5 روش برای بهتر کردن طعم چای سبز

شاید طعم چای سبز را دوست نداشته باشید و دلتان بخواهد طعم آن را تغییر دهید. طعم چای سبز به تنهایی کمی زننده و خشن است، اما می توان با پیروی از برخی روشها طعم آن را تغییر داد.

چگونه باید طعم چای سبز را بهتر کرد؟

چای سبز اگر درست تهیه نشود، طعم تلخی پیدا می کند. دم کردن این چای نیاز به دقت زیادی دارد. برای طعم خوب آن باید چای دقیقاً به مدت 2 دقیقه دم بکشد. چای سبز منافع زیادی دارد، به شرطی که به صورت منظم مصرف شود.

اما اگر این چای طعم خوبی نداشته باشد مطمئناً از مصرف منظم آن صرف نظر می کنید. ابتدا باید طعم دهنده ها مورد بررسی قرار گیرند و سپس توسط آنها طعم چای را تغییر داد.

  1. کمی لیمو و عسل به آن اضافه کنید

اولین چیزی که برای بهتر کردن چای سبز به ذهن می رسد، استفاده از مواد شیرین کننده است. شما می توانید کمی شکر به آن اضافه کنید، اما راه سالم تر و مطمئن تر، استفاده از عسل است. عسل بسیار شیرین است و علاوه بر این خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریائی دارد و می تواند به منافع چای سبز اضافه کند. به خاطر داشته باشیدکه عسل را به چای گرم اضافه کنید، و نه به چای داغ، چون چای داغ خاصیت درمانی عسل را از بین می برد.

لیمو نیز طعم چای سبز را بهتر می کند. پوست لیمو را فشار دهید و در چای بیندازید تا روغن لیمو بهتر وارد چای شود و طعم آن را بهتر کند. استفاده از آب لیمو ایده خوبی نیست، چون حالت اسیدی چای را افزایش می دهد. اگر به چای خود لیمو و عسل اضافه کنید، حتماً طعم چای بهتر می شود و تبدیل به یک چای نشاط آور، مفید و سالم می شود.

  1. گلبرگهای گل در چای سبز

گلبرگها به دلیل عطر خوب و قابل خوردن بودن، از طعم دهنده های خوب برای چای سبز به شمار میایند.

یکی از گلبرگهایی که در چای سبز استفاده می شود، گلبرگ های گل یاس است. این ترکیب متداول ترین نوع چای سبز طعم داده شده است. گلبرگها و غنچه گل سرخ یکی دیگر از طعم دهنده های چای سبز هستند. طعم این چای بسیار قوی است و بسیاری از عطر زیاد آن خوششان نمیاید. به خاطر داشته باشید که گرمای چای عطر این گلها را افزایش می دهد.

اسطوقدوس نیز با چای سبز بسیار هماهنگی دارد. اما این گل نیز عطری بسیار قوی دارد و گاه به دلیل قدرت عطرش، بر طعم و عطر چای سبز غالب می شود.

بابونه نیز یکی از گلهایی است که در چای سبز استفاده می شود. بابونه آرام بخش است و استرس را کاهش می دهد. این خاصیت بر خاصیت ال-تیانین موجود در چای سبز میفزاید. ال- تیانین نیز خاصیت آرامش بخشی دارد. ترکیب چای سبز و بابونه یک چای خوش طعم و آرام بخش است.

یکی دیگر از گلبرگهائی که به چای اضافه می شود، گلبرگ گل صد تومنی است. این گلبرگها بسیار معطر هستند. گلبرگهای گل صد تومنی خاصیت ضد التهابی دارند و مانع لختگی خون می شوند، در نتیجه می توانند به خواص چای سبز بیفزایند.

  1. از نعنا فلفلی برای بهتر کردن طعم این چای استفاده کنید

اضافه کردن نعنا فلفلی به چای سبز بسیار متداول است. در واقع نعنا فلفلی نوعی طعم دهنده کلاسیک برای چای سبز است. این ترکیب بیشتر در کشورهای گرم استفاده می شود، چون موجب خنکی بدن شده و نشاط آور است. مشهور ترین نوع نعنا نوع مراکشی آن است. این چای التهاب را کاهش داده و موجب افزایش تمرکز می شود. چای سبز حاوی کافئین و ال- تیانین است که هر دو تمرکز را افزایش می دهند.

کافئین شما را هوشیار نگه داشته و تمرکزتان را افزایش می دهد. ال- تیانین موجب آرامش می شود. این دو خاصیت موجب می شوند که در حال هوشیاری، آرامش هم داشته باشید. افزودن نعنا فلفلی به چای سبز این خاصیت را افزایش می دهد. نعنا فلفلی تهوع را بر طرف کرده و تمرکز تان را افزایش می دهد.

 شما می توانید چند برگ نعنا را به همراه چای سبز با هم دم کنید. چون نعنا فلفلی دیرتر از چای دم می کشد، بهتر است که از مقدار بیشتری چای استفاده کنید. با این روش چای طعم بهتری پیدا می کند. علاوه بر این می توانید از اسانس نعنا فلفلی نیز استفاده کنید. بطور مثال، فقط قاشق را به در بطری بمالید و در چای قرار دهید. یک قطره از این اسانس برای 2 لیتر چای کافی است. شما می توانید به این چای لیمو نیز اضافه کنید.

  1. استفاده از میوه خشک در چای سبز 

یکی دیگر از موادی که می توان در چای سبز استفاده کرد، میوه خشک است. این میوه ها در چای عطر و طعم خود را آزاد می کنند. دقت کنید که از یک میوه مناسب استفاده کنید تا چای طعم و عطر بهتری پیدا کند. بطور مثال، میوه های زرد و نارنجی برای چای سبز بسیار مناسبند. میوه هائی مانند انبه، آناناس، پاپایا و هلو از جمله میوه هائی هستند که به چای سبز اضافه می شوند. این میوه ها طعم تلخ چای سبز را می پوشانند.

میوه هایی مانند توت فرنگی، بلک بری، کرنبری و امثال آنها نیز به چای سبز اضافه می شوند. عطر آنها تلخی چای سبز را از بین می برند، اما طعم آنها به قدرت میوه های زرد و نارنجی نیست. دلیل این امر واکنش میوه ها به گرمای چای است.

گزینه دیگر پوست مرکبات است. پوست پرتقال، لیمو و گریپ فروت برای چای سبز بسیار مناسبند. به خاطر داشته باشید که روغن موجود در پوست مرکبات می تواند طعم تندی در زبان ایجاد کند، در نتیجه اجازه ندهید که در چای زیاد بماند. یکی از چایهای بسیار خوشمزه ترکیبی از چای سبز، آناناس و پاپایاست.

هر چه که انتخاب می کنید بهتر است که شیرین باشد تا نیازی به شیرین کردن چای نداشته باشید. 2 دقیقه برای اینکه میوه طعم خود را آزاد کند کافی است.

  1. زنجبیل یکی از طعم دهنده های بسیار مناسب برای چای سبز است

زنجبیل یکی از دوستان قدیمی چای است. چای و زنجبیل هر دو به یک منطقه تعلق دارند. چای بیشتر به جنوب شرقی آسیا تعلق دارد و زنجبیل هم در این مناطق به عمل میاید. اضافه کردن یک تکه ریشة زنجبیل به چای سبز، به خواص چای سبز اضافه می کند. زنجبیل طعم چای سبز را بسیار مطبوع می کند.

دم کردن این چای با زنجبیل نیاز به کمی مهارت دارد. مانند چای سبز و نعنا فلفلی، باید چای بیشتری برای دم کردن استفاده کنید. بهتر است چای سبز را برای 2 دقیقه دم کنید. اما 2 تا 3 دقیقه برای دم کشیدن زنجبیل کافی نیست. در نتیجه بهتر است زنجبیل را به آب در حال جوش اضافه کنید، سپس شعله را خاموش کنید. پس از اینکه دمای آب به 80 درجه رسید چای سبز را به آن اضافه کنید.

اگر از زنجبیل خشک استفاده می کنید، دقت کنید که زمان بیشتری برای دم کشیدن نیاز دارد. زنجبیل طعم چای سبز را ادویه ای می کند و خواص زیادی به چای می دهد.

چگونه مطمئن می شوید که چای طعم بدی ندارد؟

حال که می دانید چگونه باید به چای سبز طعم داد، باید مطمئن شوید که چای طعم خوبی دارد و درست دم کشیده است. بسیاری از افراد چای را درست دم نمی کنند، چون زمان دقیق دم کشیدن، درجه حرارت و تفاوت برگهای چای با چای کیسه ای را نمی دانند. بهتر است ابتدا با اشتباهاتی که ممکن است اتفاق بیفتد آشنا شد.

دقت کردن به دمای آب و زمان دم کردن

دمای آب بسیار اهمیت دارد. بخصوص در مورد چای سبز که بسیار ظریف است و احتمال تلخ و تیره شدن آن زیاد است، از اهمیت بیشتری برخوردار است. دمای آب باید 80 درجه باشد. اگر دماسنج مخصوص دارید دما را اندازه بگیرید، اما اگر دماسنج ندارید، هنگامی که آب به جوش آمد، اجازه دهید برای 2 تا 3 دقیقه بماند تا به دمای مطلوب برسد.

زمانی که برگ چای را به آب افزودید بگذارید برای 2 دقیقه دم بکشد. اجازه ندهید چای زمان بیشتری در آب بماند، چون چای تلخ و تیره می شود.

چای سرد دم شده

در این روش دم کردن تلخی از بین می رود. این روش نیاز به زمان زیادی یعنی بین 6 تا 16 ساعت دارد. چای سبزی که به این روش دم می شود برای تابستان بسیار مناسب است. این چای تلخی کمتر و ظرافت بیشتری دارد. این روش نیازی به طعم دادن ندارد مگر اینکه شما بخواهید که طعم جدیدی به چای بدهید.

عدم هماهنگی چای سبز و شیر

هرگز به چای سبز شیر اضافه نکنید. شاید فکر کنید که مانند چای سیاه می توان به چای سبز هم شیر اضافه کرد. این کار کاملاً اشتباه است، چون چای سبز طعم علفی و گس دارد، حتی شیر گیاهی هم نمی توان به آن اضافه کرد.

کلام آخر

حال می دانید چه چیزهایی برای چای سبز مناسب و چه چیزهایی نامناسبند. چای سبز باید با دقت و صحیح دم شود. در بسیاری از اوقات طعم چای سبز برای همه خوشایند نیست. برخی دوست دارند که طعم آن را تغییر دهند. با انتخاب صحیح یک طعم دهنده، چای سبز را خوشمزه تر کنید.


منبع coffeeandteacorner
نظر بگذارید