10 پروبیوتیک طبیعی برای سلامت دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن

باید دانست که سلامت دستگاه گوارش از اهمیت خاصی برخوردار است. یک دستگاه گوارش سالم نه تنها برای گوارش سالم اهمیت دارد بلکه برای کل بدن بخصوص سیستم ایمنی نیز بسیار مهم است. برای اینکه گوارش و سیستم آن سلامت باشند، نیاز مبرمی به پروبیوتیکها داریم.

در واقع بهتر است که بگوئیم شما آنچه که جذب می کنید هستید. خوردن بهترین غذاهای دنیا هنگامی که بدنتان نتواند خوب آن را هضم و جذب کند هیچ فایده ای ندارد.

تاکنون چند مرتبه شنیده اید که می گویند “شما آنچه هستید که میخورید”.

پروبیوتیک و سلامت دستگاه گوارش

برخی از باکتریها برای سلامت کل دستگاه گوارش لازم و مفید هستند. بیشتر DNA در بدن از همین باکتریها تشکیل می شود. در واقع می توان گفت که ما بیشتر باکتری هستیم تا انسان.

این باکتریها نه تنها از دستگاه گوارش محافظت می کنند، بلکه از کل بدن در مقابل اجرام مضر محافظت کرده، غذا را شکسته و تبدیل به انرژی و ویتامین می کند و در نهایت حال روحی را بهبود می بخشد.

اگر باکتریهای بد و خوب نتوانند تعادل درستی داشته باشند مشکلات زیادی ایجاد می شود:

  • یبوست
  • گاز معده
  • اسهال مزمن
  • نفس بد بو
  • گرفتگی معده و نفخ
  • حساسیت به غذا

این علائم و عوارض از جمله مشکلاتی هستند که نبودن تعادل بین باکتریهای بد و خوب ایجاد می کند. علاوه بر تمام این مشکلات سیستم ایمنی نیز سرکوب شده و بدن را در مقابل بیماریها ضعیف می نماید.

سیستم گوارش شما می تواند با مصرف شکر، آنتی بیوتیک، الکل، بی تحرکی، مصرف دخانیات و کم خوابی صدمه دیده و عملکرد خوبی نداشته باشد.

حال باید چه کرد که این سیستم تقویت شود.

پروبیوتیکها اندامهای ریزی هستندکه می توانند دستگاه گوارش را تقویت کنند. این ریز اندامها انواع مختلفی دارند که همگی برای سلامت دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن لازم هستند.

10 پروبیوتیک طبیعی که باید مصرف شوند

شما می توانید با مصرف برخی از مواد طبیعی پروبیوتیک بدن را تأمین نمائید.

  1. کامپوچا

کامپوچا نوعی نوشیدنی تخمیر شده مملو از پروبیوتیک است. این نوشیدنی با چای سبز و یا سیاه تهیه می شود. اخیراً برخی از تولیدکنندگان این نوشیدنی را از مواد سالم و طبیعی مانند زنجبیل، چای و عصاره چای سبز تهیه می کنند.

مصرف این نوشیدنی بسیار متداول شده و به راحتی می توان آن را تهیه کرد. بهتر است که مصرف این نوشیدنی را از مقدار کم (4 اونس) شروع کرد. کامپوچا را می توان صبح (ناشتا) و یا هر زمان دیگر در روز نوشید.

  1. کفیر

کفیر نیز نوعی نوشیدنی تخمیری است که از شیر تهیه می شود. این نوشیدنی بسیار سالم و مملو از باکتری های مفید است. کفیر مملو از پروبیوتیک، مواد مغذی و پروتئین است. مقدار پروبیوتیک کفیر خیلی بیشتر از ماست است.

از کفیر می توان برای مَری نِید کردن (خواباندن گوشت در کفیر)، پخت نان و سس سالاد استفاده نمود.

  1. انواع شور

همه خیار شور را دوست داریم. خیار شور از آب و نمک تهیه می شود. این دو ماده به دلیل باکتری اسید لاکتیک خود تخمیر می شوند. به خاطر داشته باشید خیار شوری که با سرکه تهیه می شود (خیار ترشی) فاقد پروبیوتیک است. خیار شور کالری کمی دارد ولی مملو از ویتامین K است. خیار شور را با غذاهای سرخ کردنی استفاده نکنید چون تأثیر خوبی ندارد.

  1. میسو Miso

 میسو نوعی طعم دهنده ژاپنی است که از تخمیر سویا، نوعی قارچ به نام کوجی و نمک تهیه می شود. این مواد تبدیل به خمیری شده که به سوپ اضافه می شود. میسو علاوه بر پروبیوتیک حاوی مواد مغذی گیاهی، فیبر، پروتئین، ویتامینها و مواد معدنی است.

  1. ماست

ماست یکی از موادی است که مملو از پروبیوتیک است. این ماده همیشه در دسترس است و به همین دلیل به راحتی می توان با مصرف آن بخشی از پروبیوتیک مورد نیاز بدن را تأمین نمود. مراقب باشید ماستی که تهیه می کنید شکر نداشته باشد. در نتیجه مصرف ماست میوه توصیه نمی شود.

ماستهای طبیعی و بدون افزودنی بهترین گزینه برای تأمین پروبیوتیک هستند.

  1. کلم شور

کلم شور نیز مانند خیار شور حاوی مقدار زیادی پروبیوتیک است. کلم سفید ریز خرد شده را با نمک در شیشه ریخته و در دمای مشخص بگذارید بماند. باکتری اسید لاکتیک آن را تخمیر کرده و به شور تبدیل می شود. این شور را می توان مدتها در یخچال نگهداری کرد.

شور کلم علاوه بر پروبیوتیک حاوی ویتامین C، ویتامین B و آنتی اکسیدانهای مختلف است. از این شور در ساندویچها، در برخی از غذاها و حتی به عنوان دورچین غذا استفاده می شود.

  1. کیم چی

کیم چی نوعی ترشی کره ای است. برای تهیه آن از کاهوی چینی، سیر، پرکهای فلفل چیلی قرمز، زنجبیل و نمک استفاده می شود. باکتری اسید لاکتیک در کیم چی نه تنها موجب هضم آسان می شود، بلکه حاوی مواد معدنی، آهن و ویتامینهای مختلف است.

  1. شکلات تلخ

شکلات تلخ منبع غنی پروبیوتیک است. فیبر موجود در این شکلات به همراه باکتریهای معده غذا را شکسته و تخمیر می کند. این ماده تأثیر ضد التهابی دارد و موجب ارتقاء سلامتی می شود.

شکلات تلخ باید 70 درصد کاکائو داشته باشد. مصرف شکلات توبلرون، البته فقط یک یا دو تکه در روز می تواند به سلامت شما کمک می کند.

  1. زیتون سبز

زیتون سبز در آب نمک یکی از طبیعی ترین مواد تخمیری است. زیتون حاوی باکتری اسید لاکتیک است و به همین دلیل یک پروبیوتیک کامل است. به دلیل دو کِشت میکروبی متفاوت در آن، زیتون با نفخ مبارزه می کنند. به همین دلیل زیتون برای روده های ملتهب بسیار مفید است.

  1. تِمپه Tempeh

تِمپه از تخمیر لوبیای سویا تهیه می شود. برای تهیه آن از مایه خمیر استفاده می کند تا کمی بافت گوشت مانند پیدا کرده و نرم باشد. گیاهخواران از آن به جای گوشت استفاده می کنند.

این ماده منبع غنی پروبیوتیک است .علاوه بر این تِمپه مقدار زیادی پروتئین ( 16 گرم در هر اونس) دارد. تمپه با توفو فرق دارد. اگر چه هر دو از لوبیای سویا تهیه می شوند، توفو نرم تر و شبیه پنیر است. اما تِمپه سفت تر و بافتی شبیه گوشت دارد.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید