22 خاصیت مهم چای بابونه

بابونه به دلیل خاصیت ضد تورم و ضد انقباضش یکی از محبوب ترین دمنوشها در میان مردم است. از  این دمنوش در بسیاری از بیماریها از جمله استرس، کم خوابی و دردهای قاعدگی استفاده می شود. این چای می تواند قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش داده و مشکلات روده ، معده و نفخ را از بین ببرد.

در این نوشتار 10خاصیت مهم چای بابونه را برایتان می گوییم.

چای بابونه چیست؟

گیاه بابونه از ریشه گیاه Asteraceae است و خشک شده آن مصارف درمانی داشته و به عنوان ضماد نیز استفاده می شود. این گیاه در انواع مختلف در طبیعت وجود دارد و به همین دلیل هر نوع آن می تواند خواص خود را داشته باشد. اما اجزاء بنیادی همه یکسان است و تأثیر یکسانی نیز دارند. تحقیقات نشان داده است که در نوع آلمانی و رومی این گیاه این اجزاء متمرکز ترند و در نتیجه مؤثرتر هستند. نوشیدن منظم آن می تواند فرد را از بسیاری از مشکلات دور نگه دارد.

علاوه بر طعم و دسترسی آسان به آن، این چای به دلیل منافع آن برای سلامتی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. فلاونید، آنتی اکسیدانهای قوی و سزکوئی ترپن sesquiterpene موجود در این گیاه اثر بالایی در سلامتی دارد ( سزکوئی ترپن یک ماده آلی در گیاهان است که از آن اسانس تهیه می شود).

این گیاه نه تنها به عنوان دمنوش استفاده می شود، در بسیاری از موارد آن را به عنوان برطرف کننده التهابات پوستی استفاده کرد که به صورت موضعی پوست را به آن آغشته می کنند.

فواید بابونه برای سلامتی

 1- پوست

علاوه بر استفاده از دمنوش بابونه، می توان آن را به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد تورمش برای درمان بیماریهای پوستی مانند اکزما استفاده کرد. با مالیدن ضماد و یا عصاره این گیاه بر پوست می توان التهاب، لک و حتی چروک پوست را از بین برد. این گیاه از اکسیداسیون در پوست جلوگیری کرده و به دلیل افزایش ایمنی، پوست را سالم و درخشان می کند.

2- خاصیت ضد تورم و آنتی اکسیدانی

خاصیت ضد تورم و ضد انقباض بابونه در رفع گرفتگی های شکمی و روده ای بسیار مؤثر است. استفاده منظم این دمنوش کمک می کند تا از ابتلا به IBS (سندروم روده تحریک پذیر)، تهوع، گرفتگی عضلات، ورم معده و التهاب روده جلوگیری شود.

3- دردهای دوران قاعدگی

استفاده از این گیاه به دلیل خاصیت ضد تورم آن در دوران قاعدگی میتواند بسیاری از مشکلات و علائم این دوران را برطرف کند. مشکلاتی مانند بی خوابی، نفخ، گرفتگی، تعریق، اضطراب و تغییر حالات روحی در این دوران اکثرأ باعث بی تابی و دردهای شدید می شوند. با نوشیدن دمنوش بابونه می توان این مشکلات را تا حد بالائی برطرف کرد.

4- خواب

مانند برخی از گیاهان، بابونه نیز برای کاهش استرس و نگرانی استفاده می شود. علاوه براین بابونه تأثیر بسیار مثبتی بر خواب دارد. افرادی که در خواب دچار تنگی نفس می شوند یا کسانی که خواب آرامی ندارند با نوشیدن یک فنجان دمنوش بابونه تنفسشان راحت شده، زودتر به خواب رفته و احساس شادابی می کنند.

زنان در دوره پس از زایمان اگر از این چای استفاده کنند خواب آرامتری خواهند داشت. به خاطر داشته باشید خواب راحت ارتباط مستقیم با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر دارد.

5- استرس و اضطراب

معروفترین و بیشترین دلیل مصرف بابونه برای کاهش استرس و نگرانیست. پس از یک روز سخت کاری نوشیدن یک فنجان دمنوش بابونه باعث افزایش سروتونین و ملاتونین در بدن می شود. این هورمونها از استرس و نگرانی می کاهند. این امر می تواند باعث قطع سریع سردرد و میگرن شود.

مصرف یک تا دو فنجان دمنوش بابونه در روز می تواند استرس مزمن و قدیمی را برطرف کند.

6- سیستم ایمنی

ترکیبات فنولی در بابونه باعث قدرت بخشیدن سیستم ایمنی شده و عفونت را از بدن خارج می نماید. دیگر ترکیبات موجود در بابونه مانند داروئی برای رفع سرماخوردگی، آنفولانزا، عفونت سینوسها و گرفتگی بینی عمل می کنند.

7- التهابات شکمی

اگر از التهابات شکمی مانند نفخ، سندروم روده تحریک پذیر رنج می برید بدانید که مصرف بابونه می تواند در رفع این مشکلات به شما کمک کند. خاصیت ضد نفخ این گیاه بر دستگاه گوارش تأثیر گذاشته و باعث دفع گازهای زائد می شود. همچنین این گیاه دردهای زخم معده و گرفتگی ها را برطرف می کند.

8- آلرژی

بابونه با مواد آلرژی زا در بدن مقابله می کند و مشکلات ناشی از آن را تعدیل می نماید. این گیاه مانند آنتی هیستامین عمل کرده و واکنشهای بدن را در هنگام حساسیت آرام می نماید.

9- سرطان

آنتی اکسیدان آپیگنین و فلاونید موجود در بابونه می تواند با سلولهای سرطانی مبارزه کنند. با استفاده از دمنوش بابونه می توان با سرطانهای سینه، جهاز هاضمه، پوست، پروستات و رحم مقابله کرد. این گیاه در درمان سرطان غدة تیروئید بسیار تأثیرگذار است.

10- سلامت قلب

چای بابونه قندخون و کلسترول بد LDL را کاهش می دهد. این امر باعث سلامت قلب شده و مانع ابتلا به بسیاری از بیماریهای قلبی عروقی می شود.

11- دیابت

تحقیقات منافع استفاده از این دمنوش را در بیماری دیابت ثابت نموده اند. این دمنوش قند خون را کاهش داده و میزان انسولین را در بدن تنظیم می کند.

علاوه برآن مصرف بابونه از افت و یا بالا رفتن سریع قند خون جلوگیری می کند.

12- پوکی استخوان

بابونه فعالیت سلولهای استخوان ساز osteoblast  را افزایش می دهد. این امر باعث افزایش تراکم استخوان شده و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

13- موی سر

جدا از خواص مؤثر بابونه گروهی اظهار می دارند که مصرف بابونه باعث استقامت و ظاهر زیبای موی آنها شده است.

خاصیت ضد تورم این گیاه می تواند از التهابات پوست سر جلوگیری کند و مواد شیمیائی قوی موجود در این گیاه رشته های مو را محکم کرده، شوره را برطرف و جلوه ای ابریشمی به مو بدهد.

14- نفخ معده

بابونه باعث دفع آب و مایعات مازاد بدن می شود و به طور کل می توان آن را یک گیاه مدر دانست. این مسئله نه تنها در کاهش وزن مؤثر است بلکه هضم غذا را آسان تر می کند.

15- بهداشت دهان

این گیاه باکتریهای عفونت زای دهان را از بین می برد و از کرم خوردگی دندان جلوگیری می کند. همچنین این گیاه باعث سلامت لثه و دندان می شود و خاصیت ضد تورم آن درد دندان را تسکین می دهد.

16- هموروئید

این گیاه در درمان هموروئید و رفع مشکلات آن استفاده می شود. استفاده از این گیاه نه تنها در درمان این بیماری بلکه در تسکین دردهای ناشی از آن هم تجویز می شود.

17- عوارض جانبی

شاید استفاده هر روزه دمنوش بابونه برای همه مناسب نباشد. پس بهتر است قبل از استفاده از آن با برخی از عوارض احتمالی آن آشنا شد.

18- آلرژی

بسیاری از مردم به گیاه آمبروسیا ragweed حساسیت دارند. در نتیجه مصرف موضعی بابونه می تواند مشکل را حاد تر نماید.

کسانی که آماس پوستی، تب یونجه و یا دانه های قرمز به همراه خارش دارند بهتر است که قبل از مصرف بابونه با پزشک مشاوره کنند.

19- سقط جنین

استفاده از بابونه خطر سقط جنین را در زنان باردار افزایش می دهد. پس بهتر از که از مصرف آن خودداری شود.

20-سرگیجه

این گیاه همانند آرام بخش عمل می کند. پس مصرف بالای آن می تواند باعث سرگیجه، تهوع و استفراغ شود.

21- التهاب چشم

هنگام مصرف مواد آرایشی حاوی بابونه اگر این ماده با چشم تماس مستقیم پیدا کند باعث ورم ملتحمه (التهاب و قرمزی غشاء چشم) می شود.

22- آلودگی با گرده

بابونه به دلیل تماس با گیاهان دیگر میتواند آلوده به گرده های گیاهان شود. بهتر است که برای کودکان که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند از آن استفاده نشود.


تیرینک در اینستاگرام 

نظر بگذارید