کافئین یک فنجان قهوه چه مقدار است

بهترین قهوه ها را میتوانید از بهترین قهوه فروشیها تهیه کنید. اما به راستی میدانید قهوه چیست و چطور بر بدنتان تأثیر میگذارد؟ و یا اینکه چقدر کافئین به سلامتی بدن ضرر نمیزند. همانطور که قهوه تان را مینوشید ما برایتان میگوییم.

کافئین دقیقاً چیست؟

همه میدانیم که کافئین یک ماده شیمیایی جادویی است که ما را تمام روز سرپا نگه میدارد. دیگر در مورد کافئین چه می دانید؟ آیا می دانستید که این ماده شیمیائی در 60 نوع گونه گیاهی از جمله کاکائو و دانه های قهوه وجود دارد؟  کافئین در واقع از گیاه در مقابل حشرات مضر مانند یک ضد آفت قوی محافظت می کند. ولی یادمان باشد در بدنمان چنین اتفاقی نمی افتد.

کافئین چگونه بر بدن انسان تأثیر می گذارد؟

همانطور که مقدار کم کافئین برای بدن مفید است مقدار زیاد آن به بدن صدمه میزند.

سازمان غذا و دارو اظهار نموده مصرف 4 تا 5 فنجان قهوه که تقریباً 400 میلیگرم کافئین دارد برای بدن ضرری ندارد. مصرف بیشتر از این مقدار ممکن است باعث بیخوابی، تحریک پذیری ویا لرزش عضلات شود. اگر دچار کم خونی هستید بدانید که مصرف زیادتر از معمول آن را تشدید میکند و یا ممکن است باعث کم خونی شود.

علاوه بر این کافئین نوعی مخدر است و در لیست قوی ترین ها یعنی کوکائین و آمفتامین قرار دارد. ولی استفاده از آن غیر قانونی نیست. با این وجود باید در میزان استفاده از آن بسیار دقت کرد. پس برای اینکه خوابتان نبرد زیاد قهوه ننوشید.

هنگامی که قهوه نوشیده می شود 45 دقیقه تا یک ساعت زمان لازم دارد تا کافئین وارد سیستم بدن شود و پس از آن به مدت 4 تا 6 ساعت در بدن می ماند. هنگامی که وارد بدن شد، بدن دچار فشارهایی شده و استرس به شما وارد می شود و این به دلیل وجود هورمونها و پیام رساننده های انگیزشی در بدن است. کافئین بر گیرنده های آدنوزین اثر گذاشته و با سرکوب حالت هیجان زدگی  باعث خواب آلودگی و آرامش میشود. این مسئله باعث میشود گیرنده های دیگر نتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند. این فعل و انفعالات شیمیایی در بدن باعث میشود که بسیاری از افراد پس از نوشیدن قهوه دچار اضطراب و نگرانی شوند.

چه مقدار کافئین در یک فنجان قهوه وجود دارد؟

یک فنجان 8 اونسی چیزی معادل 90 تا 200 میلیگرم کافئین دارد. مقدار آن بستگی به نوع قهوه، مقدار آن و نوع آسیاب کردن آن ( زبر یا نرم) و تکنیکهای دم کردن آن دارد. به طور مثال مقدار کافئین قهوه قطره ای با قهوه فرنچ پرس متفاوت است.

  • اگر قهوه بدون کافئین استفاده میکنید به خاطر داشته باشید که این نوع قهوه نیز کافئین دارد و اگر چه مقدارش چشمگیر نیست اما برای کسانی که به آن حساسیت دارند می تواند مشکل ایجاد کند.

میزان کافئین در مدل های مختلف دم کردن قهوه

از آنجایی که اندازه گیری مقدار آن کمی پیچیده است. در این قسمت مقدار تقریبی کافئین که با روشهای مختلف دم کردن قهوه بدست آمده ذکر می شود:

  • قهوه قطره ای و یا فیلتر شده = ~ 145میلیگرم
  • فرنچ پرس = ~ 107 میلیگرم
  • رسوخ کردن و صاف کردن = ~200 میلیگرم
  • یونانی یا ترک = ~200 میلیگرم
  • اسپرسو =~ 80 میلیگرم به ازای 2 شات

در انتها این شمایید که تصمیم می گیرید چه مقدار کافئین در روز استفاده کنید. این مقاله نکاتی در مورد واقعیت کلی کافئین و تأثیرات آن در کوتاه مدت و در دراز مدت ارائه داده است که می توانید بخوانید و از نوشیدن قهوه خود لذت ببرید.

 

خرید قهوه از تیرینک


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید