17 ویژگی علمی چای سفید

چای سفید که طعم ملایم و شیرین دارد و در چین، ژاپن و منطقه دارجلینگ هند تولید می شود. چای سفید از گلبرگ های تازه گیاه تهیه می شود. خاصیت فوق العاده ای دارد و سه برابر چای سبز یا سیاه، حاوی پلی فنل هارگ ها و آنتی اکسیدان است. در این مقاله به شرح چند نمونه از خواص این چای میپردازیم.

1. کاهش وزن

هرگز برای کاهش وزن به فکر استفاده از چای سفید افتاده اید؟ حتماً امتحان کنید. بیماری چاقی یکی از شایع ترین بیماریهای مزمن در جهان است. برای حل این مشکل آزمایشات و تحقیقات زیادی انجام گرفته است. در تحقیقی جدید در آلمان ثابت شد که چای سفید باعث سوختن چربی شده و از ایجاد چربی جدید جلوگیری می کند. از آنجا که برای فرآیند به عمل آوردن آن زمان کمتری استفاده می شود، مواد مغذی و مفید بیشتری دارد. سالها چینی ها راز خواص این چای را از نظرها مخفی نگهداشتند. اما اخیراً تحقیقات وسیعی در مورد آن انجام گرفته است و به عنوان یکی از سالم ترین نوشیدنیها شناخته شده است. بر اساس گفته دانشکده پزشکی هاروارد کتچین موجود در این چای در کاهش وزن تأثیر بسیار دارد. کتچین موجود در این چای دارای آنتی آنژیو ژنیک است که از ایجاد چربی و چاقی جلوگیری می کند.

 

2. درمان آکنه

اگر به اطراف خود دقت کنید متوجه میشوید اکثر افراد به نوعی درگیر آکنه (جوش) هستند. آکنه مشکل خطرناکی نیست ولی ظاهر زیبایی ندارد. طبق یک بررسی که توسط دانشگاه کنزینگتون لندن انجام گرفت مشخص گردید که چای سفید حاوی ماده ضد عفونی کننده بوده و حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. اکثر متخصصان پوست بر این باورند که آنتی کسیدان از پوست در مقابل صدماتی که توسط رادیکالهای آزاد بوجود میایند محافظت میکند و آن را سالم نگه میدارد. با نوشیدن 2 فنجان چای سفید در روز سمومی که باعث آکنه میشوند را شسته و از بدن خارج می کند. در ضمن میتوانید دم شده این چای را در یخچال نگه داری و روزانه صورت خود را با آن تمیز کنید و سپس با آب بشوئید.

 

3. تأثیر در بارداری

طبق تحقیقی که در اسکاتلند انجام گرفت چای سفید حاوی آنتی اکسیدان است که می تواند رادیکالهای آزاد ایجاد شده در هنگام بارداری را کنترل کرده و از سلولها محافظت کند. اما باید در مصرف آن در این دوران جانب احتیاط را رعایت کرد چون کافئین موجود در این چای بر جنین تأثیر گذاشته باعث سقط جنین و یا نقص مادرزادی می گردد و در بعضی از موارد باعث به دنیا آوردن کودک مرده شود. برای مصرف این چای در دوران بارداری باید با پزشک مشاوره کرد.

 

4. درمان سرطان

در مقاله ای که در مجله مربوط به تحقیقات برای پیشگیری سرطان چاپ شد اظهار شده است که این چای بیشتر از چای سبز اثرات ضدسرطانی دارد. این مسئله در تحقیقات دیگری در مالزی و دانشگاه ایالت اورگان تأئید شده است که آنتی اکسیدانها و پلی فنولهای موجود در این چای از تکثیر سلولهای سرطانی جلوگیری می کند و نه تنها سلولهای بیمار را از بین می برد بلکه از سلولهای سالم نیز محافظت میکند. علاوه بر این باعث سوخت و ساز بهتر می شود. در این چای موادی چون ECGC وجود دارند که از پوست در مقابل نور محافظت کرده تا به سلولهای پوستی صدمه نزند و از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری می کند. تحقیق دیگری در آمریکا نیز نشان داد که این چای در درمان پروستات بسیار مؤثر است و مانع سرطان میشود.

 

5. سلامت پوست و مو

طبق اظهارات مرکز پزشکی دانشگاه مریلند چای سفید مملو از آنتی اکسیدانی است که دارای خاصیت ضد ورم و آماس است و باعث تقویت بافتهای هم بند شده و از حساسیتهائی مانند شوره سر و اکزما می کاهد. همانطور که گفته شد چای سفید حاوی EGCG است تحقیقی که در دانشگاه کانکوک کره انجام شد نشان داد که این ماده از ریزش مو جلوگیری کرده، چربی سر را از بین می برد و باعث استحکام موی سر می شود. این مسئله توسط تحقیقی در آمریکا تأئید گردید. EGCG موجود در این چای در درمان عفونتهای پوستی پسوریاسیس (خشکی دردناک نواحی آرنج و زانو و …) و آکنه روزاسه بسیار مؤثر است. این چای همچنین باعث جوانی پوست شده و فنولهای موجود در آن در حفظ کولاژن و حالت ارتجاعی پوست دخالت داشته و پوست را جوان و محکم می کند و از ایجاد چروکهای زودرس جلوگیری می کند.

 

6. درمان دیابت

تغییر سبک زندگی و برخی از عادتهای مخرب آن مانند خوردن فست فود و غیره باعث گردیده تا دیابت به یک بیماری متداول تبدیل گردد. همة ما حداقل 1 یا 2 فرد دیابتی در اقوام و نزدیکان خود داریم. اما تحقیقاتی که انجام گرفته نشان داده اند که مصرف منظم چای سفید در پیشگیری و درمان این بیماری بسیار مؤثر است. بخصوص در آزمایشاتی که بر موشها انجام گرفت دیده شد که مصرف چای سفید بسیاری از علائم بیماری دیابت را از بین برده است. در تحقیقی که در پرتقال انجام گرفت مشخص گردید مصرف این چای اثر مثبتی بر غشای مغزی که باعث هوشیاری و آگاهیست دارد. در نتیجه می تواند از تأثیر دیابت بر غشای مغزی جلوگیری کند. در تحقیق دیگری در پرتقال اثرات مثبت چای سفید بر علائم دیابت و تأثیر آن در باروری مردان را تأئید گردید.

 

7. افزایش انرژی و آگاهی

همانطور که ذکر شد چای سفید به دلیل روند کوتاه فرآیند مملو از مواد مغزی است. یکی از این مواد ال- تیانین است. ال- تیانین آمینواسیدی است که باعث افزایش هوشیاری میشود. از آنجایی که مقدار کافئین در این چای پایین است بدن آب کمتری از دست می دهد، در نتیجه انرژی خود را حفظ می کند. تحقیقات متعددی که در آمریکا انجام شده حاکی از آن است که ال- تیانین در کنار کمی کافئین باعث افزایش هوشیاری و کاهش خستگی می گردد. همچنین مانع اضطراب شده و به قدرت حافظه و عکس العمل می افزاید. ال- تیانین موجود در چای سفید از استرس فیزیکی و روحی میکاهد و اسید آمینو موجود در آن سروتونین و دوپامین تولید می کند. سروتونین و دوپامین که از پیام رسانهای عصبی هستند حال شما را خوب و شاد نگه میدارد و هوشیاریتان را افزایش می دهد.

 

8. رفع ورم

کتچین موجود در چای سفید باعث کاهش ورم های مزمن ناشی از بیماریهای سرطان، دیابت، پوکی استخوان می شود. در تحقیقی که در ژاپن انجام گرفت ثابت شد نوشیدن چای سفید بعد از تمرینات ورزشی دردهای عضلانی بعد از تمرین را سریعاً بهبود می بخشد. این چای با فاکتورهایی که باعث فیبرز (صدمه نسوج هم بند در اثر جراحت) می شوند مبارزه می کند. EGCG چای سفید در درمان آنفولانزا و سرماخوردگی بسیار مؤثراند و ویروسها و باکتریهای مربوط را از بین می برد. همچنین EGCG بیماری آترواسکلروز (تصلب شریان) را مهار می کند.

 

9. مفید برای کلیه

طبق تحقیقاتی که در لهستان، چاندیگرا هند و چین انجام گرفت مشخص گردید این چای از کلیه در مقابل آلودگیهای محیطی محافظت می کند. طبق این تحقیقات چای سفید از نارسایی کلیه و یا سنگ کلیه جلوگیری می کند.

 

10. محافظ کبد

یکی از خطرناکترین بیماریها هپاتیت نوع B است. طبق تحقیقات انجام شده در چین و آمریکا کتچین موجود در چای سفید مانع رشد ویروس هپاتیت B در بدن میشود و از ابتلا به این بیماری جلوگیری می کند. اما مقدار مصرف چای باید طبق نظر پزشک باشد چون مصرف بیش از حد آن به کبد صدمه می زند.

 

11. مناسب برای قلب

در تحقیقی که در اسپانیا انجام گرفت تعدادی بیمار سرطانی شرکت داشتند که از داروی آدریامایسین استفاده می کردند. این دارو بر تومورهای سرطانی اثرگذاشته و آنها را از بین می برد. ولی در عین حال باعث اختلال در سلولهای سالم می شود. به این گروه به مدت 12 ماه چای سفید داده شد. پس از 12 ماه مشاهده کردند این اختلال کاهش یافته است. در عین حال تأثیرات مثبت آنتی اکسیدانهای آن برقلب نیز مشاهده شد. دو آزمایش جداگانه در آمریکا و یونان نشان دادند که چای سفید باعث کاهش کلسترول و فشار خون شده و بهبودی کارکرد رگهای خونی می شود. این دلایل نشان دهنده فواید چای سفید بر قلب بوده و از آن در مقابل بیماریهای قلبی عروقی مخافظت می کند.

12. بهداشت و سلامت دندان

وجود فلوراید، فلاونید و تانینز در چای سفید همه تإثیرات مثبتی بر دندان دارند. طبق تحقیق انجام شده در هند فلوراید از پوسیدگی دندان جلوگیری میکند. تانینز از ایجاد پلاک جلوگیری کرده و فلاونید موجود در آن از رشد باکتریها پیشگیری میکند. در ضمن چون مقدار کافئین در این چای کم است رنگ دندانها را تیره نمی کند. به دلیل این امتیازات از این چای در ساخت خمیر دندان استفاده می شود.

 

13. حفظ باروری در مردان

تحقیقی در پرتقال نشان داد چای سفید در حفظ و بهبود باروری مردان بسیار مؤثر است.

 

14. درمان غدد تیروئیدی

کتچین موجود در این چای باعث تنظیم کار غدد تیروئیدی می شود و از اختلال و از کارافتادگی آنها جلوگیری می کند.

 

15. افزایش حافظه

آنتی اکسیدانهای این چای مملو از کتچین هستند که بهترین ماده مغذی در بهبودحافظه است. آزمایشی در پرتقال نشان داد کتچین این چای از زوال عقل در کهنسالی جلوگیری می کندو از تأثیرات منفی دیابت برغشای مغزی جلوگیری میکند.

 

16. حفظ جوانی

پوست به دلیل رادیکالهای آزاد در بدن رفته رفته شل شده و دچار افتادگی می شود. با مصرف این چای می توان از این مسئله جلوگیری کرد. پلی فنولهای موجود در آن این رادیکالها را خنثی کرده، پوست را سالم نگه داشته و از پیری زودرس جلوگیری می کند.

 

17. تنظیم گوارش

آیا تا کنون مشکل گوارش و یا سوزش داشته اید؟ 2 بار در روز چای سفید بنوشید. اولین فنجان آن بلافاصله تهوع، گرفتگی معده را درمان کرده و حالت اسیدی و سوزش معده را از بین می برد. پس 2 فنجان بنوشید تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید. این چای در سم زدایی بدن نیز بسیار مؤثر است.

برای خرید انواع چای سفید به تیرینک مراجعه کنید.

تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید