حفظ فرهنگ چای در ایران

چای در ایران جایگاه خاص و بالایی دارد. امروزه چای ایرانی راه خود را به کشورهای غربی باز نموده است و طرفداران زیادی دارد.

این نوشیدنی در ایران هنگام صبحانه، بعد از هر وعده غذا و حتی قبل از خواب نوشیده می شود. وقتی وارد خانه یک ایرانی می شوید، حتما با چای ایرانی از شما پذیرایی می شود. اما داستان چای در ایران چیست؟

تاریخچه چای در ایران

داستان چای در ایران از پایان قرن 15 آغاز شد. قبل از آن مردم ایران قهوه می نوشیدند. اما کشورهای تولید کنندة قهوه بسیار با ایران فاصله داشتند و به همین دلیل تهیه آن در ایران بسیار دشوار و پر هزینه بود. در آن زمان کشور چین بزرگترین تولید کننده چای در جهان بود و واردات آن از طریق جاده ابریشم به دلیل نزدیکتر بودن به ایران هم ساده تر و هم کم هزینه تر بود. این امر مهم ترین دلیل رواج چای در ایران شد.

از سال 1889 کشت چای در ایران آغاز شد. اولین بار 3000 نشا چای توسط محمد میرزا که در هند زندگی می کرد بطور مخفیانه وارد ایران شد. وی با توجه به اطلاعاتی که در مورد کشت چای بدست آورده بود، شروع به کشت این گیاه در استان گیلان نمود. اولین کارخانجات چای در سال 1935 در گیلان و مازندران تأسیس شدند.

 

چای در ایران 3

 

تولید چای در ایران

در حال حاضر 107 کارخانه چای و 32000 مزرعه چای در ایران وجود دارند. اکثر این مزارع در دامنه تپه های شمالی ایران قرار دارند. این مزارع، چایی شبیه به چای دارجلینگ تولید می کنند. هنگامی که چای ایرانی دم می کشد، رنگی قرمز و قهوه ای دارد و طعم آن گس و تلخ است. در ایران مردم بسته به ذائقه خود به این چای آب داغ اضافه کرده و آن را رقیق می کنند.

در سال 2016 حدود 31200 تن چای در ایران تولید شد که نسبت به سال 2015 افزایشی 60 درصدی داشت.

مصرف چای در ایران هر روز افزایش پیدا می کند و محصول داخلی کفاف آین تقاضا را نمی دهد. در حال حاضر دولت در صدد حمایت و تشویق مزرعه داران برای تولید بیشتر است.

نظرات مختلف در مورد چای ایرانی

در ایران چای بصورت تلخ و یا به همراه شکر، شیر و یا قند نوشیده می شود. به دلیل طعم گس و قوی چای، ایرانیها بیشتر آن را با قند مصرف می کنند.

آماده سازی چای در ایران با کشورهای غربی تفاوت دارد. در روش قدیمی چای دم کردن، شما نیاز به یک قوری، چای و گلبرگ گل محمدی دارید. کمی چای و گل محمدی در قوری بریزید و آب جوش به آن اضافه کنید. روی قوری را بپوشانید و بگذارید برای 5 تا 10 دقیقه دم بکشد. همچنین می توانید قوری را روی بخار آب بگذارید تا چای دم بکشد.

گاه برای دم کردن چای از زعفران، دارچین، میخک و یا هل نیز استفاده می شود. طعم چای ایرانی، تاریخچه، روش دم کردن و نوشیدن چای در ایران با سراسر دنیا تفاوت دارد و مختص به فرهنگ ایرانی است.


منبع worldteadirectory.com
نظر بگذارید