10 روش ساده برای ارتقاء سلامت مغز

سلامت مغز دو اصل اولیه دارد: تنوع و کنجکاوی. اگر کاری که انجام می دهید به طبیعت شما تبدیل شود، باید در پی ایجاد تغییر باشید. اگر بطور مثال در خواب می توانید جدول کلمات متقاطع حل کنید، باید به دنبال چالش دیگری باشید تا تمرین بهتری برای سلامت مغز شما باشد.

کنجکاوی در مورد جهان اطراف خود، مثلاً هر چیزی چگونه کار می کند، و یا شما چگونه آن را می فهمید، موجب می شود تا مغز سریعتر و مؤثرتر کار کند. با انجام برخی از راهکارها، مغز خود را تمرین داده و سالم نگهدارید.

10 روش برای ارتقاء سلامت مغز

  1. بازی کنید

برنامه های تمرینی و یا بازیها مغز را به چالش کشیده و موجب سلامت مغز می شوند. سودوکو، جدول کلمات متقاطع، و یا بازی های الکترونیکی می توانند مغز را ارتقاء داده سرعت عملکرد آن و حافظه را قوی تر کنند. این بازیها بر اساس منطق، مهارتهای لغتی، ریاضی و بسیاری از چیزهای دیگر ساخته شده اند. علاوه بر این گاه موجب تفریح و سرگرمی می شوند. اگر هر روز کمی یعنی حدود 15 دقیقه وقت گذاشته و بازی کنید، بسیار برای مغز مفید است.

  1. مدیتیشن کنید

انجام روزانة مدیتیشن یکی از بهترین روشهای حفظ سلامت ذهن و جسم است. مدیتیشن نه تنها شما را آرام می کند، بلکه تمرینی برای مغز شماست. با ایجاد وضعیت متفاوت ذهنی، مغز شما در شرایط جدیدی قرار گرفته و یکی از بهترین روشها برای سلامت مغز ایجاد می شود.

  1. غذای مناسب برای سلامت مغز خود بخورید

مغز شما نیاز به چربیهای سالم دارد. روغن ماهی، مغزهای خوراکی مانند گردو، دانه ها مانند بذر کتان و روغن زیتون حاوی چربیهای سالم هستند. تا می توانید این مواد را جایگزین روغن های اشباع شده کنید. روغن ترانس را بطور کل از رژیم غذایی خود حذف کنید.

  1. داسانهای خوب برای خود بگوئید

داستانها حافظه را یکپارچه کرده، وقایع را تفسیر می کنند و گذر زمان را با شما به اشتراک می گذارند. داستانهای خوب ( چه قدیمی و چه جدید) برای خود بگوئید، آنها بسیار جذاب، گیرا و سرگرم کننده هستند. روشهای جذاب داستان گوئی، هم شما و هم دیگران را مجذوب کرده و تحت تأثیر قرار می دهد.

  1. تلویزیون را خاموش کنید

یک فرد معمولی روزانه حداقل 4 ساعت تلویزیون تماشا می کند. تلویزیون مانع، ارتباط با دیگران و زندگی معمولی می شود. تلویزیون را خاموش کنید و زمان بیشتری را برای زندگی کردن و سلامت مغز خود مقرر کنید.

  1. ورزش کنید تا مغز نیز ورزش کند

ورزشهای جسمی بهترین تمرین برای مغز هستند. با حرکت دادن بدن، مغز مهارتهای عضلانی، تخمین فاصله و حفظ تعادل را میاموزد. تمرینهائی انتخاب کنید تا مغزتان را به چالش بکشد.

  1. مطالب متفاوت بخوانید

کتابها قابل حمل بوده و هر کدام مملو از اطلاعات، واقعیتها و شخصیت های جذاب هستند. موضوعات مختلف برای خود انتخاب کرده و از یکنواختی بیرون بیائید. بطور مثال اگر همیشه کتابهای تاریخی می خوانید، سبک خود را تغییر دهید و مثلاً رومانهای معاصر بخوانید.

کتابهای مختلف از نویسندگان غیر ایرانی بخوانید. به این دلیل که هر کتابی به زمان های مختلف و یا خاصی می پردازد، مغز مجبور به تحلیل می شود. علاوه براین خواندن کتابهای مختلف شما را قادر به مقایسه زمانهای مختلف، فرهنگهای متفاوت و ایجاد ارتباط میان زمان حال و گذشته کرده و بر اطلاعاتتان افزوده شده و دانشتان ارتقاء میابد.

  1. مهارت جدیدی بیاموزید

یادگیری یک مهارت جدید نواحی مختلفی از مغز را درگیر می کند. حافظه وارد بازی جدیدی می شود و شما با آموختن حرکتهای جدید کارهای متفاوت را به یکدیگر پیوند می زنید. خواندن کتابهای تخصصی ادبی مانند شکسپیر، یادگیری طرز پخت یک غذای جدید و یا ساختن یک وسیله مانند یک هواپیما با چوب کبریت، مغز را به چالش کشیده و شما را به فکر وادار می کند.

  1. تغییرات کوچک ایجاد کنید

همه روال عادی زندگی کردن را دوست دارند. شما هم کارها و تفریحات یکنواختی دارید که به راحتی آنها را تا انتها انجام می دهید. اما هر چیزی که به طبیعت و عادت انسان تبدیل شود مانع فعالیت بیشتر مغز می شود. برای اینکه مغزتان جوان بماند، تغییراتی در زندگی روزمره خود ایجاد کنید. بطور مثال، برای رفتن به سوپر مارکت از مسیر جدیدی استفاده کنید و یا در را با دست دیگرتان باز کنید، حتی می توانید دسر را اول غذای خود بخورید. همه این کارهای کوچک مغز را از عادتهای روزانه دور کرده و آن را متوجه چیز جدیدی می کند.

  1. مغز خود را تمرین دهید

تمرین مغز به یک روش و یا در واقع یک ترند جدید تبدیل شده است. کلاسهای مختلف، کتابها و حتی وب سایتهای مختلفی وجود دارند که روشهای تمرین مغز را به شما میاموزند. تحقیقات مختلفی در این مورد انجام شده است که پایه اصلی آنها حافظه، تجسم و استدلال هستند. اگر بتوانید هر روز بر این 3 مفهوم تمرکز کرده و کار کنید، مغزتان برای هر چیزی آماده خواهد بود.


منبع verywellhealth
نظر بگذارید