کاهش وزن با آب به روش ژاپنی

در روش کاهش وزن با آب درمانی ژاپنی، نوشیدن چندین لیوان آب با دمای معمولی در صبح توصیه شده است. علاوه بر این، توصیه می کند مدت زمان خوردن را به 15 دقیقه کاهش داد و فاصله زمانی بیشتری باید بین وعده های غذایی در نظر گرفته شود. در حالی که برخی از افراد اظهار می دارند این عادت بر جنبه های مختلف سلامتیشان تأثیر مثبت دارد، گروهی به کاهش وزن با این روش نمی توانند اعتماد کنند. با این مطلب از مجله تیرینک همراه باشید.

کاهش وزن با آب درمانی 

تحقیقات محدودی در مورد کاهش با روش آب درمانی ژاپنی و بطور کل کاهش وزن با استفاده از آب انجام شده است. این تحقیقات اظهار می دارند رطوبتی که توسط آب درمانی در بدن ایجاد می شود، می تواند به کاهش وزن کمک کند. به خاطر داشته باشید که قطعاً فاکتورهای دیگری مانند رژیم و ورزش نیز در این امر مداخله دارند.

خوردن آب و کاهش وزن

رطوبت بدن و آبرسانی به آن شاید به کاهش وزن کمک کند

نوشیدن آب زیاد موجب احساس سیری می شود، چون آب فضای بزرگتری را در معده اشغال می کند. به همین دلیل میل به غذا کاهش یافته و اگر غذای بیشتری خورده شود وزن افزایش پیدا می کند. تحقیقی نشان داد که افراد بالغ با اضافه وزن و یا افراد مبتلا به بیماری چاقی که نیم ساعت قبل از غذا 500 میلی لیتر آب می‌نوشند، 13% کمتر غذا می خورند.

تحقیق دیگری با شرکت مردانی که وزن تقریباً متعادلی داشتند، نیز همین نتیجه را نشان داد. بعلاوه، بازخوانی تحقیقات نشان می دهد که مصرف آب، انرژی مصرفی در زمان استراحت را افزایش می دهد، به این معنی که بدن در زمان استراحت نسبت به زمانی که آب کمتری به آن می رسد، انرژی بیشتری مصرف می کند.

اگر بتوان آب را جایگزین نوشیدنی‌های شیرین کرد، کالری کمتری به بدن می رسد، در غیر اینصورت هر روز به وزن بدن اضافه می شود. محدودیت زمانی 15 دقیقه ای برای خوردن غذا و فاصله های زیاد بین هر وعده غذایی نیز موجب می شوند که کالری کمتری به بدن برسد.

نتایج ضد و نقیض تحقیقات

برخی از تحقیقات اظهار می دارند که رطوبت بدن ربطی به کاهش وزن ندارند. در برخی دیگر مشاهده شده است که محدویت 15 دقیقه ای زمان خوردن، مانع کاهش وزن در دراز مدت می شود. از آنجایی که در محدوده زمانی  15 دقیقه ای معده زمان کافی برای رساندن احساس سیری به مغز را ندارد، فرد ناخواسته بیشتر و سریعتر در این محدوده غذا می خورد.

تحقیق دیگری که در مورد کودکان انجام شد نشان داد، خوردن 3 وعده غذا با سرعت زیاد می تواند موجب افزایش وزن در کودکان شود. طبق برخی دیگر از تحقیقات، محدود کردن کالری در اوایل موجب کاهش وزن می شود، اما رفته رفته هورمون گرسنگی بیشتر تولید شده و فرد بیشتر غذا می خورد. به همین دلیل تنها 20% از افرادی که از این رژیم پیروی می کنند، موفق به کاهش وزن می شوند.

نوشیدن آب و کم کردن وزن

رژیم کاهش وزن با آب چگونه عمل می کند؟

اگر چه این رژیم از ژاپن آغاز شده است، اما امروزه بسیار محبوبیت پیدا کرده است. دو مؤلفه برای عملکرد رژیم آب درمانی ژاپنی وجود دارد. اول، فرد هر صبح 45 دقیقه قبل از صبحانه حدود 180 میلی لیتر آب با دمای معمولی می نوشد. البته در آغاز با یک یا 2 لیوان شروع می کند و سپس مقدار آب را افزایش می دهد.

سپس در طول روز بسته به میزان تشنگی آب می‌نوشد. بسیاری از طرفداران این رژیم در یک محدوده زمانی 15 دقیقه ای غذا می‌خورند و تا 2 ساعت نه نوشیدنی و نه غذا می خورند. باید دقت داشت که با وجود آزادی انتخاب غذا، حتماً از غذاهای سالم استفاده شود. بسیاری از افراد این رژیم را فقط در محدوده زمانی چند هفته ای  تا یک ماه دنبال می کنند.

تحقیقات چه می گویند؟

طرفداران این رژیم آن را مفید برای پاکسازی سیستم گوارش، سلامت معده، رفع یبوست، و کاهش بیماریهایی مانند دیابت، سرطان، و فشار خون بالا می‌دانند. البته تحقیقات عملی زیادی در مورد آن انجام نشده است.

در هر حال نوشیدن مقدار مناسب آب، رطوبت بدن را تضمین می کند. رطوبت کافی بدن، عملکرد مغز و سطح انرژی بدن را بهتر کرده، فشار خون را بر طرف و مانع سردرد، یبوست و سنگ کلیه می شود. به خاطر داشته باشید که میزان آب مورد نیاز بدن در افراد مختلف متفاوت است. در حالی که مصرف 8 لیوان آب در روز توصیه می‌شود، اما هنوز کاملاً اثبات نشده است. آب درمانی تا حد زیادی می تواند برای بدن مفید باشد، اما اثبات لاغری با آب به تحقیقات بیشتری دارد.

رژیم کاهش وزن با آب

خطرات احتمالی

در حالی که رطوبت کافی برای سلامت بدن لازم است، اما مصرف زیاد آب شاید همراه با مشکلاتی باشد. آبرسانی بیش از اندازه که به مسمومیت با آب معروف است، زمانی اتفاق میافتد که فرد در زمان کوتاهی به مقدار زیاد آب بنوشد. این مسأله باعث می شود که تمرکز سدیم در جریان خون کاهش یابد و به هیپوناترمی یا همان کمبود سدیم بیانجامد.

این مشکل موجب تهوع، استفراغ، تشنج، کوما و اگر به آن رسیدگی نشود گاه مرگ می شود. اگر هیپوناترومی بین افرادی که کلیه های سالم دارند بسیار نادر است، اما بهتر است بیشتر از مقدار آبی که کلیه ها می توانند تصفیه کنند (4 لیوان) مصرف نشود. اگرچه نوشیدن 4 تا 5 لیوان آب هنگام صبح توصیه می شود، اما همین مقدار ممکن است برای یک فرد سالم نیز زیاد باشد. به بدن خود گوش دهید و هر زمان که نیاز است از نوشیدن آب خودداری کنید.

کلام آخر

 رژیم لاغری آب درمانی ژاپنی نیاز به بررسیهای علمی بیشتری دارد. اما با قاطعیت می توان گفت که آبرسانی کافی به بدن اثرات مثبتی بر کاهش وزن دارد. آب موجب احساس سیری شده و مانع پر خوری می شود. به خاطر داشته باشید که آبرسانی تنها تکه ای از پازل کاهش وزن است. مصرف غذای و کالری مناسب به همراه ورزش نیز در کاهش وزن مؤثرند.


منبع healthline
نظر بگذارید