روشهای درمان آفتاب سوختگی در خانه

فصل تابستان فصل مسافرت و کنار دریا رفتن و یا رفتن به استخر است. این فصل بهترین زمان برای استفاده از نور خورشید است و اکثر مردم بهترین و بیشترین بهره را از نور خورشید می برند.

اما در کنار این موقعیت، از آفتاب سوختگی نمی توان اجتناب کرد. خوشبختانه روشهای خانگی زیادی برای رفع سوختگی، خارش، سوزش و پوسته شدن ناشی از آفتاب سوختگی وجود دارند.

درمان آفتاب سوختگی در خانه:

 

آب سرد

آفتاب سوختگی در واقع التهاب پوست است. بهترین روش درمان التهاب، سرد کردن ناحیه ملتهب است. یکی از روشهای مؤثر استفاده از آب است. حتی زمانی که بیرون از خانه هستید می توانید خود را به دریا، و یا چشمه زده و پوست خود را آرام کنید. رفتن و بیرون آمدن در آب مانع وخیم شدن سوختگی می شود. آب استخر ها چون کلر دارند، ممکن است التهاب را بیشتر کرده و سوختگی وخیم تر شود. در این شرایط استفاده از یخ بسیار مناسب است. اما مراقب باشید که اگر سوختگی روی پوست مشخص باشد، قرار دادن یخ موجب صدمه بیشتر می شود. بهترین کار دوش گرفتن است.

 

جوی دوسر و جوش شیرین

وان حمام را با آب سرد و چند قاشق غذاخوری جوش شیرین پر کنید و برای 15 تا 20 دقیقه در آن دراز بکشید. این عمل آفتاب سوختگی را به حداقل می رساند.

علاوه بر این می توانید در وان حمام جوی دوسر بریزید. جوی دوسر رطوبت پوست را حفظ می کند. هرگز پوست خود را (حتی با حوله برای خشک کردن)، نمالید و پوسته ها را جدا نکنید.

 

آلوئه ورا

اگر گیاه آلوئه ورا در خانه ندارید، حتماً یکی خریداری کنید. ژل درون برگهای آلوئه ورا، قرنهاست که برای تسکین دردها و بیماریهای مختلف استفاده می شود. این ژل برای درمان درد معده و حتی عفونت کلیه بسیار مؤثر است. ژل آلوئه ورا برای درمان آفتاب سوختگی نیز بسیار مفید است.

یک برگ آلوئه ورا را دو نیم کنید و ژل درون آن را بطور مستقیم روی سوختگی قرار دهید. این ژل بلافاصله سوختگی را آرام می کند. اگر به گیاه آلوئه ورا دسترسی ندارید، ژلهای صد در صد طبیعی آن را از داروخانه ها خریداری کنید.

 

چای بابونه

چای بابونه در کنار خاصیت آرامش بخشی، برای درمان آفتاب سوختگی نیز بسیار مفید است. بابونه را به روشی که برای چای استفاده می کنید، دم کنید و بگذارید سرد شود. یک پد و یا پنبه را در آن بخیسانید و روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

اگر به گرده حساسیت دارید، نباید از این درمان استفاده کنید، چون ممکن است موجب واکنشهای آلرژیک ر پوست شود.

 

سرکه

استفاده از سرکه برای آرام کردن ناحیه آفتاب سوخته را گروهی تائید و گروهی رد می کنند. گروهی اظهار می دارند که اگر 2 پیمانه سرکه به آب حمام اضافه شود و در آن بخوابید، ناحیه آفتاب سوخته و سوزش آن از بین می رود.

اما گروهی دیگر می گویند که به دلیل وجود اسید در سرکه، آفتاب سوختگی و سوزش آن بدتر می شود.

به هر حال بهتر است که اگر تا کنون از این روش استفاده نکرده اید، فقط برای نواحی کوچک و سطحی ناحیه آفتاب سوخته این روش را بکار ببرید.

 

پوشیدن لباسهای گشاد

از آنجایی که پوست در حال ترمیم خود است، حتماً لباس گشاد بپوشید تا با این ناحیه تماس پیدا نکند. پوست بزرگترین اندام بدن است، پس بهتر است که برای آن مکان بیشتری باز کنید تا بتواند زودتر خود را بهبود بخشد.

از لباسهایی که با الیاف طبیعی مانند کتان و یا بامبو تهیه شده اند استفاده کنید.

 

آب زیادی بنوشید

از آنجایی که پوست در حال مقابله با صدمات ناشی از اشعه آفتاب است، به رطوبت بیشتری نیاز دارد. اگر در گذشته به اندازه کافی آب نمی نوشیدید، در هنگام آفتاب سوختگی آب بیشتری به بدن خود برسانید.

 

استفاده از مرطوب کننده فراموش نشود

پس از درمانهای اولیه، پوست نیاز به مراقبت بیشتری دارد. یکی از مهم ترین روشها، جلوگیری از کنده شدن و یا به حداقل رساندن پوسته هاست. برای این کار بهتر است که از مرطوب کننده ها در ناحیه آفتاب سوخته استفاده کرد. بهترین مرطوب کننده آنهایی هستند که رنگ و بو ندارند و التهاب را بیشتر نمی کنند.

 

اطلاعات بیشتر

سرد و مرطوب کردن ناحیه آسیب دیده بهترین روش التیام آن است. اگر دچار درد شدید هستید از ایبوبروفن استفاده کنید. هنگام بیرون رفتن پوست خود را بپوشانید تا ناحیه آفتاب سوخته بیشتر نشود. اگر تب کردید و یا دچار کم آبی شدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

به خاطر داشته باشید که ساده ترین راه درمان، اجتناب از آفتاب سوختگی است.


نظر بگذارید