کاکل ذرت: موارد مصرف و منافع آن برای سلامتی

کاکل ذرت همان ریش بلال است که در غلاف برگدار بلال و در اطراف بلال وجود دارد. در اکثر اوقات هنگامی که می‌خواهید از ذرت استفاده کنید این ریشه‌ها را دور می‌ریزید، در صورتی که این ریشه‌ها فواید زیادی برای سلامتی دارند. سالهای زیادی است که از کاکل ذرت در پزشکی چینی و بومیان آمریکا (سرخ پوستها) به عنوان دارو استفاده می‌شود. امروزه از این داروی گیاهی در امریکا، ترکیه، ایران، چین و فرانسه استفاده می‌شود. در این مطلب از تیرینک به کاکل ذرت، خواص و منافع آن پرداخته ایم.

کاکل ذرت چیست و چگونه استفاده می شود؟

رشته هایی هستند که در زیر پوسته برگ مانند ذرت می‌روید. این رشته‌های براق نوعی فیبر هستند که برای رشد و گرده افشانی ذرت می رویند. این رشته ها مصارف پزشکی داشته و حاوی ترکیبات گیاهی است و تأثیرات متفاوتی بر سلامت می گذارند. در طب سنتی چینی و بومیان آمریکا از آن برای درمان پروستات، عفونتهای مجاری ادرار و بیماری قلبی استفاده می‌کنند.

برخی از تحقیقات جدید نشان داده‌اند که از ریشه های ذرت می‌توان در درمان کلسترول، قند خون، فشار خون و رفع تورم استفاده کرد. می‌توان آن را بصورت تازه استفاده کرد، ولی معمولاً آن را خشک کرده و از آن چای تهیه می‌کنند. همچنین از آن قرص نیز تهیه می‌شود.

 کاکل ذرت و خواص آن

طرز تهیه چای از کاکل ذرت

برای تهیه چای از کاکل ذرت مقداری از موهای ذرت را به آب در حال جوشیدن اضافه کنید و بگذارید چند دقیقه در آب بجوشد. بعد از چند دقیقه آب رنگی نخودی و قهوه‌ای به خود خواهد گرفت. آن آب را صاف کرده و بصورت سرد یا گرم بنوشید. برای بهتر شدن مزه آن می‌توانید به آن عصاره لیمو اضافه کرده و نوش جان کنید.

طرز تهیه چای کاکل ذرت

منافع کاکل ذرت

با وجودی که این گیاه در پزشکی مصرف زیادی دارد، اما تحقیقات کمی در مورد آن انجام شده است. اما همین تحقیقات محدود نشان داده‌اند که این گیاه دارویی می‌تواند برای رفع برخی از التهابات مانند بیماری قلبی و دیابت مؤثر باشد.

منبع آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدانها نوعی از ترکیبات گیاهی هستند که از سلولهای بدن در مقابل رادیکالهای آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند. استرس اکسیداتیو یکی از اصلی‌ترین عوامل بیماریهای مزمن مانند دیابت، بیماریهای قلبی، سرطان و التهاب است.

کاکل ذرت منبع طبیعی آنتی اکسیدان فلاونید است. طبق تحقیقاتی که بر حیوانات انجام شد، مشخص گردید که فلاوفیدها استرس اکسیداتیو را کاهش داده و با رادیکالهای آزاد مقابله می‌کنند. این ترکیب گیاهی یعنی آنتی اکسیدان موجود در کاکل ذرت موجب منافع آن می‌شود.

خاصیت ضد التهابی

التهاب یکی از واکنشهای طبیعی ایمنی بدن است. اما التهاب زیاد به بسیاری از بیماریها ارتباط پیدا می‌کند. از جمله، می توان از بیماری قلبی و دیابت نام برد.

طبق تحقیقات آزمایشگاهی که بر حیوانات انجام شد، مشخص گردید که کاکل ذرت به دلیل وجود دو ترکیب گیاهی می‌تواند التهاب را کاهش دهد. منیزیم یکی از مواد موجود در ریشه های ذرت است که التهاب را کاهش می دهد. البته نیاز به آزمایشات انسانی وجود دارد تا بتوان با قاطعیت در مورد این تأثیر صحبت نمود.

قند خون

برخی از آزمایشات نشان می دهند که می تواند قند خون را کاهش داده و علایم دیابت را کنترل کند. یک تحقیق با استفاده از حیوانات نشان داد که فلاونید آن می‌تواند قند خون را کاهش دهد. آزمایش دیگری که اخیراً انجام شده است مشخص کرده است که مصرف فرآورده های ذرت می تواند از ابتلا به بیماریهای کلیوی ناشی از دیابت جلوگیری کند.

فشار خون

به احتمال زیاد، می تواند فشار خون را درمان کند. در مرحلة اول مصرف، مایعات اضافی بدن خارج می شوند. موهای ذرت می تواند جایگزین خوبی برای داروهای ادرارآور باشد. این نوع داروها معمولاً برای پائین آوردن فشار خون تجویز می‌شوند. در آزمایش انسانی با شرکت 40 فرد مبتلا به فشار خون بالا مشخص شد که این افراد با مصرف 8 هفته کاکل ذرت کاهش فشار چشمگیری داشتند.

کلسترول

می‌تواند کلسترول را کاهش دهد. در یک آزمایش حیوانی مشخص شد که مصرف کاکل ذرت می تواند LDL را کاهش و HDL را افزایش دهد. در آزمایش دیگری، موشهائی که با کاکل ذرت تغذیه شده بودند، کلسترول کمتری نسبت به موشهای دیگر داشتند.

خواص موهای ذرت

میزان مصرف کاکل ذرت

به دلیل تحقیقات انسانی کمی که در مورد آن انجام شده است، میزان دقیق و استانداردی برای مصرف آن ارائه داده نشده است. فاکتورهای زیادی برای واکنش فرد به کاکل ذرت وجود دارد. بطور مثال، سابقه پزشکی، سن و میزان سلامتی از فاکتورهای مهمی در تعیین میزان مصرف کاکل ذرت به شمار میایند.

آزمایش جدیدی نشان داده است که کاکل ذرت سمی نیست و مصرف 10 گرم برای هر کیلو وزن فرد، مشکلی ایجاد نمی‌کند. بطور مثال، یک فرد 60 کیلویی اگر 600 گرم کاکل ذرت در روز استفاده کند، دچار عارضه ای نمی‌شود. این مقدار باید برای 2 تا 3 مرتبه در روز استفاده گردد. توصیه می‌شود که ابتدا با مقدار کمتر شروع کنید و در نهایت به 400 تا 450 گرم  در روز برسانید. مطمئن‌ترین میزان مصرف باید با مشورت پزشک مشخص گردد.

عوارض جانبی

مصرف آن شاید برای همه مناسب نباشد. اگر فرد به ذرت و یا محصولات حاوی ذرت، حساسیت دارد، نباید از کاکل ذرت استفاده کند. علاوه بر این، مصرف آن برای افرادی که از داروهای خاصی استفاده می‌کنند توصیه نمی‌شود:

  • داروهای مدر
  • داروهای فشار خون
  • داروهای ضد التهاب
  • رقیق کننده های خون، و ضد لختگی

اگر از مکملهای دارای پتاسیم استفاده می‌کنید و یا تحت درمان مشکل کمبود پتاسیم هستید، موهای ذرت می‌تواند ترشح این ماده را افزایش دهد و موجب مشکلات بیشتری شود. یکی از مسائل مهم، توجه به کیفیت آن است و حتماً از نوعی خریداری کنید که به کیفیت و سلامت آن اطمینان دارید.

کلام آخر

کاکل ذرت نوعی فیبر طبیعی است که در پزشکی چینی و بومیان امریکا استفاده می‌شود. تحقیقات در مورد آن بسیار محدود است، اما همین تحقیقات محدود نشان داده‌اند که موجب کاهش التهاب، قند خون و فشار خون می‌شود. اگر چه کاکل ذرت یک فیبر سالم و بی ضرر است، اما برای مصرف بهتر است که ابتدا با پزشک مشورت کنید.


منبع healthline
نظر بگذارید