درمان رفلاکس معده با 17 روش طبیعی و کارآمد

گرسنه اید و از اینکه غذا بخورید می ترسید و یا اینکه  شب از خواب بیدار می شوید چون در سینه احساس سوزش می کنید و بالاخره حالت اسیدی معده آزارتان می دهد. دیگر از مصرف آنتی اسیدها خسته شده اید، چون فقط یک پوشش کوتاه مدت است. حدود 20 درصد از مردم مبتلا به رفلاکس هستند که بر زندگیشان تأثیر می گذارد.

اگرچه مصرف آنتی اسیدها می تواند برای مدت کوتاهی مشکل را برطرف کند اما می دانیم که خیلی زود دوباره مشکل باز می گردد. خوشبختانه با پیروی از برخی روشهای طبیعی می توان رفلاکس را کنترل نمود.

رفلاکس چگونه ایجاد می شود؟

خلاف آنچه که می دانیم رفلاکس به دلیل کمبود اسید ایجاد می شود و دلیل آن همیشه زیاد شدن اسید نیست. هنگامی که اسید در معده کم باشد، غذا به راحتی هضم و دفع نمی شود. هر چه غذا بیشتر در معده بماند التهاب معده افزایش یافته و تبدیل به سوزش می شود.

البته رفلاکس در برخی از اوقات به دلیل زیادی اسید معده است، اما بسیاری از ما به دلیل کمبود اسید مبتلا به رفلاکس می شویم. هنگامی که برای درمان از دارو استفاده می شود، همین دارو نیز موجب کم شدن اسید می شود. این مشکل باعث می شود که کمبود مواد مغذی و پروتئین ایجاد شود که در نهایت موجب مشکل در جذب می گردد.

17 روش طبیعی درمان رفلاکس

  1. افزایش اسید با مصرف سرکه سیب

مصرف نوشیدنی سرکه سیب موجب افزایش اسید معده می شود. برای تهیه نوشیدنی سرکه سیب یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با 4 اونس آب مخلوط کرده و قبل از غذا میل کنید. برای تأثیر بیشتر می توان یک قاشق غذاخوری و یا چایخوری آب لیمو به آن اضافه کرد. اگر هنگام ظهر بیشتر احساس سوزش می کنید، این نوشیدنی را بیشتر در میانه غذای روز بنوشید تا غذا بهتر شکسته و هضم شود.

  1. از آنزیمهای کمک به هضم غذا استفاده کنید

علاوه بر اسید، آنزیمها نیز نقش مهمی در شکستن غذا دارند. همانطور که از نوشیدنی سرکه سیب برای افزایش اسید معده استفاده می کنید باید از آنزیمهای مناسب نیز استفاده کنید. استفاده از این آنزیمها برای مدت کوتاهی می توانند به هضم کمک نمایند. اکثر افراد نیازی به استفاده مداوم از این آنزیمها ندارند، اما بهتر است هنگامی که اسید معده را افزایش می دهید از این آنزیمها نیز استفاده کنید.

  1. اسید هیدروکلوریک و پِپسین

اگر سرکه سیب را دوست ندارید از گزینه دیگری استفاده کنید. مصرف اسید هیدروکلوریک (HCL) و پپسین ( نوعی آنزیم پروتئینی) را جایگزین کنید. اگر به دلیل درمان اسید کمتری در معده تان تولید می شود از هیدروکلریک استفاده کنید.

این اسید برای همه بخصوص کسانی که عفونت معده دارند مناسب نیست. ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و سپس از این دارو استفاده نمائید.

برای اینکه مطمئن شوید که آیا مصرف اسید هیدروکلریک و آنزیم پپسین مؤثرند ابتدا با مقدار کم آغاز کنید. اگر احساس گرما در معده خود کردید به معنی تأثیر آن است. اگر احساس گرما نکردید کمی دیگر مصرف کنید تا اینکه معده تان گرم شود.

به خاطر داشته باشید تا بیشتر از حد معمول از آنها مصرف نکنید. مصرف این دو بهتر است که برای مدت کوتاهی باشد. پس از مدتی که از استفادة آنها گذشت معده شما باید قادر به تولید آنها شود.

  1. کمتر غذا بخورید و به دفعات غذا بخورید

هر چه بیشتر غذا می خورید هضم مشکل تر می شود. بخصوص هنگامی که اسید و آنزیمهای معده کم باشند شکسته شدن غذا و هضم آن سخت تر می شود.

امروزه کنترل مصرف پروتئین کمی مشکل شده است. هنگامی که در خانه هستید از بشقابهای کوچکتر استفاده کنید و مقدار کمتری غذا صرف کنید. شاید در ابتدا کمی سخت باشد اما باید بدانید که معده شما غذای کمتر را بهتر شکسته و هضم می کند.

یکی دیگر از روشها تقسیم غذا به اندازه های کوچکتر و دفعات بیشتر است.

  • اسنک صبحگاهی
  • اسنک میان وعده
  • ناهار به مقدار کم
  • اسنک میان وعده به عنوان عصرانه
  • شام به مقدار کم

با تقسیم غذا به این شکل به معده خود این شانس را داده اید که بهتر بتواند غذا را هضم نماید.

  1. از غذاهای پر ادویه اجتناب کنید

حتماً می دانید که ادویه مشکل رفلاکس را افزایش می دهد. ادویه ها مانند فلفل و یا سسهای تند بسیار خوشمزه اند اما در معده مشکل ایجاد می کنند. هنگامی که تلاش می کنید تا اسید معده خود را برای هضم بهتر افزایش دهید، هرگز از غذاهای ادویه دار و یا سسها استفاده نکنید.

ادویه های دیگر مانند زیره سبز، فلفل سیاه و یا زردچوبه را می توانید جایگزین کنید. بخصوص زردچوبه به دلیل خاصیت ضد التهابی می تواند رفلاکس را کاهش دهد.

  1. غذاهایی که موجب التهاب می شوند را از رژیم خود حذف کنید

یکی از چیزهایی که موجب رفلاکس می شود غذایی است که می خورید. اگر غذایتان مملو از مواد مغذی طبیعی است مشکلی برایتان ایجاد نمی شود. اما غذاهایی که فرآوری شده اند می توانند مهمترین عامل رفلاکس باشند.

شکر پالایش شده، مواد لبنی فرآوری شده و گلوتن گندم از رایج ترین خوراکیهای فرآوری شده هستند. فرآیند تبدیل این خوراکها از شکل اولیه شان موجب ناراحتی معده و رفلاکس می گردد.

بخصوص هنگامی که مشکل هضم این نوع خوراکیها را دارید رفلاکس شدیدتر می شود. برای کمک به سیستم گوارش بهتر است که از مصرف این نوع غذاها اجتناب کنید.

  1. از مصرف غذاهای وضر خودداری کنید

اگر می خواهید رفلاکس بر طرف شود ابتدا باید غذاهایی را که برای رفلاکس مفید و یا مضر هستند بشناسید. الکل، شکلات، نوشیدنیهای کربناته، غذاهای چرب و سرخ شده، سیر، پیاز، غذاهای ادویه دار، نعنا، گوجه فرنگی، پرتقال، نوشیدنی و غذای اسیدی می توانند از جمله غذاهائی باشند که برای رفلاکس مضرند. شما می توانید هر از گاهی از مصرف آنها بطور مثال برای یک ماه اجتناب کنید.

  1. از غذاهای آرام کننده رفلاکس استفاده کنید

خوشبختانه برخی از غذاها می توانند هنگام رفلاکس به شما کمک کنند. مواد خوراکی مانند کفیر، آبگوشت، سبزیجات تخمیری، کامبوچا، گیاهان برگ سبز، کنگر فرنگی (آرتیشو)، مارچوبه، خیار، کدو حلوایی، کدو سبز، ماهی دریایی، چربیهای سالم مانند بادام، آواکادو و عسل از جمله غذاهایی هستند که رفلاکس را آرام می کنند. این خوراکیها نه تنها اسید معده را افزایش می دهند، بلکه معده را آرام کرده و سلولهای آن را دوباره سازی می کنند.

  1. خوب غذا را بجوید

در کودکی به ما می گفتند خوب غذایتان را بجوید و ما اصلاً به آن اهمیت نمی دادیم. جویدن مهمترین بخش گوارش است. اگر غذا خوب جویده نشود بدن مجبور به استفاده بیشتر از منابع هضم یعنی اسیدها و آنزیمها می شود.

برای اجتناب از استرسی که بر سیستم گوارش وارد می شود غذا را بیشتر بجوید. بطور مثال هر لقمه را 30 مرتبه بجوید. جویدن به بدن اعلام می کند تا آنزیمهای گوارشی را آزاد کرده و اسیدها شروع به عمل نمایند. علاوه بر این تولید بزاق دهان که اولین آنزیم در هضم غذاست بیشتر شود و غذا در دهان شروع به شکسته شدن نماید.

  1. قبل از غذا نفس بکشید

به دلیل مشغله زیاد، یا غذا را در حال راه رفتن و یا  بسیار سریع می خوریم. اگر کسی مشکل رفلاکس داشته باشد با این روش غذا خوردن موجب افزایش رفلاکس خود می شود.

اگر هنگام استرس غذا بخورید بدن در حالت مبارزه است و نمی تواند بر گوارش متمرکز شود. گوارش توسط سیستم عصبی کنترل می شود. این سیستم یا در حالت مبارزه و یا در حالت استراحت و هضم است. پس بهتر است غذا در حالت دوم خورده شود.

در نتیجه ابتدا نفس کشیده و نگرانیها را پشت سر بگذارید تا بدن بتواند به حالت آرامش رسیده و هضم آغاز شود. در نتیجه با کاهش استرس از ایجاد رفلاکس جلوگیری کرده اید.

  1. قسمت بالای معده را ماساژ دهید

هنگامی که اسید زیاد می شود و خروج آن به همراه غذا به تأخیر میفتد، اسید تولید حباب کرده و در قسمت پایین مری سوزش ایجاد می شود.

برای کاهش سوزش و قوی کردن دریچه بین مری و معده باید به آرامی این قسمت را که زیر قفسه سینه و دقیقاً در قسمت وسط سینه قرار دارد ماساژ داد. با انگشت وسط آن ناحیه را به شکل دایره ماساژ دهید تا عملکرد آن ناحیه بهتر شده و سوزش کاهش یابد.

  1. برای سلامت معده آب بیشتر بنوشید

یکی از راههای کاهش سوزش مصرف آب است. آب اسید را رقیق کرده و حرکت آن را بهتر می کند، در نتیجه سوزش کمتر می شود. مصرف آب نه تنها اسید معده را تنظیم نگه می دارد بلکه مانع یبوست و یا کم آبی هنگام اسهال می شود.

  1. سطح استرس را ارزیابی کنید

استرس اثر بسیاز زیادی بر گوارش دارد. دقت کنید که آیا رفلاکس شما هنگام استرس افزایش می یابد. همانطور که گفته شد هنگام استرس بدن در حالت مبارزه قرار می گیرد و نمی تواند بر هضم متمرکز شود، از جمله نمی تواند به راحتی اسید را دفع نماید. علاوه بر این استرس می تواند موجب افزایش و یا کاهش تولید اسید لازم برای گوارش شود. این دو حالت می توانند باعث رفلاکس شوند.

با تمرین نفس کشیدن استرس را کاهش دهید. با انجام یوگا و یا مدیتیشن نیز می توانید از سطح استرس بکاهید.

  1. نوشیدنی آلوئه ورا مصرف کنید

عصاره و آب آلوئه ورا برای مشکلات معده بخصوص در حالت رفلاکس بسیار مناسب و آرام بخش است. همانطور که آلوئه ورا می تواند آفتاب سوختگی پوست را آرام نماید، برای آرام کردن سلولهای معده نیز مناسب است و می تواند از معده در مقابل صدمات و التهابات ناشی از اسید محافظت نماید.

مصرف ¼ تا ½ فنجان آب آلوئه ورای طبیعی و بدون شکر قبل از غذا و یا هنگام سوزش، معده را آرام کرده و سوزش را کاهش می دهد.

  1. شبها دیر وقت شام نخورید

آیا هنگامی که مدت کمی پس از شام به رختخواب می روید در معده خود احساس سوزش می کنید؟ این اتفاق بسیار شایع است و دلیل آن وجود غذا و اسید در معده است که هنوز کاملاً هضم نشده اند. وقتی شما به شکل افقی روی تختخواب می خوابید، غذا و اسید بالا آمده و نزدیک به مری می شوند و در نتیجه سوزش ایجاد می شود.

زودتر از دوساعت بعد از شام به رختخواب نروید. این زمان اجازه می دهد تا غذا در معده هضم شده و وارد روده شود. پس اگر شبها ساعت 10 می خوابید شام را دیرتر از 8 شب نخورید.

  1. از گیاهان خنک کننده برای معده استفاده کنید

به غیر از آلوئه ورا گیاهان دیگری نیز هستند که می توانند سوزش معده را آرام نمایند. ریشه شیرین بیان، بابونه، گل ختمی و نارون امریکایی از جمله این گیاهان هستند. شما می توانید این گیاهان را به صورت کپسول، خیسانده و چای مصرف کنید.

  1. کمی جوش شیرین استفاده کنید

جوش شیرین فواید زیادی دارد که یکی از آنها رفع رفلاکس است. جوش شیرین اسید نیست و می تواند به عنوان یک پایه اسید معده را خنثی کند. از آنجائی که اسید را از بین می برد باید بسیار کم مصرف شود.

½ قاشق غذاخوری جوش شیرین را در ¼ فنجان آب بریزید و مخلوط کنید. کمی از آن بنوشید و اینکار را تا پایان سوزش ادامه دهید.

بهتر است این روش را هنگامی به کار ببرید که در حال افزایش تولید اسید معده تان هستید. جوش شیرین یکی از بهترین جایگزینها برای داروهای آنتی اسیدی است.

برنامه برای رفع رفلاکس

برای شروع یک یا دو روش ذکر شده را انتخاب کنید و آنچه که برایشان لازم است انجام دهید. همین یک تا دو روش تغییر زیادی ایجاد می کنند و حتی می توانند بر عملکرد معده تأثیر بگذارند. اگر مشکلات دیگری نیز در سیستم گوارش خود دارید با استفاده از همین روشها می توانید مشکلات معده را التیام بخشید.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید