قهوه قارچ چیست؟

قهوه قارچ 

قهوه قارچ یک قهوه مغذی است. در این قهوه از عصاره قارچ های دارویی استفاده می شود و به همین دلیل فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. این قهوه یک پدیده جدید در دنیای قهوه است. طبق گزارشات از فنلاند، هنگام جنگ جهانی دوم از قارچ به دلیل کمبود قهوه استفاده می شد.

اسناد و مدارک زیادی در مورد خواص دارویی قارچ وجود دارد. درطب چینی از قارچ برای درمان بیماران استفاده می شود.

قهوه قارچ چیست؟

شاید با شنیدن نام این قهوه تصور کنید که باید یک فنجان قهوه ای که قارچها روی آن شناورند، بنوشید، اما واقعیت چیز دیگری است. قهوه قارچ ترکیبی از پودر قارچ و قهوه است که پس از دم کشیدن تبدیل به قهوه تیره ای می شود و طعمی ملایم و آجیلی دارد.

قارچهایی که در این قهوه استفاده می شوند، معمولاً قارچهای دارویی مانند چاگا، قارچ دم بوقلمونی، یال شیر، ریشی و کوردیسپس هستند.

کسانی که این قهوه را می نوشند، طعم آن را شبیه قهوه معمولی می دانند.

قهوه قارچ چگونه تهیه می شود؟

برای تهیه این قهوه، بخش میوه ای قارچ جدا شده و تبدیل به پودر می شود. پس از  جدا کردن قارچ ها، آب آنها کشیده شده و پودر نرمی از آنها تهیه می شود. سپس با دانه های گرایند شده قهوه به نسبت یک به یک خوب مخلوط می شوند. با این قهوه می توان موکا، لاته، و قهوه سیاه تهیه نمود.

 

قهوه قارچ کافئین کمتری دارد

این قهوه کافئین کمتری نسبت به قهوه معمولی دارد. همانطور که می دانید کافئین یک ماده محرک است و در موادی مانند قهوه، چای و کاکائو وجود دارد. زنان باردار، مادران شیرده، کودکان و افرادی که به دلیل مشکلات قلبی به کافئین حساسیت دارند، نباید از کافئین استفاده کنند.

اگر چه مصرف 400 میلیگرم کافئین در روز مجاز است، اما این افراد حتی ممکن است به مقدار کمتر نیز واکنش نشان دهند. در این شرایط فرد دچار اضطراب، تپش قلب، دل درد و عوارض دیگر می شود.

همانطور که گفته شد در قهوه قارچ نسبت پودر قارچ به قهوه یک به یک است. در نتیجه مقدار کافئین در این قهوه نصف یک قهوه معمولی است.

البته این قانون یک به یک برای تمام برندها یکسان نیست. متأسفانه در اکثر برندها میزان کافئین قهوه قارچ روی بسته بندی درج نمی شود، در نتیجه باید با دقت مصرف شود.

 

قهوه قارچ 1

منافع قهوه قارچ برای سلامتی

در طب چینی سالهاست که از قارچهای دارویی برای درمان بیماریهای مختلف استفاده می شود. ترکیبات این قارچها به ادپتوژن موسومند و پاسخ بدن به استرس را بهتر کرده و ارتقاء می دهند.

سالهاست که خواص قارچهای دارویی در حال بررسی است، اما متأسفانه تمام این تحقیقات با استفاده از حیوانات و یا در محیطهای آزمایشگاهی انجام شده است. در نتیجه به راحتی نمی توان آنها را به انسان نیز تعمیم داد. علاوه بر این تحقیقات فقط در مورد قارچها انجام شده است و در مورد قهوه قارچ تحقیقی وجود ندارد.

در مجموع با دانستن این نتایج می توان گفت:

  • سیستم ایمنی را بهتر و سالم تر می کند.
  • با برخی سرطان ها مقابله می کند.
  • برخی از این قارچ ها از ایجاد زخم جلوگیری می کنند.
  • ضد آلرژی هستند.
  • برای سلامت قلب مفیدند.

برای نتیجه گیری بهتر و دقیق تر باید بررسی های بیشتری انجام شود.

نکات احتیاطی

اگر چه قهوه قارچ مفید است، اما باید با احتیاط و توجه به برخی نکات مصرف شود. یکی از نقاط ضعف این قهوه، عدم اطلاع و آگاهی از میزان مصرف آن است. از آنجایی که تا کنون تحقیقی در این مورد انجام نشده است، نباید به مقدار زیاد از این قهوه نوشید. مصرف آن ممکن است با داروهای مصرفی تداخل پیدا کند.

بعلاوه این قهوه بسیار گران قیمت است و گاه قیمت آن دو برابر قیمت قهوه معمولی است، چون قارچهای دارویی را باید از طبیعت جمع آوری کرد و نمی توان آنها را در مزارع پرورش داد.

کلام آخر

قهوه قارچ از ترکیب پودر قارچ های دارویی و قهوه گرایند شده به نسبت یک به یک تهیه می شود. اگر چه این قهوه منافع زیادی می تواند داشته باشد، اما به دلیل محدود بودن تحقیقات، نباید به مقدار زیاد مصرف شود.

برای استفاده از آن بهتر است که با یک متخصص مشورت نمایید.


منبع coffeeaffection
نظر بگذارید