7 کاری که باید پس از صرف غذاهای چرب انجام دهید

هر چقدر هم که به فکر سلامت خود باشید، باز هر از گاهی غذاهای چرب استفاده می‌کنید بخصوص شیرینی، سیب زمینی سرخ کرده، همبرگر و پیتزا مصرف می‌کنید. این مواد غذایی حاوی چربی ترانس و اشباع شده هستند و موجب چاقی، افزایش کلسترول و فشار خون می‌شوند. علاوه بر این موجب افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی می‌گردند. بهترین راه برای حفظ سلامت اجتناب از مصرف این گونه غذاها است.

اما اگر مجبور به استفاده از این نوع غذاها شدید، روشهایی وجود دارند که می‌توانند خطرات آنها را کاهش دهند. با تیرینک همراه باشید تا شما را با این روشها آشنا کنیم.

پس از خوردن غذاهای چرب چه باید کرد؟

  1. آب ولرم بنوشید

نوشیدن آب ولرم پس از صرف غذاهای چرب موجب می‌شود تا دستگاه گوارش آرام شده و عملکرد آن را افزایش یابد. آب مانند حامل مواد مغذی و مواد زائد عمل می‌کند. نوشیدن آب داغ موجب شکسته شدن مواد مغذی و قابل هضم شدن آنها می‌گردد. اگر به اندازه آب ننوشید، روده کوچک آب را مواد غذایی جذب کرده و موجب کم آبی بدن و یبوست می‌شود.

  1. نوشیدنی ‌های سم زدا بنوشید

نوشیدنی‌ های سم زدا، سمومی که پس از خوردن مواد چرب به وجود می‌آیند، تخلیه می‌کنند. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که اگر نوشیدنی های سم زدا طبق برنامه مصرف شوند، سمها را از بدن خارج کرده و موجب کاهش وزن می‌شوند. تحقیقی که در کشور کره انجام شد نشان داد، زنانی که از آب لیمو و یا نوشیدنی سم زدای لیموئی استفاده کردند، چربی زیادی دفع کرده و عملکرد انسولین در بدنشان بهبود یافت.

  1. بعد از خوردن غذاهای چرب حتما پیاده روی کنید

30 دقیقه پیاده روی پس از مصرف غذای چرب به هضم آن کمک می‌کند. پیاده روی حرکت معده را افزایش می‌دهد، گوارش را آسان کرده و موجب کاهش وزن می‌شود. حتما پس از خوردن غذاهای چرب، 30 دقیقه پیاده روی کنید.

  1. برای غذای خود برنامه ریزی کنید

اگر برای غذای خود برنامه ریزی کنید، مجبور به مصرف غذاهای نا سالم نمی‌شوید. حتماً صبحانه بخورید. یک صبحانه کامل و سالم می‌تواند شما را برای طول روز سرحال و شاداب نگه دارد. شام کم بخورید. از غلات سبوس دار، سبزیجات، آب میوه‌های طبیعی و آب زیاد استفاده کنید.

  1. از پروبیوتیک استفاده کنید

مصرف منظم پروبیوتیک سلامت و ایمنی گوارش را تأمین می‌کند. حتماً روزی یک فنجان ماست، لور و یا کشک مصرف کنید. مصرف فرآورده‌های سویا مانند تمپه را به رژیم غذائی خود اضافه کنید تا پس از مصرف مواد چرب به گوارش شما کمک کند.

  1. میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید

مصرف میوه و سبزیجات، ویتامینها، مواد معدنی و فیبر مورد نیاز را تأمین کرده تا بدنتان بتواند عملکرد درستی داشته باشد. مصرف غذاهای چرب که حاوی چربی ترانس و اشباع شده، و فاقد ریز مغذیها و فیبر هستند، موجب می‌شود تا دچار یبوست گردید. ظرفی حاوی میوه، مغزها و دانه های خوراکی به عنوان میان وعده بخورید. غذای خود را با سالاد و سبزیجات تازه شروع کنید تا مواد مغذی لازم را به بدنتان برسانند.

  1. خوب بخوابید

خواب لازمه سلامتی است. به ذهن خود آرامش دهید و بدن خود را آرام کنید. خوب بخوابید و استراحت کنید.

پس از مصرف غذای چرب چه کارهایی را نباید انجام داد

از خوردن غذای سرد اجتناب کنبد

خوردن غذاهای سرد مانند بستنی پس از غذای چرب، تأثیر بدی بر کبد و روده ها می‌گذارد. غذاهای سرد به آسانی هضم نمی‌شوند و اگر پس از آنها غذای سرد مصرف شود، موجب نفخ و سوءهاضمه می‌شود.

بلافاصله پس از مصرف غذاهای چرب به رختخواب نروید

هیچگاه بلافاصله پس از یک غذای سنگین به رختخواب نروید. همیشه بین شام و خواب 2 تا 3 ساعت فاصله بگذارید. خواب پس از یک غذای سنگین گوارش را سخت کرده و نفخ ایجاد می‌کند.

کلام آخر

با دقت و ذهنیت درست غذا بخورید. رعایت نکات ذکر شده می‌تواند در گوارش سالم به شما کمک کند. هفته‌ای یک بار با برخی از غذاها خود را فریب دهید تا عطش استفاده از غذاهای ناسالم در شما فروکش کند. مناسب غذا بخورید تا سالم بمانید.


تیرینک در اینستاگرام

منبع stylecraze
نظر بگذارید