آیا کره کاکائو گیاهی است؟

کره کاکائو یا چربی کاکائو پایه اصلی تهیه بسیاری از شکلاتهاست. این کره منبع چربیهای اشباع شده و اشباع نشده است. این روزها در صنعت غذاسازی، کره کاکائو از لحاظ سلامت مورد انتقاداتی قرار گرفته است، اما همین کره کاکائو در صنعت تولیدات لوازم آرایشی، جایگاه بسیار مهمی را برای خود ایجاد کرده است. بسیاری از مصرف کنندگان، در مورد استفاده از کاکائو دچار تردید و نگرانی شده اند و همه در مورد منافع و مضرات آن پرسشهای بسیاری دارند. با این مقاله از تیرینک همراه باشید.

در حال حاضر تردید زیادی به جهت مصرف خوراکی شکلات تلخ و یا مصرف آرایشی آن میان مصرف کنندگان به وجود آمده است. در نهایت می توان گفت که با وجود طعم بسیار مطبوع کره کاکائو، پیچیدگیهایی در مورد منافع و مضرات آن وجود دارد.

کره کاکائو چیست؟

در واقع چربی دانه های کاکائو است که از درختی به همین نام بدست میاید. درخت کاکائو بومی آمریکای جنوبی است. چربی کاکائو نیمی از وزن دانه کاکائو را تشکیل می دهد. چربی دانه های منطقه استوائی معمولاً درصد چربی بالاتری دارند. حال باید دید که کره کاکلئو یک محصول گیاهی است یا نه.

کره کاکائو با لیکور کاکائو تفاوت دارد و نباید آندو را با یکدیگر اشتباه کرد. کره کاکائو کاملاً گیاهی و خوشمزه است. اگر چه شکلات طعم مطبوع خود را از پودر کاکائو می گیرد، اما این کره کاکائو است که به آن بافت زیبا، کرم مانند و نرم می دهد. بخشی از پودر کاکائو حاوی چربی است، چون با وجود فشارهای وارد شده بر دانه های کاکائو، تمام چربی دانه خارج نمی شود و در نتیجه در تفاله های دانه که پودر کاکائو از آنها تهیه می‌شود باقی می‌ماند. برای تهیه کره کاکائو، دانه ها گرایند می شوند و به ماده ای خمیری شکل تبدیل می شوند. این خمیر در اثر فشار سنگینی که به آن وارد می شود چربی ترشح می کند. این چربی ها پس از جمع آوری به کره کاکائو تبدیل می شوند.

حتی با بیشترین فشار ممکن، خالص ترین پودرهای کاکائو هم 10% چربی دارند. از آنجایی که کره کاکائو در محافظت از پوست بسیار مؤثر است، بیشتر به تولیدکنندگان لوازم آرایشی فروخته می شود. پودرهای کاکائوئی که توسط تولیدکنندگان غیر کارخانه ای تهیه می شوند، حدود 20% چربی دارند. پس از جدا کردن چربی کاکائو، کره کاکائوئی که برای آشپزی و پخت و پز استفاده می شود، عطر بسیار خوبی دارد. برای بکار بردن پودر کاکائو در پخت و پز، بهتر است از نوع چرب آن استفاده شود تا منافع بیشتری برای بدن داشته باشد.

کره کاکائو و فواید آن

عقاید مختلف در مورد کره کاکائو

 

1. کره کاکائوی خام بهتر است

چیزی به عنوان کره کاکائوی خام وجود ندارد. کره‌هایی که بر چسب خام دارند، شاید به دلیل رست نبودن دانه های کاکائو باشد. همه کره ها باید تحت فشار استاندارد تهیه شده و تخمیر شوند. در نتیجه رست بودن یا نبودن دانه ها هیچ تأثیری بر کیفیت کره ندارد.

2. کره کاکائوی اورگانیک بهترین نوع آن است

قیمت بالای کره به دلیل اورگانیک بودن، دلیل کیفیت بالای کره نیست. کره کاکائوی با کیفیت را باید از تهیه کنندگان غیر کارخانه ای که با روش صحیح چربی را جدا و تخمیر کرده باشند، خریداری کرد.

3. کره کاکائوی بو زدایی شده بهتر از کره بو زدایی نشده است

کره طبیعی، عطری بهتر از نوع بوزدایی شده دارد و رنگ آن طیفی از زرد تا قهوه ای است. برای بوزدایی، معمولاً در کره بخار تزریق می کنند و سپس به روش خاصی Clay Treatment فرآوری شده و رنگ و بوی خود را از دست می دهد. این کره برای ساختن صابون و لوسیون بسیار مناسب است چون می توانند هر رنگ و یا عطری را که بخواهند به آن اضافه کنند. اما اگر نظر استفاده از کره در ساخت شکلات و شیرینی است، نوع طبیعی و فرآوری نشده آن بهترین انتخاب است.

4. شکلات کم چرب بهتر است

همانطور که می دانید سوخت و ساز چربی برای بدن دشوار است. به همین دلیل حتی برای هضم و جذب شکلات کم چرب هم بدن باید بیشتر از اندازه کار کند و در نیجه شکلات کم چرب هم نمی تواند سالم باشد. علاوه بر این برای تهیه شکلات از مواد دیگری مانند شکر، پودر کاکائو و روغنهای ( معمولاً با کیفیت پائین) استفاده می شود. برای کم کردن چربی شکلات، باید مقدار کره را کاهش و در نتیجه شکلات آنتی اکسیدانهای خود را از دست می دهد.

دانش کره کاکائو

کره کاکائو بطور کلی از چربی تشکیل شده است، اما آیا اینکه چربیهای شکلات از نوع چربی های سالم و یا نا سالم هستند، باید بررسی شود. پاسخ این سؤال دو سویه دارد. کره کاکائو هم می تواند مفید باشد و هم مضر.

از 4 نوع اسید چرب تشکیل شده است:
پالمِتیک، لینولِئیک، استئاریک و اولئیک.

از این 4 اسید چرب، فقط یک نوع آن یعنی پالمتیک، برای سلامت قلب مضر است. 25% کره کاکائو اسید پالمتیک، 3% لینولئیک،37% استئاریک و 34% اولئیک است. پس زمانی که شکلات سفید کم شیرین می خورید، مطمئن باشید که برای قلب مشکلی به وجود نمیاید. البته مثل همیشه نباید زیاده روی کرد. مواد ریزمغذی کره کاکائو برای سلامت مناسبند. این کره بسیار مقاوم است و ماندگاری زیادی دارد. علاوه بر این ترکیبات آن رطوبت را نگه داشته و به همین دلیل برای نرمی پوست، رفع چروک و التیام زخم بسیار مفید است. دانه هائی که در نواحی استوائی بدست میایند چربی بیشتری دارند و می توانند چربی بیشتر تولید کنند. به همین دلیل شکلات حاوی این نوع کره ها خوشمزه تر است.

کره کاکائو و روش‌های مصرف آن

روش مصرف کاکائو

به روشهای مختلفی می توان از آن استفاده کرد. بسیاری با آن شکلات مخصوص گیاهخواران تهیه می کنند و گروهی از آن روغن و لوسیون مخصوص ماساژ درست می کنند. کره کاکائو به دلیل ترکیباتش می تواند یک ضد آفتاب قوی باشد برخی از افراد کره کاکائو را به همراه روغن نارگیل در آشپزی بکار می برند و برخی آن را جایگزین روغنهای گیاهی دیگر می کنند. در آشپزی می توانید در درجه حرارت متوسط به کرة ذوب شده، طعمهای متفاوت تضافه کنید.

تفاوت Cocoa Butter و Cacao Butter

در نگاه اول شاید به نظر متفاوت باشند، اما در واقع یکی هستند و هیچ فرقی با هم ندارند و در تهیه شکلات سفید و شیری استفاده می شوند.

آیا گیاهخواران می توانند از آن استفاده کنند؟

بله، کره کاکائو دوستدار گیاهخواران و همه است. ضرر آن زمانی است که به آن شیر، شکر و روغنهای گیاهی اضافه شود.

آیا برای پوست مناسب است؟

نیمی از کره کاکائو، چربی اشباع شده است و به سرعت خود را می بندد. پس بهتر است که از آن به صورت مستقیم روی پوست استفاده نکرد.

از کجا آمده است؟

کره کاکائو از دانه های کاکائو تئوبروما، درخت بومی آمریکای جنوبی بدست میاید.

آیا فاسد می شود؟

کره کاکائو بندرت فاسد می شود. زمانی کره فاسد می شود که در کنار مواد شیمیائی گذاشته شود و یا بیش از حد در معرض حرارت قرار گیرد. در غیر این صورت و در شرایط مناسب، گاه تا 10 سال ماندگاری دارد.


منبع damecacao
نظر بگذارید