11 چای متنوع برای تقویت سیستم گوارش بدن

ناراحتی های گوارشی بسیار مشکل سازند و گاه شما را از فعالیت عادی روزانه باز می دارند. خوشبختانه برخی از این مشکلات را می توان با مواد خوشمزه مانند چای برطرف نمود. چای یکی از همین مواد است.

اگر از نفخ و درد رنج می برید و یا میخواهید گوارشی آسان و منظم داشته باشید یکی از این چایها را انتخاب و مصرف کرده تا روز را به آرامی بگذرانید.

11 چایهای مناسب گوارش

  1. چای سبز- ارتقاء کلی گوارش

چایسبز حاوی کتچینهای EGCG است که باعث ارتقاء سیستم گوارش می شوند.

کتچین خاصیت ضد التهاب و ورم دارد و به همین دلیل التهاب و ورم را رفع نموده و درد و گرفتگی را در معده کاهش می دهد.

علاوه بر این EGCG در حل مشکل کلیت بسیار مؤثر است. این بیماری به دلیل بی نظمی گوارش بوده، که این بی نظمی  توسط ورم ایجاد می شود.

به دلیل کمک در کاهش وزن نیز مشهور است. این چای در نوشیدنی های رژیمی وجود دارد وگاه به عنوان مکمل در برخی از رژیمها استفاده می شود.

چای سبز به دلیل آنتی اکسیدان و کتچین موجود در آن متابولیسم بدن را  تقویت و تسریع می کند. پس با نوشیدن چند فنجان از آن در روز سیستم گوارش خود را تقویت نمائید.

  1. چای زنجبیل- تسکین تهوع و درد

زنجبیل از زمانهای گذشته تا کنون برای درمان تهوع استفاده می شود.

طعم ادویه ای زنجبیل موجب تولید بیشتر بزاق معده و آنزیمهای گوارشی گشته و موجب شکسته شدن سریع غذا در معده می گردد.

در نتیجه این نوشیدنی باعث تسریع سوخت و ساز شده و عوارض مشکلات گوارشی مانند نفخ و گرفتگی معده را بر طرف می کند. مهمترین تأثیر آن پیشگیری از تهوع است.

طبق تحقیقات بین 1 تا 6 ساعت پس از استفاده از چای زنجبیل، حالت تهوع از بین می رود.

این تحقیقات با شرکت زنان باردار، بیماران شیمی درمانی و اشخاصی که تهوع ایجاد شده توسط حرکت دارند( دریازدگی و امثالهم) انجام گرفت.

  1. چای نعنا فلفلی-کاهش دل درد

چای نعنا فلفلی برای تسکین درد مصرف زیادی دارد. برگهای معطر نعنا با از بین بردن التهاب و ورم درد معده را تسکین می دهند. این چای بیشتر در تسکین دل درد ناشی از گاز، نفخ و سوء هاضمه استفاده می شود.

این گیاه به دلیل منتول و منتون موجود در آن التهاب را بر طرف کرده و سیستم گوارش را آرام می نماید.

علاوه بر این به دلیل وجود آنتی باکتریها، نعنا با باکتری ها مقابله کرده و آنها را از بین می برد. چای نعنا فلفلی برای درمان روده ملتهب نیز استفاده می شود.

طبق تحقیقات این چای مستقیماً بر عامل درد در روده و کل سیستم گوارش تأثیر می گذارد و با برطرف کردن التهاب درد را تسکین میدهد.

  1. سیاه-ارتقاء باکتریهای خوب و سیستم ایمنی

طبق تحقیق انجام شده در کشور چین ثابت شد که نوشیدن چایهای سیاه برای سلامت سیستم گوارش بسیار مفید است.

چای حاوی پلی فنول است که موجب تولید باکتری های خوب در دستگاه گوارش می شود. این باکتریها نه تنها برای سیستم گوارش ضروری است، بلکه سیستم ایمنی را نیز تقویت می کنند.

با نوشیدن چای سیاه روند گوارش بسیار آرام و منظم می شود. مصرف نوع سیاه ارل گری به دلیل وجود پوست پرتقال در آن تأثیر بیشتری دارد.

  1. شیرین بیان-مانع زخم و درد معده

ریشه شیرین به دلیل قابلیت درمان سرفه شهرت زیادی دارد. علاوه بر این سالهاست که در طب سنتی آسیا در درمان مشکلات گوارشی نیز استفاده می شود.

شیرین بیان برای پیشگیری از زخم معده نیز تجویز می شود، چون موجب افزایش بزاق موسین در معده شده و حالت اسیدی را در معده کاهش می دهد.

علاوه بر این فلاونیدهای موجود در این گیاه با باکتری H.pylori (عامل زخم معده) مقابله میکنند.

بعلاوه همانطور که می دانید فلاونید ها برای درمان آفت دهان نیز بسیار مؤثرند در نتیجه شیرین بیان را نیز می توان برای درمان آفت استفاده کرد.

طعم تلخ آن را می توان با اضافه کردن چای به لیمو، کوهاش سیاه و بادرنگبونه متعادل کرد.

این گیاهان به تنهایی نیز در کاهش اسپاسم و درد مؤثرند. پس ترکیب آنها تأثیر درمانی بیشتری خواهند داشت. این چایهای ترکیبی برای رفع قولنج معده بسیار مفیدند.

  1. اولانگ-تسکین ریفلاکس

اولانگ نیز مانند چایسیاه، سفید سبز، و پو-اِر خواص زیادی دارد. این چای با روش اکسیداسیون برگها تهیه می شود. مقدار این اکسیداسیون نصف مقدار اکسیداسیون چای سیاه است.

این چای خاصیت آنتی سپتیک را افزایش داده و با باکتریهای عامل التهاب معده و سوء هاضمه مقابله می کند.

علاوه بر آن این چای سطح pH مناسبی دارد که علائم ریفلاکس را کاهش می دهد.

این نوع برای کاهش وزن بسیار مؤثر است. با نوشیدن این چای سوخت و ساز افزایش می یابد و چربی سوزی آغاز می شود. این نوشیدنی غذاهای چرب را در روده و معده شکسته و موجب دفع سریع آنها می شود.

  1. بابونه-آرام بخش

بابونه چای مخصوص خواب و استراحت است. این نوشیدنی نوعی آرام بخش طبیعی است که موجب بهتر شدن خواب و آرامش می شود. چای بابونه سیستم گوارش را آرام ساخته و علائم درد را تسکین می دهد.

این نوشیدنی مانع تولید پپسین(آنزیم عامل ریفلاکس) شده و درنتیجه از ورود اسید به مری جلوگیری می کند.

بابونه با متعادل سازی این آنزیم مانع ریفلاکس می شود. بابونه ورم را از بین برده و اسهال را درمان می کند.

این نوشیدنی مستقیماً بر بخشهای ملتهب روده و معده تأثیر گذاشته و مانند آرام بخش عمل می نماید و در واقع علائم اسهال را کاهش داده و از بین می برد.

  1. شای-گوارش آسان

این نوشیدنی در طب سنتی هند مصرف زیادی دارد و برای درمان بیماریهای زیادی از جمله مشکلات گوارشی استفاده می شود.

برای تهیه این چای از ادویه های زیادی مانند زنجبیل، میخک، هل، دارچین و فلفل استفاده می شود.

این ترکیبات معمولاً به چای سیاه هندی اضافه شده و در نهایت کمی شیر پر چرب به آن افزوده می شود. برای از بین بردن کافئین شای، گیاه رویبوس را جایگزین چای سیاه می کنند.

فلفل سیاه در این نوشیدنی اسید هیدروکلریک تولید می کند ( ماده ای برای هضم پروتئین). دارچین به دلیل خاصیت آرام بخشی مانع تهوع و اسهال می شود.

  1. پواِر-ارتقاء سطح باکتری های مفید

این نوع نیز در گوارش آسان بسیار مؤثر است. برای تهیه آن پس از خشک شدن، برگها مجدداً اکسید می شوند.

برای اکسیداسیون مجدد روش خاصی بکار گرفته می شود. به این معنی که برگهای خشک در پارچه ای در محیط گرم خیس می شوند.

این روش موجب تولید میکرو باکتریهایی می شود که برگها را تخمیر می کنند.

این باکتریها التهاب و ورم را کاهش داده و درد معده را کاهش می دهند. این نوشیدنی به دلیل خاصیت ضد باکتریایی بیماریهای معده را از بین می برد.

  • ریشه قاصدک-کاهش اسپاسم و گرفتگی

ریشه قاصدک ضد التهاب است و فشار خون را کاهش داده و در نتیجه اسپاسم معده را برطرف می کند. این نوع بزاق معده از جمله زرداب را افزایش داده و موجب شکست آسان تر غذا می شود.

تحقیقات نشان داده اند قاصک کمک می کند تا کربوهیدراتهای پیچیده به راحتی شکسته شده و پذیرش انسولین راحت تر شود.

این نوشیدنی سیستم ایمنی را ارتقاء داده و مانع آسیب باکتریها به سیستم گوارش می شود.

بخصوص مانع آسیب باسیل E.coli می شود. این نوشیدنی برای افزایش دفاع بدن در مقابل این باکتریها گلبولهای سفید را افزایش می دهد.

  • سِنا-رفع یبوست

سنا از برگ گیاه سنا تهیه می شود. این گیاه ملین است. نوشیدن چای آن نفخ و یبوست را برطرف می کند.

به دلیل وجود ترکیب سناساید حرکت روده ها بیشتر می شود و یبوست بر طرف می گردد. با کمک یک فنجان کوچک چای می توانید مشکلات معده را برطرف سازید.

فرقی نمی کند مشکلتان چیست استفاده از این چایها می تواند آنها را درمان کند. این درمانهای خوشمزه می تواند کارآیی سیستم گوارشی شما را ارتقاء دهد.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید