری می کنید. با انجام 3 روش می توانید از اندوه فاصله بگیرید و شاد شوید.

قدردانی

اظهار قدردانی از افرادی که برایتان مهم هستند راه بسیار ساده ایست که شما را راضی و شاد می ساخته و اندوهتان را برطرف می کند.

پذیرا بودن

اگر قادر به انجام کاری نیستید به راحتی عدم توانایی خود را بپذیرید و کارهایی را انجام دهید که از عهده انجامش بر می آیید. هنگامی که شرایط خود را بپذیرید با آرامش می توانید راه حل مناسب برای رفع آن پیدا کنید.

مهربانی

هنگامی که غمگین هستید در خود فرو می روید. کمک به دیگران راه مناسبی برای بهتر شدن حالتان است. مهربانی کردن به دیگران موجب شادیتان می شود.

هر چه بیشتر به دیگران کمک کنید بیشتر با دیگران ارتباط پیدا می کنید. ارتباط با دیگران شما را از انزوا خارج کرده و در جمع بودن از اندوهتان می کاهد.

شادی و خوشحالی یک احساس بیرونی است که باید با دیگران شریک شوید. مهربانی کردن یکی از مؤثرترین راه ها برای به اشتراک گذاشتن شادیتان با دیگران است.

  1. برای تندرستی و خوشبختی خود تلاش کنید

اگر اندوه را پذیرفته و باور کنید سلامتی و خوشبختیتان صدمه می خورد. شادی فراتر از احساس است. شادمانی که برای مدت زیادی دوام آورد نوعی خوشبختی است.

احساس خوشبختی بر احساسات، جسم و روحتان تأثیر خوب می گذارد. هنگامی که همه چیز تعادل دارد راضی و خشنود می شوید. در این شرایط هم جسم و هم روحتان در بهترین حالت خواهد بود و در نتیجه بهتر می توانید چالشهای زندگی را سر و سامان دهید.

  1. هرگز نگوئید من زمانی شاد می شوم که …..

گفتن این عبارت نشان می دهد که شما شادی را موکول به زمانی می کنید که مسأله ای پیش بیاید. بطور مثال برخی از مردم می گویند اگر پولدار شوم خوشحال خواهم بود. این باور در اجتماع امروز اشتباه است.

با این باور به دام مقایسه خود با افراد دیگر میفتید. هرگز نباید شادی خود با خوشی های لحظه ای یکی کنید. انجام اینکار موجب نارضایتیتان می شود و شما را دچار اندوه می کند.

کلام آخر

به روشهایی که موجب شادیتان می شود دقت کنید، چون تنها شما مسؤول شادی و خوشی خود هستید. اگر برای شاد بودن راه درستی را انتخاب کنید هرگز نخواهید گفت “اگر این اتفاق برایم بیفتد شاد می شوم”.

اندوه و دلایل ایجاد آن در افراد مختلف تفاوت دارد. اما تنها چیزی که در همه مشترک است این باور است که اندوه بلافاصله به شادی تبدیل نمی شود.

این شما هستید که باید تصمیم بگیرید چگونه می خواهید زندگی کنید. با انجام این 5 روش می توانید غم و اندوه را کنار گذاشته و شاد شوید.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید