چگونه مانند یک باریستا شیر چای تهیه کنیم؟

از قرنها پیش، از چین و تایوان تا انگلستان و امریکای جنوبی، اضافه کردن شیر به چای رواج داشته است.  افزودن شیر به چای به آن بافتی کرمی داده و طعم خوشی برایتان ایجاد می کند.

منظور از شیر چای تنها اضافه کردن شیر به چای نیست بلکه می توان با روش های مختلف انواع شیر چای را تهیه نمود. با استفاده از 4 روش زیر می توانید محبوب ترین شیر چایهای دنیا را تهیه کنید.

چگونه شیر چای تهیه کنیم؟

راههای زیادی برای تهیه شیر چای وجود دارند که برخی از آنها عمومیت و محبوبیت بیشتری دارند.

برخی از انواع شیر چای که در بازار موجود هستند خود حاوی شیر بوده و نیازی به شیر اضافه ندارند مانند شیر چای اولانگ، اما برخی مانند شای هندی با اضافه نمودن شیر کامل می شوند.

شیر چای انگلیسی

انگلیسی ها در نوشیدن چای حرف اول را می زنند. مهمانی های چای بعد از ظهر آنها قرنهاست که زبانزد همگان است.

انگلسی ها در مهمانی های سلطنتی تا یک دورهمی ساده دوستانه روش خاصی برای سرو چای و شیرینی های خاص آن دارند.

روش تهیه:

  1. چای خود را انتخاب کنید ( چای کیسه ای یا برگ چای). معروفترین چایهای مصرفی در انگلستان چای ارل گری، دارجلینگ و چای صبحانه هستند. اما شما می توانید از چایهای دیگر وحتی دمنوشها استفاده کنید.
  2. آب را بجوشانید تا به دمای مناسب چای برسد و سپس در فنجان بریزید.
  3. بگذارید چای برای مدت مناسبی که معمولاً روی بسته ها نوشته می شود در آب بماند. چای را بهم نزنید و یا کیسه ها را فشار ندهید تا چای از آن خارج شود.
  4. حال شیر گرم و یا داغ را به چای اضافه کنید. شما می توانید از شیر معمولی گاو، شیر بادام، شیر برنج و شیر سویا استفاده کنید که به ذائقه شما بستگی دارد.

شیر برای بیشتر و بهتر کردن طعم چای به آن اضافه می شود، پس هرگز بیش از اندازه شیر در چای نریزید. شیر زیاد طعم چای را از بین می برد. تنها به مقداری اضافه کنید که رنگ چای قهوه ای مایل به زرد شود.

شیر چای سرد

در تابستان گرم هیچ چیز دلچسب تر از نوشیدن چای سرد نیست.با اضافه کردن کمی شیر به چایتان می توانید طمع آن را بهتر کرده و بافتی کرمی به آن دهید. شیر چای سرد در روزهای گرم تابستان اگر با کمی لیمو همراه شود روزتان را می سازد.

روش تهیه:

  1. 2 عدد چای کیسه ای یا 2 قاشق غذاخوری برگ چای برای هر 8 اونس آب کفایت می کند. مانند تهیه شیر چای انگلیسی چای را تهیه کنید.
  2. حدود 2 قاشق چایخوری شیر غلیظ به چای اضافه کنید. البته این میزان به ذائقه شما بستگی دارد. اما به خاطر داشته باشید که شیر غلیظ شیرینی بیشتری دارد.
  3. پارچ را تا نصف با یخ پر کنید. چای را روی آن بریزید و بنوشید.

شیر چای حباب / مرواریدی (بوبا Boba )

این چای در دنیای غرب بسیار محبوبیت دارد. چای بوبا از گذشته های دور از تایوان به جنوب شرق آسیا و سپس به کناره های آمریکا رسید.

در ابتدا این چای را با دانه های ریحان و شیر کف دار تهیه می کردند، اما امروزه با توپهای مرواریدی تَپیوکا پیرلز  (tapioca pearld) تهیه می کنند.

این توپهای مرواریدی در واقع از نشاسته و شکر قهوه ای تهیه می شوند. چای بوبا را می توان با ژله های ریز نیز تهیه نمود.

روش تهیه:

برای مصرف در این چای، شما می توانید تپیوکا را خود تهیه کنید و یا از بازار بخرید.

  1. تهیه تپیوکا: پس از تهیه تپیوکا آن را بپزید. بطور معمول برای پخت تپیوکا 7 قسمت آب و یک قسمت تپیوکا را روی شعله زیاد بپزید تا نرم و قابل جویدن شوند. گاهی مواد را بهم بزنید تا به هم نچسبند.
  2. توپها را آب کشیده و شیرین کنید. این توپها باید با آب سرد و یا ولرم آبکشی شوند. ابتدا با یک صافی آنها را جمع کرده و سپس آب را روی آن بریزید. پس از اینکه دمایش به دمای اتاق رسید می توانید برای 4 روز در یخچال نگهداری کنید. چای بوبای موجود در بازار شیرین هستند و معمولاً با شیر غلیظ شیرین می شوند. شما می توانید از پودر شکر، عسل و شیر غلیظ برای شیرین کردن استفاده کنید.
  3. به چای اضافه کنید: طبق دستور چای سرد انگلیسی چایتان را تهیه کنید. سپس تپیوکا را به آن اضافه کنید.

چای لاته

مانند کافه لاته برای تهیه این چای نیاز به شیر داغ شده توسط بخار دارید. شما می توانید برای تهیه این چای از چای سیاه، یاس و حتی چای برنج بو داده استفاده کنید.

در برخی از چای لاته ها از چای سبز و شای (چای) هندی نیز استفاده می شود.

روش تهیه:

  1. چای اضافه کنید: چای کیسه ای و یا برگهای چای داخل چای ساز توپی را در فنجان بگذارید. شما می توانید از لیوان، ماگ و یا ظرفهای چوبی تهیه شده از کدو قلیونی و مانند آن استفاده کنید.
  2. آب را آماده کنید: آب را بجوشانید تا به دمای مناسب برسد، سپس در فنجان بریزید. به خاطر داشته باشید چایهای مختلف نیاز به دمای متفاوتی دارند. برای دمنوشها 212 درجه فارنهایت، برای چای سبز و سفید دمای بین 150 تا 180 درجه فارنهایت، برای چای اولانگ دمای بین 190 تا 200 و بالاخره برای چای سیاه دمای بین 200 تا 212 درجة فارنهایت مناسب است.
  3. چای را دم کنید: اکثر چایها بین 1 تا 5 دقیقه دم می کشند. چای را برای 1 دقیقه دم کنید و هر 30 ثانیه یک بار بچشید تا طعم مطلوب خود را پیدا کنید. چایها اگر برای بیش از 5 دقیقه دم شوند طعم قوی و رنگی تیره پیدا می کنند.
  4. شیر را گرم کنید: زمانی که چایتان در حال دم کشیدن است، ½ فنجان شیر را در شیرجوش حرارت دهید تا بخار آن بلند شود و یا 45 ثانیه در مایکروفر گرم کنید تا بخار کند.
  5. شیر را کف دار کنید: هنگامی که شیر گرم شد، در یک ماگ بریزید و با دستگاه کف ساز آن را بهم بزنید. بهم زدن را ادامه دهید تا هنگامی که حدود 2 تا 3 سانت رویش کف ایجاد شود.
  6. شیر را به چای اضافه کنید: شیر را در فنجان چای بریزید واز نوشیدن آن لذت ببرید. اگر دوست دارید چایتان شیرین شود، پس از اضافه کردن شیر آن را شیرین کنید. کمی دارچین روی کف بریزید تا طعمی ادویه ای پیدا کنید.

چای را با شیر مخلوط کنید

فرقی نمی کند چایتان را سرد و یا گرم می نوشید، با اضافه کردن شیر طعم و بافت آن را تغییر دهید. تفاوتی ندارد که چایتان چای واقعی است و یا نوعی دمنوش، شیر می تواند طعم جدیدی به شما ارائه دهد.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید