خواص اسانس روغنی چوب سدار

اسانس روغنی درخت سدار از سوزنها، برگها، پوست و میوه درخت سدار تهیه می شود. انواع مختلفی از درخت سدار در سراسر جهان وجود دارد. بسیاری از درختانی که به نام سدار شناخته می شوند در واقع درخت چونیپر هستند. این دو درخت همیشه سبز از خانواده مخروطیان هستند.

اسانس روغنی این گیاه با تکنیکهای مختلفی بدست میاید. بطور مثال، با استفاده از روشهای تقطیر بخار، تقطیر دیوکسید کربن و یا فشار سرد می توان اسانس روغنی درخت سدار را تهیه نمود.

این ماده نه تنها بصورت خالص بفروش می رسد، بلکه در تهیه ادکلن، شامپو، حشره کش و دئودورانت نیز استفاده می شود.

منافع روغن درخت سدار

تحقیقات حیوانی و انسانی زیادی در مورد فواید این روغن انجام شده است. این روغن حاوی موادی مانند سدرین، سدرول و توژون است. این مواد خواص زیادی دارند:

  • خاصیت آنتی سپتیک
  • خاصیت ضد التهاب
  • خاصیت ضد اسپاسم
  • خاصیت ادرارآوری
  • خاصیت ضد قارچ
  • خاصیت دفع حشرات

نوع درختی که از آن اسانس تهیه می شود مشخص می کند که این روغن در چه مواردی موثرتر است.

روغن چوب سدار برای ریزش مو

هنگامی که سیستم ایمنی به فولیکولهای مو حمله می کند، طاسی منطقه ای ایجاد می شود (ریزش مو در یک منطقه). اسانس روغنی این گیاه می تواند موجب رویش مجدد مو در این نقاط شود. طبق تحقیقی  افرادی که به این مشکل مبتلا هستند، می توانند پوست سر خود را روزانه با اسانس روغنی این گیاه، آویشن، رزماری و اسطوقدوس به همراه یک روغن واسطه ماساژ داده تا مویشان مجدداً رشد کند. بهتر است که این روش را برای 7 ماه ادامه داد تا به نتیجه کامل رسید.

روغن چوب سدار برای مشکلات پوست سر

ماساژ پوست سر با روغن چوب سدار به همراه یک روغن واسطه، موجب آرامش پوست سر شده، خارش و پوسته را برطرف می کند. درنتیجه برای درمان شوره بسیار مناسب است.

علاوه بر این می توانید چند قطره از این روغن را به شامپو اضافه کرده و موی خود را بشویید.

روغن چوب سدار برای پوست

روغن چوب سدار دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی است. به همین دلیل برای رفع مشکلات پوستی مانند آکنه بسیار مفید است.

برای رفع آکنه این روغن را با 5 قطره تا یک قاشق چایخوری روغن واسطه مخلوط کرده  و هفته ای یک یا دوبار برای 20 دقیقه روی پوست خود بمالید. علاوه بر این می توانید چند قطره از این روغن را به مواد لایه بردار اضافه کرده و استفاده کنید. همیشه قبل از مصرف آن را روی پوست خود امتحان کنید تا مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید.

این روغن را می توان برای کم کردن ظاهر ناخوشایند زخمها، جراحات سطحی، درد مفاصل و علائم اگزما نیز استفاده نمود.

روغن چوب سدار و خواب

اگر این روغن برای رایحه درمانی استفاده شود، خاصیت آرام بخشی دارد و می تواند برای رفع بیخوابی مناسب باشد. علاوه بر رایحه درمانی می توانید چند قطره از این روغن را در وان حمام ریخته و قبل از خواب در آن کمی استراحت کنید.

روغن چوب سدار برای اضطراب

طبق تحقیقی در مورد رفتار و روان حیوانات، سدرول موجود در این روغن می تواند بر رفتار و روان تأثیر گذاشته و موجب آرامش آنها شود. این روغن استرس و اضطراب را برطرف می کند.

روش استفاده از روغن سدار

این روغن را می توان به روشهای مختلف استفاده نمود:

اسانس روغنی چوب سدار برای درمان به روش رایحه درمانی

شما می توانید رایحه آن را بطور مستقیم از بطری آن استنشاق کنید و یا چند قطره از آن را روی یک حوله ریخته و زیر بالش خود بگذارید.

شما می توانی آن را روی گلها و یا لامپها اسپری کنید تا رایحه آن در خانه پخش شود. این روغن را برای عطر بهتر می توان با اسانسهای دیگر مانند اسطوقدوس مخلوط و استفاده کرد.

اسانس روغنی چوب سدار به عنوان ادوکلن

عطر چوب و رایحه آرامش بخش این روغن موجب شده است که به یکی از ترکیبات اصلی ادکلنها تبدیل شود. اگر می خواهید از بوی آن به عنوان ادوکلن استفاده کنید، مقدار بسیار کمی از آن را به پشت گوش و یا مچ دست خود بمالید.

اسانس روغنی این گیاه و درمان آکنه

برای رفع جوشهای سر سیاه و یا سر سفید، این روغن را کمی رقیق کنید و به کمک پنبه روی جوشها بگذارید. پس از 10 تا 15 آن را بشوئید.

علاوه بر این می توانید چند قطره از روغن رقیق شده آن را به کرم خود اضافه کرده و پوست را به آن آغشته کنید.

اسانس روغنی چوب سدار برای دفع بید و کَک

مصرف این روغن روی پوست، لباسها و یا موی حیوانات، کک و بید را دور می کند. البته به خاطر داشته باشید که برخی از این روغنها برای حیوانات خطرناک است. اگر می خواهید از این روغن برای حیوان خود استفاده کنید، حتماً با یک دامپزشک مشورت کنید.

این روغن پش را نیز دور می کند.

اسانس روغنی چوب سدار برای دیگر مصارف موضعی

مخلوط این روغن با یک روغن واسطه را می توان برای پوست سر و پوست صورت و بدن استفاده کرد. شما می توانید چند قطره از این روغن را در لایه بردار، لوسیون، شامپو و ماسک صورت ریخته و مصرف کنید.

موارد احتیاطی سدار

این روغن معمولاً خطری ایجاد نکرده و مطمئن است. گزارشات محدودی در مورد التهاب پوست به دلیل استفاده از این روغن وجود دارد.  همیشه این روغن را رقیق کرده و بصورت موضعی استفاده کنید. قبل از استفاده آن را روی بخش کوچکی از پوست خود امتحان کنید تا به آن حساسیت نداشته باشید.

مصرف خوراکی این روغن خطرناک است.

کلام آخر درباره سدار

این روغن رایحه ای مانند چوب دارد. روغن این گیاه را از درخت جونیپر و یا سدار تهیه می کنند. معمولاً استفاده از این روغن ضرری ندارد. بیشترین استفاده آن برای رفع مشکل طاسی منطقه ای است. روغن این گیاه برای رفع آکنه بسیار مفید است.


منبع healthline
نظر بگذارید