8 خاصیت به اثبات رسیده خرما

خرما بومی مناطق استوایی در دنیاست. در سالهای اخیر مصرف خرما بسیار متداول شده است و اکثر خرماهایی که به کشورهای جهان صادر می شوند، بصورت خشک هستند. خرمای تازه ظاهری صاف و نرم دارد، در حالی که خرمای خشک پوستی چروکیده و خشک دارد.

بسته به نوع خرما، نوع تازه آن رنگی زرد و یا قرمز داشته و کوچکتر است. بیشترین خرماهایی که در دنیا استفاده می شود از نوع مدژول و دیگلت نور هستند. خرما طعمی شیرین و بافتی جویدنی دارد. علاوه بر این حاوی انواع مواد مفید و مغذی است.

خواص به اثبات رسیده خرما

  1. بسیار مغذی است

دارای مواد مغذی زیادی است. به دلیل استفاده از نوع خشک آن، کالری بیشتری نسبت به میوه های دیگر دارد. میزان کالری آن شبیه کالری سایر میوه های خشک است. بیشترین کالری خرما به دلیل کربوهیدرات آن است و مقدار ناچیزی از این کالری مربوط به پروتئین آن است.

علیرغم کالری زیاد، خرما حاوی ویتامینهای مهم، مواد معدنی . فیبر است.

ارزش غذایی خرما در 100 گرم:

کالری 227
کربوهیدرات 75 گرم
فیبر 7 گرم
پروتئین 2 گرم
پتاسیم 20% نیاز روزانه
منیزیم 14% نیاز روزانه
مس 18% نیاز روزانه
منگنز 15% نیاز روزانه
آهن 5% نیاز روزانه
 ویتامینB6 12% نیاز روزانه

 

خرما دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که از جهات مختلف برای سلامت بدن اهمیت دارد.

  1. فیبر زیادی دارد

مصرف فیبر به میزان مناسب برای سلامت کل بدن بسیار اهمیت دارد. با مصرف خرما می توانید بخشی از فیبر مورد نیاز روزانه بدن را تأمین کنید. فیبر برای گوارش مفید است و مانع یبوست می شود. فیبر در شکل دادن به مدفوع و حرکت روده بسیار مهم است.

در تحقیقی مشخص شد که مصرف 7 عدد از آن در روز، نه تنها می تواند حرکت روده ها را تنظیم کند، بلکه فیبر موجود در آن، قند خون را کنترل می کند. فیبر گوارش را آهسته و کند کرده و مانع افزایش ناگهانی قند خون می شود. به همین دلیل خرما در بخش پائین جدول گلیسمیک قرار می گیرد.

  1. دارای آنتی اکسیدانهایی است که با بیماریها مقابله می کند

به دلیل خواص آنتی اکسیدانی می تواند خطر بسیاری از بیماریها را کاهش دهد. این آنتی اکسیدانها از سلولها در مقابل رادیکالهای آزاد حمایت کرده و مانع بیماری می شوند. نسبت به آلو و انجیر، خرما مقدار بیشتری آنتی اکسیدان دارد:

  • فلاونیدها

این آنتی اکسیدانهای قوی، التهاب را کاهش داده، خطر دیابت، آلزایمر و برخی از سرطانها را کاهش می دهند.

  • کاروتنوئید ها

این نوع آنتی اکسیدانها سلامت قلب را افزایش می دهند. علاوه بر این، خطر برخی از بیماریهای چشمی مانند تباهی لکه زرد را کم می کنند.

  • اسید فنولیک

اسید فنولیک ضد التهاب است و خطر سرطان و بیماری قلبی را کاهش می دهد.

  1. به سلامت مغز کمک می کند

مصرف آن عملکرد مغز را بهتر می کند. طبق تحقیقی، مصرف خرما می تواند التهاب ایجاد شده در مغز را کاهش دهد و از ابتلا به بیماریهایی مانند آلزایمر جلوگیری کند. در یک تحقیق حیوانی، مصرف خرما مانع ایجاد پلاک در مغز حیوان شد. تجمع این پلاکها ارتباط میان سلولها را مختل کرده و سلولهای مغز می میرند.

مصرف آن در حیوانات نشان داد که قدرت یادگیری آنها بیشتر شده و حافظه بهتری پیدا کردند. علاوه بر این رفتارهای اضطرابی این حیوانات کاهش یافت. دلیل تأثیر خرما بر سلامت مغز، وجود آنتی اکسیدانهای آن بخصوص فلاونیدهاست که از التهاب مغز جلوگیری می کنند.

  1. موجب سهولت زایمان طبیعی در زنان می شود

مصرف آن در هفته های آخر بارداری موجب باز شدن سریعتر رحم هنگام زایمان شده، و دوره وضع حمل را کوتاه تر می کند. دلیل این امر وجود ترکیباتی است که به گیرنده های اوکسی توسین متصل می شوند. اوکسی توسین، هورمونی است که موجب انقباضات عضلات رحم هنگام زایمان می شود.

علاوه بر این خرما حاوی تنین است. این ترکیب انقباض عضله را راحت تر و آسان تر می کند. خرما منبع قند و کالری است که می توانند به زنان هنگام وضع حمل انرژی بیشتری بدهند.

  1. بهترین شیرین کننده طبیعی است

حاوی قند طبیعی فراکتوز است. به همین دلیل طعمی بسیار شیرین و کاراملی دارد. از خرما می توان به عنوان جایگزین شکر سفید استفاده کرد. خرما حاوی فیبر، مواد مغذی و آنتی اکسیدان است و مانند شکر به بدن صدمه نمی زند.

در پخت غذاها مطابق دستور پخت از خرما به جای شکر استفاده کنید. خرما را در مخلوط کن با کمی آب مخلوط کرده و به پوره تبدیل کنید. به ازای هر پیمانه شکر از یک پیمانه پوره خرما در پخت و پز استفاده کنید. به خاطر داشته باشید اگر چه منبع فیبر و مواد مغذی است، اما اگر بیش از حد مجاز مصرف شود، مقدار زیادی کالری به بدن می رساند.

  1. منافع پنهان خرما

فوائد دیگری نیز دارد که هنوز کاملاً به اثبات نرسیده اند.

  • سلامت استخوان

حاوی مواد معدنی مانند فسفر، کلسیم، پتاسیم و منیزیم است. تمام این مواد مانع مشکلات استخوانی مانند پوکی استخوان می شوند.

  • کنترل قند خون

در برخی از افراد موجب تنظیم قند خون می شود. این خاصیت به دلیل پائین بودن در جدول گلیسمیک، وجود آنتی اکسیدان و فیبر است. اگر چه این فوائد در مورد آن ذکر می شود، اما نیاز به بررسی های بیشتر برای اثبات آنها وجود دارد.

  1. خرما را می توان به سادگی در رژیم غذایی قرار داد

میوه ای همه کاره است و می توان از آن در تهیه اسنکهای خوشمزه استفاده کرد. معمولاً آن را با بادام، پنیر و کره مغزهای خوراکی استفاده می کنند. خرما بافتی چسبناک دارد و می توان آن را به عنوان ماده اتصال دهنده (چسبنده) در پخت شیرینی ها استفاده کرد. خرما را می توان با دانه ها و مغزها مخلوط کرده و اسنکهای انرژی زا تهیه کرد.

از آن سس سالاد، سس مرینِید تهیه می شود. در اسموتی ها و یا به همراه جوی دوسر استفاده می شود. تنها به خاطر داشته باشید که قند و کالری آن زیاد است و باید به اعتدال مصرف شود.

کلام آخر

یکی از مواد مغذی است که خواص زیادی دارد. با مصرف آن می توان خطر برخی از بیماریها را کاهش داد. یکی از ساده ترین روشهای مصرف آن، استفاده آن به عنوان شیرین کننده است. خرما کالری زیادی نسبت به میوه های تازه دارد و باید با اعتدال مصرف شود.


منبع healthline
نظر بگذارید