چگونه می توان چای را در پخت و پز بکار برد؟

آیا چای خارج از فنجان نیز کاربرد دارد؟ آیا می‌توان از آن در پخت و پز هم استفاده کرد؟ سالهاست که مردم دنیا چای را هنگام صبح، در طول روز و یا حتی به صورت سرد در گرما و سرما می‌نوشند. بسیاری از مردم امروزه از چای در پخت و پز نیز استفاده می‌کنند. چون چای با طعم ادویه‌ای خود به غذا طعم خوبی می دهد. چای می تواند طعم دودی، طعم گل و یا گیاه ادویه ای در غذا ایجاد کند. پس هر بار که به روش جدیدی از چای در غذا استفاده می کنید، به خاطر داشته باشید که حتماً غذای خوشمزه ای را تجربه خواهید کرد.

دو دسته بندی چای

چایها و دمنوشها از برگ، ریشه و ساقه گیاهان تهیه می‌شوند. ریشه گیاهان را به صورت جوشانده تهیه می‌کنند که به آن چای هم می‌گویند. چای واقعی همان چایهای سیاه، سبز، اولانگ و امثال آنها هستند که از برگ گیاه کاملیا سینن سیز تهیه می‌شوند. دمنوشها فاقد کافئین هستند و از دم کردن برگ، ریشه و ساقة گیاهان تهیه می‌شوند. برخی از آنها مانند بابونه، نعنا و یا رویبوس محبوبیت بیشتری دارند. اما در این مطلب از تیرینک به انواع مصارف چای در پخت و پز اشاره خواهیم کرد.

چگونه از چای در دستور پخت غذا استفاده می شود؟   

  • مایع جوشانده برای آشپزی

از این مایع برای طعم دار کردن سوپ، خورش و یا غذاهای آب پز استفاده می شود. فقط کافی است که به جای آب از این مایع استفاده شود.

  • پودر نرم

شما می توانید گیاهان مورد نظر خود را بسیار نرم و لطیف گرایند یا ریز کنید و مستقیماً در غذا بریزید. مثلاً می‌توانید آن را در نان، سس و یا پوششهای شیرینی ها بکار ببرید.

  • ترکیب ادویه ای

چای پودر شده را با ادویه های دیگر مخلوط کنید و موادی مانند مرغ و یا ماهی را درآن بغلطانید، یا در مغزهای خوراکی شیرین بریزید و در نهایت برای طعم دار کردن گوشت، ماهی، مرغ و سبزیجات استفاده کنید.

چای را جایگزین آب در غذا کنید

این راه مستقیم ترین روش برای استفاده از چای است. شما می توانید چای را به غذا اضافه کنید و از طعم آن لذت ببرید.

خصوصیات چایی که در پخت و پز استفاده می کنید

برای استفاده از چای در پخت و پز و تهیه غذا باید به برخی نکات توجه داشت:

  • از چای با کیفیت و ترجیحاً چای باز استفاده کنید، چون طعم و عطر قوی تری دارد.
  • اگر چای باز ندارید، کیسه های چای را باز کرده و از پودر چای آن استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که این نوع چای کیفیت چای باز را ندارد.
  • چای را بلافاصله پس از تهیه استفاده کنید، چون چای مانده طعم غذا را خراب می کند.
  • چایی که استفاده می کنید باید به روش چایی که می نوشید، دم شود.
  • همیشه با چای تازه، غذا تهیه کنید.

دستور تهیه چند نوع غذا با چای

مافین کرنبری و چای سبز

استفاده از چای سبز در این مافین، طعمی بسیار مطبوع به آن می دهد. با افزودن بیکینگ پودر به چای، تلخی چای از بین می رود. در واقع چای در پخت و پز به این شیوه هم قابل استفاده است.

مواد لازم:

        برگ چای سبز 3 قاشق غذاخوری
         کره 8 قاشق غذاخوری
        شکر قهوه ای ¼ پیمانه
        عسل ¼ پیمانه
       آرد 1 و ½ پیمانه
        پودر زنجبیل 1 قاشق چایخوری
       نمک ¼ قاشق چایخوری
        تخم مرغ 2 عدد بزرگ
        پوست پرتقال رنده شده 1 قاشق چایخوری
        بکینگ پودر 1 قاشق چایخوری
        کرنبری 3/1 پیمانه
        پودر قند 1 پیمانه
        عصاره وانیل 1 قاشق چایخوری

تهیه مافین کرنبری و چای

روش تهیه:

  • فر را تا 350 درجه فارنهایت گرم کنید. 12 قالب مافین را آماده بگذارید.
  • 1 پیمانه آب را بجوشانید و از روی حرارت بردارید. پس از اینکه کمی از جوش افتاد، برگهای چای را در آن ریخته، بگذارید برای 5 دقیقه دم بکشد. پس از دم کشیدن از صافی رد کرده تا برگها جدا شوند.
  • در ظرفی کره را روی حرارت متوسط ذوب کنید. شکر قهوه ای و عسل را در آن ریخته، خوب بهم بزنید و بگذارید سرد شوند.
  • در غذاساز یا یک کاسه بزرگ، آرد، زنجبیل و نمک را مخلوط کرده و با ترکیب کره، شکر قهوه ای و عسل مخلوط کنید. تخم مرغ، وانیل و پوست را اضافه کرده و خوب بهم بزنید.
  • بکینگ پودر را در ½ پیمانه چای بریزید. این مایع را به خمیر اضافه کنید و کرنبری ها را در خمیر بریزید. پس از اینکه تمام مواد خوب مخلوط شدند، خمیر را در قالبها ریخته و برای 15 دقیقه بپزید. پس از شرد شدن، مافینها را از قالب خارج کنید.
  • در کاسه کوچکی پودر قند و 1 قاشق غذاخوری از چای باقیمانده را مخلوط کنید. مجدداً یک قاشق دیگر چای اضافه کنید تا همه چای اضافه شود. حال این مایه را روی مافینهای سرد شده بریزید و چند عدد کرنبری برای تزئین روی آنها بگذارید. برای 15 دقیقه بگذارید بماند تا لایه پودر قند و چای (آیسینگ) خود را بگیرد. حال می توانید مافینها را سرو کنید.

مرغ سوخاری با پودر چای سیاه دودی

چای چینی با نام لَپسُنگ سو شونگ نوعی چای سیاه است که روی آتش چوب کاج دودی می شود. از این چای در تهیه آرد سوخاری استفاده می شود.

مواد لازم:

        روغن کانولا 3 پیمانه
        موسیر اسلایس شده 2 عدد بزرگ
        پودر تخم گشنیز 1 قاشق غذاخوری
        شکر ¼ پیمانه
        نمک و فلفل به مقدار لازم
        لوبیا شبز 100 گرم
        هویج 200 گرم
        سرکه برنج 6 قاشق غذاخوری
        سینه مرغ 4 عدد کوچک
        آرد 4/3 پیمانه
        آب دوغ کره 4/3 پیمانه
        چای لپسنک سو شونگ 2 قاشق چایخوری

 

طرز تهیه مرغ سوخاری و چای

روش تهیه:

1 قاشق غذاخوری روغن را روی حرارت متوسط گرم کنید. 2 قاشق چایخوری تخم گشنیز و موسیر را در آن بریزید و کمی تفت دهید تا تخم گشنیز کمی قهوه ای شود و موسیر ها هم نرم شوند (2 دقیقه). 4 پیمانه آب، 3 قاشق غذاخوری نمک، شکر و ½ قاشق غذاخوری فلفل را داخل آن بریزید و بگذارید بجوشد. لوبیای سبز و هویج را اضافه کنید و بگذارید برای 4 دقیقه بجوشد تا کمی نرم شوند. ظرف را از روی حرارت بردارید و سرکه را در آن بریزید.

حال بقیه تخم گشنیز، چای، 1 قاشق چایخوری نمک و ½ قاشق چایخوری فلفل را با یکدیگر مخلوط کنید. این مواد را روی سینه های مرغ بریزید و هر دو طرف مرغ را به این ماده آغشته کنید. آرد را در ظرف کم عمقی بریزید. آب دوغ را در ظرف دیگری بریزید. ابتدا سینه ها را در آرد زده، سپس به آب دوغ آغشته کرده و دوباره در آرد بزنید.

بقیه روغن را در ظرفی بریزید و حرارت دهید. حال سینه ها را در روغن سرخ کنید تا هر دو طرف آنها طلائی شود. مرغهای سرخ شده را روی توری گذاشته تا روغن آن جدا شود. کمی نمک روی آن بریزید.

مرغها را در ظرف بچینید و با دورچین لوبیا، هویج و موسیر تزئین کنید.

کمپوت میوه با چای ماسالا و ماست

همانطور که می دانید، چای ماسالا یا همان شای هندی با استفاده از ادویه هایی مانند زنجبیل، هل، دارچین، میخک و فلفل سیاه تهیه می شود. این چای عطری خاص دارد و می توان از آن در تهیه کمپوت استفاده کرد. یکی از موارد استفاده از چای در پخت و پز استفاده از این نوع چای پرطرفدار است.

مواد لازم:

 

        چای ماسالا کیسه ای 2 عدد
        عسل 3 قاشق غذاخوری
       زردآلوی خشک تقسیم شده به 8 تکه ½ پیمانه
       کشمش طلائی ½ پیمانه
       آلوی خشک تقسیم شده به 8 تکه ½ پیمانه
  ماست یونانی 2 پیمانه
    بادام پرک بو داده 3/1 پیمانه

 

کمپوت میوه و چای ماسالا

روش تهیه:

1 و 3/1 پیمانه آب را در ظرفی بجوشانید. شعله را خاموش کنید، چای را داخل آن بگذارید و برای

5 دقیقه دم کنید.

عسل، آلو، زردآلو و کشمش را داخل آن بریزید و بگذارید بجوشد. شعله را کم کنید و بگذارید در حالت بخار باشد. زمانی که مایع غلیظ شده و شبیه شربت شد (18 تا 20 دقیقه)، از روی شعله بر دارید. مواد را در ظرفی ریخته و بگذارید برای 3 ساعت تا 3 روز بماند تا سرد شود و خود را بگیرد.

ماست را داخل 4 ظرف کوچک بریزید. حال کمپوت را روی ماست ریخته و با بادام تزئین کنید.

بستنی پرتقال و ارل گری

این بستنی را به سادگی می توان در خانه و با استفاده از چای ارل گری تهیه کرد.

مواد لازم:

     خامه غلیظ 2 پیمانه
      شیر پر چرب و غلیظ 1 پیمانه
        شکر 4/3 پیمانه
        کمی نمک
      چای ارل گری ¼ پیمانه
      پوست پرتقال ریز رنده شده 1 پرتقال متوسط
       زرده تخم مرغ 5 عدد

 

چای در پخت و پز و تهیه بستنی

روش تهیه:

در ظرف متوسطی شیر، 1 پیمانه از خامه، شکر و کمی نمک را خوب مخلوط کنید. مواد را روی حرارت متوسط بگذارید و گاهی بهم بزنید تا شکر کاملاً حل شده و حبابهای ریزی روی مخلوط دیده شود (3 تا 4 دقیقه).

چای خشک و پوست پرتقال را به آن اضافه کرده و مخلوط کنید. روی ظرف را بپوشانید و از روی حرارت بردارید. بگذارید برای 1 ساعت بماند. اگر می خواهید طعم قوی تری داشته باشد، بگذارید برای مدت زمان بیشتری بماند.

در یک کاسه بزرگ، یخ بریزید و کمی آب یخ به آن اضافه کنید. حال کاسه کوچکتری در آن قرار دهید و بقیه خامه را در کاسه کوچکتر بریزید و بگذارید خامه خنک بماند. یک صافی نازک روی ظرف قرار دهید. زرده های تخم مرغ را در ظرفی خوب بزنید.

مخلوط تخم مرغ و کرم را روی شعله ملایم بگذارید و مدام بهم بزنید تا به ته ظرف نچسبد. کم کم مواد غلیظ می شوند. دما باید بین 175 تا 180 درجة فارنهایت باشد. اجازه ندهید که مواد زیادی گرم شود و یا به جوش آید. حال این ماده را از روی صافی که روی کاسه خامه بود به خامه سرد اضافه کنید. چای را با ملاقه فشار دهید تا طعم آن کاملاً خارج شود.

مواد را تا دمای 70 درجه فارنهایت سرد کنید. برای اینکار مواد را روی یخ بهم بزنید تا به دمای مطلوب برسد. مواد را در یخچال کاملاً سرد کنید (4 ساعت). سپس بستنی را در بستنی ساز و طبق دستور العمل شرکت تولید کننده سرد کنید. این بستنی را در ظرف دردار بدون هوا گذاشته و برای 7 روز در فریزر نگه دارید.


منبع finecooking
نظر بگذارید