مصرف دمنوش در بارداری و دوران شیردهی

بسیاری از زنان برای رهایی از علائم بارداری و شیردهی، به مصرف دمنوش در بارداری روی میاورند. بسیاری از دمنوش ها برای مصرف در بارداری و دوران شیردهی بی ضرر هستند، به شرطی که روزانه بیش از یک تا دو فنجان مصرف نشده و تحت نظر پزشک باشد.

آیا مصرف دمنوش در بارداری و مادران شیرده بدون خطر است؟

اگر چه دمنوش ها حاوی مواد طبیعی هستند، اما این امر دلیل بی ضرر بودن دمنوش در بارداری نمی شود. مقدار موادی که در این دمنوشها وجود دارند، متغیر است و علاوه براین می توانند مواد مختلفی را در خود داشته باشند. احتمال انتقال این مواد به کودک بسیار زیاد است و یا ممکن است مصرف دمنوش در بارداری با داروهایی که مصرف می شوند، تداخل ایجاد کنند.

از آنجایی که در مورد آنها تحقیقات زیادی انجام نشده است، بهتر است که با احتیاط مصرف شوند. عقاید متفاوتی در مورد سلامت این دمنوش ها برای زنان معمولی و زنان باردار وجود دارد. معمولاً دمنوشهایی که توسط شرکت ها و در کارخانجات تهیه می شوند، قابل اصمینان تر از آنهایی است که بصورت سنتی تهیه می شوند. بهترین راه حل، مشورت با پزشک است. حتما قبل از تصمیم گیری برای خرید دمنوش‌ها و چای‌ها، حتی دمنوش‌هایی که کاملا بی ضرر به نظر میرسند، با پزشک خود مشورت کنید و از مصرف خودسرانه نوشیدنی ها‌، دمنوش ها و چای ها اجتناب کنید.

دمنوش و بارداری

اطلاعاتی در مورد دمنوش ها 

آنطور که گفته می شود، مصرف دمنوش در بارداری گاها دارای خاصیت آرام کردن معده و آرام کردن روان انسان دارد. برخی دیگر می توانند رحم را برای زایمان آماده سازند و برخی دیگر خواب را بهتر می کنند. برخی از دمنوش ها مخصوص بارداری هستند و می توانند بدن را برای زایمان آماده ساخته و یا مسمومیت حاملگی (پره اکلامپسی) را برطرف می سازند.

دمنوش ها از ریشه، میوه، گل، دانه، و برگ های گیاهان تهیه می شوند. برخلاف چای معمولی، دمنوش ها کافئین ندارند.

مصرف دمنوش در بارداری و دوران شیردهی

بهترین روش استفاده از دمنوش در بارداری و دوران شیردهی، مصرف حداکثر 1 تا فنجان دمنوش در روز است. دمنوش های مختلف دارای مواد مختلف هستند و در نتیجه استفاده از انواع مختلف آنها، طعم های مختلف را برایتان فراهم می کند. شما می تواند در روزهای مختلف دمنوش های مختلف مصرف نمایید و با این روش موادی را که با استفاده از هریک از این دمنوش ها به بدن کودک می رسد، محدود می کنید. هرگز یک نوع دمنوش را بطور مداوم و به مدت طولانی استفاده نکنید.

اگر به کودک خود شیر می دهید، مراقب اثرات جانبی دمنوش ها باشید. اگر چیزی موجب نگرانی شما می شود، حتماً با پزشک در خصوص مصرف دمنوش در بارداری و شیردهی در میان بگذارید. طبق معمول بهترین روش، استفاده از دمنوش ها با تجویز پزشک است.

چه دمنوشهایی باید برای دوران بارداری و شیردهی انتخاب شوند؟

بهتر است از دمنوشهایی استفاده کنید که معمولاً از گل وگیاه تهیه شده باشند یا دمنوش هایی که با گیاهانی که در آشپزی استفاده می شوند، تهیه شود. هرگز سرخود و از هر گیاهی برای خود دمنوش تهیه نکنید.

مصرف زیاد این دمنوش ها ممکن است موجب زایمان زودرس شود.

  • نعنا فلفلی: چای نعنا فلفلی یکی از چای هایی است که معمولاً در این دوران استفاده می شود. طبق تحقیقات این چای خطری برای مادر و کودکش ایجاد نمی کند. دقت داشته باشید که در حجم زیاد از این چای استفاده نکنید، بخصوص در سه ماهه اول بارداری، مصرف زیاد آن موجب خونریزی می شود.
  • برگ تمشک (رَزبری) قرمز: بسیاری از زنان باردار در 3 ماهه آخر این چای را مصرف می کنند تا برای زایمان آماده شوند. البته برخی از تحقیقات نشان داده اند که بهتر است این چای بی ضرر را در 3 ماهه اول بارداری استفاده نکرد، چون موجب انقباض می گردد.
  • زنجبیل: زنجبیل تهوع را از بین می برد. اگر به مقدار متعادل مصرف شود، در هر دو دوران ضرری ندارد.
  • چای سبز: چای سبز یک دمنوش نیست، چون کافئین دارد. به همین دلیل باید به مقدار خیلی کم در بارداری و دوران شیردهی استفاده شود.
  • چای بابونه: یک فنجان چای بابونه قبل از خواب، بدن و ذهن را آرام کرده و برای خواب آماده می سازد. این چای نیز نباید به مقدار زیاد استفاده شود. مقدار زیاد این چای موجب تحریک رحم شده و گردش خون را دچار مشکل می کند.

دمنوش در زمان بارداری

دمنوش در بارداری و اطلاعات اشتباه در مورد سلامت آنها 

  • میوه گل رز (میوه نسترن): اطلاعات زیادی در مورد این چای وجود ندارد. در نتیجه بهتر است که یا بطور کل مصرف نشود و یا با نظر پزشک نوشیده شود.
  • قاصدک: در مورد این چای نیز اطلاعات کافی در دسترس نیست.
  • بادرنجبویه: این چای به نظر بی خطر میاید و برای رفع اضطراب، بی قراری و بیخوابی استفاده می شود. البته این خواص پایه علمی زیادی ندارد و باید با احتیاط مصرف شود.

چه دمنوشهایی را نباید در بارداری و دوران شیردهی استفاده کرد؟

  • مریم گلی را می توان در آشپزی استفاده نمود، اما نباید چای غلیظ آن در دوران بارداری استفاده کرد. مصرف این چای می تواند موجب سقط جنین و افزایش فشار خون شود.
  • جعفری: در دوران بارداری هرگز از دمنوش جعفری استفاده نکنید. مصرف زیاد چای جعفری موجب سقط جنین شده و بر رشد جنین تأثیر منفی می گذارد.

منبع pregnancybirthbaby
نظر بگذارید